Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

SAS-konsernet er i ferd med å marginaliseres. Fremveksten av lavprisselskaper, kombinert med Konkurransetilsynets forbud mot bonuspoeng innenlands startet den dramatiske nedturen.

I dag er SAS i ferd med å vurdere avvikling av de få interkontinentale rutene de har igjen, til USA og Asia.

København er tungvint og gammeldags som hub, sammenlignet med Frankfurt, Amsterdam og London.

SAS spises opp innenfra av krangling med fagforeninger, slik vi nå ser det med flygerne. I tillegg sliter norsk flytrafikk med uregjerlige flygeledere.

Skandinavia er i ferd med å utvikle seg til flybransjens bananrepublikk. Tilliten forsvinner, og SAS vil merke de største konsekvensene. Vi som flyr mye har hatt en viss lojalitet til SAS som "alltid har vært der". Not any more.

SAS er ferdig. Nasjonale lavprisselskaper tar over på innlandstrafikk, og de store internasjonale konkurrentene tar over utenlandstrafikken.

De får selv ta skylda, dels ledelsen og dels fagforeningene. Myndighetene får ta sin del, ved at de vingeklippet SAS viktigste konkurransmiddel på hjemmemarkedet (bonuspoeng). I fellesskap har de klart å ødelegge en skandinavisk luftfartskjempe.

Det er litt trist, men skitt au..vi sjekker inn hos Norwegian.

Skrevet

Jeg ser ikke bort i fra at du får rett i dine dystre spådommer for SASs fremtid.

Er i ferd med å booke billetter for både en tur i Scandinavia og en tur til Asia nå.

Og SAS står ikke på listen over de selskap jeg vurderer å fly med......

Skrevet

Jeg skulle ut å fly med SAS til helgen (eneste som flyr fra mitt hjemsted). Men det er nå avlyst. Satser på tog, buss eller så kjører jeg selv. Det blir lenge til neste gang jeg flyr med det selskapet igjen (om jeg noen gang gjør det...)

Skrevet

Jeg ser ikke bort i fra at du får rett i dine dystre spådommer for SASs fremtid.

Er i ferd med å booke billetter for både en tur i Scandinavia og en tur til Asia nå.

Og SAS står ikke på listen over de selskap jeg vurderer å fly med......

Man kan jo spørre hvorfor i all verden staten skal sitte som stor eier i dette vepsebolet. Borgerne i dette landet eier 14% av konsernet, og det må da være langt bedre å selge unna og plassere midlene i andre selskaper.

Eller sende milliardene til oss i form av skattelettelser.

Politikk er rare greier. På den ene side har politikerne fått for seg at det er viktig med statlig eierskap i et flyselskap (av alle ting), og deretter forsøker de med alle midler å knekke det samme selskapets konkurransekraft.

Skrevet

Man kan jo spørre hvorfor i all verden staten skal sitte som stor eier i dette vepsebolet. Borgerne i dette landet eier 14% av konsernet, og det må da være langt bedre å selge unna og plassere midlene i andre selskaper.

Eller sende milliardene til oss i form av skattelettelser.

Politikk er rare greier. På den ene side har politikerne fått for seg at det er viktig med statlig eierskap i et flyselskap (av alle ting), og deretter forsøker de med alle midler å knekke det samme selskapets konkurransekraft.

Det viser bare at det i en del tilfeller må være enten/eller.

Skal det drives kommersielt så må det drives kommersielt, med samme rammevilkår som for alle andre - om det er i en konkurranseutsatt næring.

Jeg kan ikke se at det finnes noen grunn til at staten skal være en større eier (eller eie noe i hele tatt) i SAS/Braathens.

Skrevet

Personlig vil jeg si at de tilspissede konfliktene som er og har vært både i forhold til flygere og flygeledere sier mye av hvor mye eller lite dyktige lederne har vært i de tilfellene.

Ikke minst i forhold til evnen til å behandle og kommunisere med andre mennesker.

Skrevet

Personlig vil jeg si at de tilspissede konfliktene som er og har vært både i forhold til flygere og flygeledere sier mye av hvor mye eller lite dyktige lederne har vært i de tilfellene.

Ikke minst i forhold til evnen til å behandle og kommunisere med andre mennesker.

