Gå til innhold

kalorier...peiling??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg lurer på noe når det gjelder kaloriinntak...Jeg har ikke noe spesielt lyst til å legge på meg...har noe midt i mellom an og bn, det varierer...men jeg er svak nå,det er ekkelt,for jeg spiser ganske lite..fryser,mister hår..osv..har det ikke bra nei..Men selv om jeg ikke vil bli tynnere,det blir jo stygt..så har jeg problemer med å motivere meg til vektøkning..psykologen sier at jeg kan spise "bare litt mer" for hver dag, men dette går ikke så bra og ender helst bokstavelig talt i dass..Problemet er at jeg ikke vet hvor mye jeg kan spise uten å legge på meg..i hvertfall ikke raskt eller mye...nå spiser jeg noen knekkebrød,salat,mye frukt og slikt..vet ikke helt hvor mye det tilsvarer,men det er nok langt under det jeg trenger,for kroppen skriker jo etter mat...Før spiste jeg nok 3-4 ganger så mye som nå uten å legge på meg av det..Men altså-hvis jeg spiser under 1200-1500 kcal nå,hva vil skje dersom jeg begynner åspise 2000-2500? Normalvektige personer spiser jo dette uten å legge på seg, også de som er tynnere enn meg kan det..Om en som normalt trenger 2500 kcal begynner å spise 4000 vil han jo gå opp i vekt ganske raskt,er det samme tilfelle for meg?? Jeg er bare så pissredd for at det skal komme ut av kontroll!! Ja,jeg vet at det finnes kostlister,men jeg har ikke lyst til å følge et slavisk opplegg..vil helst vite hvor mye jeg kan spise uten å legge på meg,bare holde meg mest mulig stabil..etterhvert kanskje legge på meg..jeg er ikke så veldig tynn, bare en god del tynnere enn jeg har vært..gått ned ca 13 kg på et halvt år..og da var jeg normalvektig..nå er jeg helt på grensen..er det lov å skrive vekt her forresten????

Jaja, kan noen hjelpe meg med dette?? For jeg er litt sulten:-)

Klems Emma

Gjest Luiza
Skrevet

Øker kaloriinntaket ditt langsomt, eller mister du kontrollen...

Liksom, har du noen yndlingsmat?

Kunne du tenke deg å spise litt ekstra av det hverdag?

Hvis du spiser 500kcal ekstra hver uke, kan du lansom øker forbrenning, øker kroppstemperatur osv...

Til å begynner med kommer du til å legge på deg litt gran, men ikke stopp å spise for det, det er bare en kroppsreaksjon etter at det har vært så lenge på sparebluss. Etter at kroppen blir vant til å få mat, vekta stabilisere seg, til og med gå ned... lov deg!

klems,

Skrevet

Øker kaloriinntaket ditt langsomt, eller mister du kontrollen...

Liksom, har du noen yndlingsmat?

Kunne du tenke deg å spise litt ekstra av det hverdag?

Hvis du spiser 500kcal ekstra hver uke, kan du lansom øker forbrenning, øker kroppstemperatur osv...

Til å begynner med kommer du til å legge på deg litt gran, men ikke stopp å spise for det, det er bare en kroppsreaksjon etter at det har vært så lenge på sparebluss. Etter at kroppen blir vant til å få mat, vekta stabilisere seg, til og med gå ned... lov deg!

klems,

Du har liksom råd for alt du Luiza..du er en kjempejente!!!!!

Kanskje jeg kan unne meg litt mer i morgen,,spise noen knekkebrød til..kanskje en liten sjokolade..jeg tror jeg trenger det:-)

Nei,skal legge meg nå..natta Luiza og takk for at du svarte meg...men tror du at det kommer til å skje noen stor forandring om jeg spiser et par knekkebrød og en yoghurt f.eks mer per dag??

Jeg føler at alt blir for mye liksom..ÆSJ ,jeg er så lei...

Klems Emma

Pst..noen andre som har erfaring med dette??

Pst 2..er det lov åskrive vekt,høyde,bmi her?Hvordan kan man komme i kontakt med noen i forumet om man vil det??

Gjest webmaster
Skrevet

Kanskje jeg kan unne meg litt mer i morgen,,spise noen knekkebrød til..kanskje en liten sjokolade..jeg tror jeg trenger det:-)

Nei,skal legge meg nå..natta Luiza og takk for at du svarte meg...men tror du at det kommer til å skje noen stor forandring om jeg spiser et par knekkebrød og en yoghurt f.eks mer per dag??

Klems Emma

Pst 2..er det lov åskrive vekt,høyde,bmi her?Hvordan kan man komme i kontakt med noen i forumet om man vil det??

Som det er nevnt på forsiden av forumet så er det ikke ønskelig med innlegg som handler om høyde og vekt, heller ikke antall kilo man har tapt. Det er nok heller ikke så lurt å spørre om hvor mange kalorier som er vanlig å spise for en anorektiker, jeg er redd det kan være med på å gi andre sf-syke ideer de ikke trenger og derfor ble det andre innlegget ditt fjernet. Men nå er ikke jeg noen ekspert på sf, så det får vi overlate til legene å svare på.

Gjest Luiza
Skrevet

Klems Emma

Emma!!!

Jeg skal sove glad, takk for at du syns at jeg er en kjempejenta :D

Hvis du øker forsiktig, alt kommer til å gå bra. Knekkbrød er godt og næringsrikt, yoghurt er deilig og sjokolade,varm kakao, er den slags mat som vi som har sf burde tillate os å spise oftere.

Når en matvare blir en del av vanlig kosthold, blir vi ikke redd lenger av å legge på oss, eller overspise det. Fordi vi vet at det er ikke forbudt eller nei mat. Da hvorfor overspiser eller ikke spise det?

Det som hjelper meg å spise litt mer er akkurat å spise det som jeg liker og ha lyst på. Ikke det som de andre syns er det beste for meg (parørende har en tendens til å tvinge mat som man har ikke lyst på)

men jeg spiser mer av det jeg liker og føler meg tryggere og i kontroll.

Vet du? Kjenner du den viking wasa knekkbrød med sjokolade? Det er en god kombinasjon!!!

Prøv å tenke positiv, ikke tenke på kalorier, når man ha en sf, det tar mye tid, krever mye energi for kroppen tar av seg næring, frigjøre energi, regulere blodtrykk, kroppstemperatur, hormoner, energi til fordøye maten...

hår kommer til å vokse igjen sterk, huden bli mykere, bu blir mindre svimmel, og det blir fortsatt du som ha kontroll, fordi du kommer til å velge mat som du har lyst på, tenk på det!

Det er i hvertfall det som hjelper meg.

tusen klems,

Laila Sundgot Schneider, Lege
Skrevet

Kjære emaline! Jeg er enig med webmaster sin tilbakemelding til deg. Jeg vil råde deg til å søke hjelp hos en lege eller ernæringsfysiolog. Kanskje du kan ta dette opp med psykologen din? Ofte har psykologene samarbeide med en fast lege som hun/han kan anbefale? Det hadde vært til beste for deg dersom din psykolog, en lege/ernæringsfysiolog og du sammen kunne sette opp en kostplan tilpasset ditt behov. Du trenger kanskje også mer kunnskap om mat og ernæring enn det din psykolog kan gi deg? Vi ser at et samarbeide mellom forskjellige fagpersoner ofte er til stor hjelp og støtte for en som lider av spiseforstyrtrelse, lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...