Gå til innhold

Spise riktig å gå ned noen kg

Anbefalte innlegg

Gjest ute av form
Skrevet

Som topic sier, hva må eg spise og hvor ofte og hva bør eg holde meg unna for å gå ned noen kg.

Kunne tenke meg å gå ned en 6-8 kg og med å spise rett så tenkte eg å kombinere det med å løpe, ta litt sit ups osv.

Eg begynte idag å spise knekkebrød til forkost men er liksom så vanskelig å vite hva du må ete og hva du bør holde deg unna så tenkte eg skulle spørre dere her :)

Takker for svar

Skrevet

I en tråd om slanking for bare noen få dager siden skrev jeg om hvordan jeg gikk ned 8 kg på 2-3 mnd. Den første uka tenkte jeg på mat hele tiden, men etter det hadde magen min vent seg til mindre mat. I helgene premierte jeg meg selv med litt godt om jeg hadde vært flink i ukedagene.. Det gikk lettere enn jeg trodde, og helgekosen gjorde det så mye lettere enn om jeg ikke skulle kose meg på flere mnd :-)

Skrevet

Noen råd kommer her.

1) Drikk mye vann. opptil 2 liter om dagen. Av og til går det, andre sliter, men trening kangjøre denne drikkingen lettere.

2) Spis ofte, opptil seks måltider om dagen. La det ikke gå mer enn tre - fire timer før du putter noe i munnen.

3) Spis tre små frukter hver dag. Stabiliserer blodsukkeret ditt og du hopper ikke opp i godteposen.

4) Prøv om du kan trimme litt nesten hver dag, minst en halv time. Det kan være en gåtur i raskt tenpå, eller hva som helst. bedre med mange treningsøkter enn noen store. Da fyrer du mer på forbrenningen din.

5) Spis nok. Til frokost en god skive med pålegg på, eller tre grove knekkebrød.

Lunsj likeså.

Frukt kan du ta inni mellom

La ikke middagenbli altfor stor. Et par poteter, mye grønnsaker, og minst mulige farsemiddager. Fisk og rent kjøtt, kylling er fint. Fjordlandsmiddagene bruker jeg ogte når jeg ikke gidder noe annet. De er rundt 400- 500 kcal.

Du kan spise to små youghourter av den lette sorten om dagen, og et lite glass melk.

Spise en skive eller to til kvelds. Magerost med skinke er greit å ha i hus. Da kan man spise noe mer normalt på en annen skive.

Mye av dette kommer fra Grete Roede sine tanker, men det funker på meg.

Vanligste feil. For lite mosjon slik at en ikke får forbrenningen i gang, for sjelden mosjon.

For lite mat, for få måltider.

For mye mat og godteri.

Personlig synes jeg det er merkelig hvor lite jeg har behov for godteri når jeg spiser tre frukter hver dag. Jeg kan være en ordentlig snopegris. Skal selv gå ned noen kilo nå.

Det mest sunne er å regne med et vekttap mellom en halv til en kilo i uka på sikt, i begynnelsen gjerne mye mer. Noen uker kan det stå helt stille. Holder du ut, får du det igjen uka etter. Du kan bruke målebånd visse steder på kroppen. Er du svært overvektig kan vekttapet ditt bli mye større, men da er det jeg beskriver her sannsynligvis litt lite mat.

Lykke til til oss begge to:o)

Skrevet

Noen råd kommer her.

1) Drikk mye vann. opptil 2 liter om dagen. Av og til går det, andre sliter, men trening kangjøre denne drikkingen lettere.

2) Spis ofte, opptil seks måltider om dagen. La det ikke gå mer enn tre - fire timer før du putter noe i munnen.

3) Spis tre små frukter hver dag. Stabiliserer blodsukkeret ditt og du hopper ikke opp i godteposen.

4) Prøv om du kan trimme litt nesten hver dag, minst en halv time. Det kan være en gåtur i raskt tenpå, eller hva som helst. bedre med mange treningsøkter enn noen store. Da fyrer du mer på forbrenningen din.

5) Spis nok. Til frokost en god skive med pålegg på, eller tre grove knekkebrød.

Lunsj likeså.

Frukt kan du ta inni mellom

La ikke middagenbli altfor stor. Et par poteter, mye grønnsaker, og minst mulige farsemiddager. Fisk og rent kjøtt, kylling er fint. Fjordlandsmiddagene bruker jeg ogte når jeg ikke gidder noe annet. De er rundt 400- 500 kcal.

Du kan spise to små youghourter av den lette sorten om dagen, og et lite glass melk.

Spise en skive eller to til kvelds. Magerost med skinke er greit å ha i hus. Da kan man spise noe mer normalt på en annen skive.

Mye av dette kommer fra Grete Roede sine tanker, men det funker på meg.

Vanligste feil. For lite mosjon slik at en ikke får forbrenningen i gang, for sjelden mosjon.

For lite mat, for få måltider.

For mye mat og godteri.

Personlig synes jeg det er merkelig hvor lite jeg har behov for godteri når jeg spiser tre frukter hver dag. Jeg kan være en ordentlig snopegris. Skal selv gå ned noen kilo nå.

Det mest sunne er å regne med et vekttap mellom en halv til en kilo i uka på sikt, i begynnelsen gjerne mye mer. Noen uker kan det stå helt stille. Holder du ut, får du det igjen uka etter. Du kan bruke målebånd visse steder på kroppen. Er du svært overvektig kan vekttapet ditt bli mye større, men da er det jeg beskriver her sannsynligvis litt lite mat.

Lykke til til oss begge to:o)

Jeg la også merke til at snoptrangen forsvant etter et eple, kiwi eller litt druer :o)

Skrevet

Jeg la også merke til at snoptrangen forsvant etter et eple, kiwi eller litt druer :o)

Ja, det er ganske utrolig. Jeg vet jo dette når jeg er innei dårligere perioder med spisingen min, men setter liksom ikke i gang.

Skrevet

Generelt:

3 hovedmåltider + 2 små mellommåltider.

Frokost, lunsj og middag er hovedmåltidene. Det du skal styre unna er fet mat, og mat med mye raske karbohydrater.

Fet mat er nok enkelt å forstå. Raske karbohydrater: Ris, pasta, poteter, brød (veldig grovt brød er lov. Bl.a. Dr. Lindbergbrødet som er supergodt)

Mellommåltider: Frukt, grønt. Kanskje en liten grønn salat med kylling/tunfisk eller et knekkebrød med noe magert.

Og selvsakt ikke godterier.

Vær også oppmerksom på at drikke inneholder ofte veldig mange kalorier. De fleste ting vi drikker har ca. 50 kalorier pr. dl. Om du da drikker en liter melk, juice e.l. blir dette en stor del av ditt dagsinntak.

I tillegg til jogging blir nok dette bra.

Tipset på tampen er: Ikke gjør for mye ut av det med en gang. Da blir du drittlei og holder ikke ut lenge nok. Prøv å se på det som en livsstilsendring som skal vare og som du kan leve med.

Du skal også tenke på at du antagelig har brukt veldig lang tid på å gå opp disse kiloene, og at det også tar tid å få dem av. 1/2 til 1 kilo i uka er veldig bra. (Men det kommer også veldig an på om du "har mye å ta av" eller ikke.)

Selv kjenner jeg at det er veldig tungt å bli kvitt de siste to kiloene jeg vil ned. Men jeg har et langsiktig mål og håper å ha fikset det i løpet av to mnd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...