Joda, det er klart at det ikke er glitrende lederskap som er demonstrert, hverken i SAS eller i Avinor.

Man må likevel ikke glemme at vi i vårt korporative samfunn, har interessegrupper som har svært stor makt og som derfor også må stille krav til.

Flygerne kan ikke drive med ulovlige aksjoner og påføre sakesløse reisende en helvetes masse ulempe og plage, for deretter å trekke på skuldrene og henvise til dårlig ledelse.

De må selv opptre ansvarlig og avpasse virkemidlene slik at de ikke (som nå) går ut over alle fornuftige rammer.

Skrevet

Joda, det er klart at det ikke er glitrende lederskap som er demonstrert, hverken i SAS eller i Avinor.

Man må likevel ikke glemme at vi i vårt korporative samfunn, har interessegrupper som har svært stor makt og som derfor også må stille krav til.

Flygerne kan ikke drive med ulovlige aksjoner og påføre sakesløse reisende en helvetes masse ulempe og plage, for deretter å trekke på skuldrene og henvise til dårlig ledelse.

De må selv opptre ansvarlig og avpasse virkemidlene slik at de ikke (som nå) går ut over alle fornuftige rammer.

Mulig det.

Jeg har ingen sterke synspunkter på dette selv - kanskje fordi jeg selv ikke benytter fly særskilt mye.

Men skulle jeg først vært passasjer i et fly i dag, tror jeg nok jeg ville unngått å velge å fly med et selskap hvor flygerne er fulle av frustrasjon og depresjon fordi de har blitt rævkjørt av ledelsen - for å si det slik.

Historisk sett så er dette med å holde seg til lovlige virkemidler et interessant synspunkt. Hadde arbeiderne forholdt seg til lover og regler hele tiden, hadde man eksempelvis ikke hatt fagforeninger i dag. Noe som er et tankekors når det nå kritiseres at arbeiderne tyr til ulovligheter.

Kritikken av dette gir meg assossiasjoner til Borgestad for en cirka 65-70 år siden *s*

Skrevet

Mulig det.

Jeg har ingen sterke synspunkter på dette selv - kanskje fordi jeg selv ikke benytter fly særskilt mye.

Men skulle jeg først vært passasjer i et fly i dag, tror jeg nok jeg ville unngått å velge å fly med et selskap hvor flygerne er fulle av frustrasjon og depresjon fordi de har blitt rævkjørt av ledelsen - for å si det slik.

Historisk sett så er dette med å holde seg til lovlige virkemidler et interessant synspunkt. Hadde arbeiderne forholdt seg til lover og regler hele tiden, hadde man eksempelvis ikke hatt fagforeninger i dag. Noe som er et tankekors når det nå kritiseres at arbeiderne tyr til ulovligheter.

Kritikken av dette gir meg assossiasjoner til Borgestad for en cirka 65-70 år siden *s*

Jeg kan se poenget ditt, men det blir noe søkt å trekke paralleller til Borgestad og Menstad og de greiene der.

Økt avhengighet av visse profesjoner gjør at man trolig heller vil bevege seg i retning av mer regulering av slike gruppers virkemidler i arbeidstvister.

Vi kan rett og slett ikke ha det slik at små grupper kan stanse hele samfunnet som ledd i f.eks. lønnskamp.

Skrevet

Jeg kan se poenget ditt, men det blir noe søkt å trekke paralleller til Borgestad og Menstad og de greiene der.

Økt avhengighet av visse profesjoner gjør at man trolig heller vil bevege seg i retning av mer regulering av slike gruppers virkemidler i arbeidstvister.

Vi kan rett og slett ikke ha det slik at små grupper kan stanse hele samfunnet som ledd i f.eks. lønnskamp.

Nå tør jeg påstå at en konflikt med flyvere i et flyselskap ikke har veldig store samfunnsmessige konsekvenser.

Det blir vanskeligere og mer tidkrevende å reise - men samfunnet stopper ikke opp som sådan; og konflikten har heller ikke en innvirkning på samfunnet som medfører noen vesentlige faremomenter.

Det er litt annerledes med yrkesgrupper som politi, leger/helsepersonell og slikt. De er samfunnsviktige og nødvendige. Flygere i private flyselskap er ikke det, synes jeg ihvertfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...