Gå til innhold

Ang. "problemnavn"

Anbefalte innlegg

Skrevet

I innlegget under om navn på problembarn kommer det jo frem endel navn. Så ble jeg sittende å fundere på hvorfor det er slik? Er det fordi foreldre som velger disse navnene kanskje ikke er like ressurssterke som andre, og at barna kommer litt skjeivt ut pga det?

Eller er det navnet som på en måte får andre til å forvente at det skal være vanskelige - også blir de det. En slags selvoppfyllende profesi?

Skrevet

Jeg tror på det første - at foreldre som velger en viss type navn er mindre ressurssterke, og at barna blir deretter.

Farlig å generalisere, og må påpeke at dette sikkert ikke gjelder alle, men en del.

Jeg kjenner også flere med "belastede" navn som er helt ok. Så er det sagt. :o)

Skrevet

Personlig tror jeg ingen av delene.

Jeg tror heller de problembarn som har slike navn, blir mer lagt merke til. Pøbel-Ronny huskes bedre enn pøbel-Ole.

Dessuten spiller det inn at navnepopularitet går i bølger. Om noen år MÅ det nødvendigvis bli flere bøller som heter Markus og færre som heter Roger, fordi den store Roger-gjengen blir pensjonister og Markus-gjengen kommer i tenårene.

Jeg så f.eks. at noen mente Geir, Thomas og Christian var belastede navn - det er så fryktelig mange som heter dette at det hadde vært merkelig om ingen av dem kom i trøbbel noengang.

Skrevet

Jeg tror heller de problembarn som har slike navn, blir mer lagt merke til. Pøbel-Ronny huskes bedre enn pøbel-Ole.

Dessuten spiller det inn at navnepopularitet går i bølger. Om noen år MÅ det nødvendigvis bli flere bøller som heter Markus og færre som heter Roger, fordi den store Roger-gjengen blir pensjonister og Markus-gjengen kommer i tenårene.

Jeg så f.eks. at noen mente Geir, Thomas og Christian var belastede navn - det er så fryktelig mange som heter dette at det hadde vært merkelig om ingen av dem kom i trøbbel noengang.

Der er du kanskje inne på noe, ja.

Skrevet

Tror du har veldig mye rett i dette.

Leste en gang for noen år tilbake en artikkel som sa at det vanligste navnet blant straffedømte menn var "Jan", og det er ikke så merkelig når det var forrige århundres mest brukte mannsnavn! ;-)

http://www.ssb.no/emner/00/navn/

Og i neste link påpekes det jo også denne sammenhengen med hva som er vanlige navn i den "riktige" aldersgruppa", i den saken gjelder det navn som er på inkassotoppen:

"Navneforsker Botolv Helleland ved Universitetet i Oslo påpeker at navnene på inkassotoppen er veldig populære navn.

– Det er logisk å vente at de dårligste betalerne er mellom 20 og 40 år nå. De navnene som er brukt av flest i denne aldersgruppen kommer da høyt opp, forklarer Helleland."

http://www.moss-dagblad.no/Innenriks/article866319.ece

Skrevet

Tror du har veldig mye rett i dette.

Leste en gang for noen år tilbake en artikkel som sa at det vanligste navnet blant straffedømte menn var "Jan", og det er ikke så merkelig når det var forrige århundres mest brukte mannsnavn! ;-)

http://www.ssb.no/emner/00/navn/

Og i neste link påpekes det jo også denne sammenhengen med hva som er vanlige navn i den "riktige" aldersgruppa", i den saken gjelder det navn som er på inkassotoppen:

"Navneforsker Botolv Helleland ved Universitetet i Oslo påpeker at navnene på inkassotoppen er veldig populære navn.

– Det er logisk å vente at de dårligste betalerne er mellom 20 og 40 år nå. De navnene som er brukt av flest i denne aldersgruppen kommer da høyt opp, forklarer Helleland."

http://www.moss-dagblad.no/Innenriks/article866319.ece

Ja, ikke sant?

Jeg tror ikke DOLerne trenger å holde på lommeboka når de møter Ronny eller Roger når de blir gamle. De har sikkert nok med å styre sin egen rullator. Derimot skal de se opp for Elias og Oliver!

Skrevet

Ja, ikke sant?

Jeg tror ikke DOLerne trenger å holde på lommeboka når de møter Ronny eller Roger når de blir gamle. De har sikkert nok med å styre sin egen rullator. Derimot skal de se opp for Elias og Oliver!

*LOL*

Skrevet

*LOL*

Forøvrig kan jeg forstå at en som fikk navnet Botolv, ble navneforsker...

Skrevet

Forøvrig kan jeg forstå at en som fikk navnet Botolv, ble navneforsker...

*knegg*

En annen kjent navneforsker heter Kristoffer KRUKEN!!

Skrevet

Er vi ikke ressurssterke vi som har barn med medfødte lidelser/problem?

Hva mener du med dette?

Tyder jeg innlegget ditt feil?

Gjest Mange problembarn som heter karianine?
Skrevet

Jeg tror det har med at dette er populære navn. Og når veldig mange heter det, så ville det vært rart om ikke mange av disse er "problembarn".

Skrevet

Jeg tror på det første - at foreldre som velger en viss type navn er mindre ressurssterke, og at barna blir deretter.

Farlig å generalisere, og må påpeke at dette sikkert ikke gjelder alle, men en del.

Jeg kjenner også flere med "belastede" navn som er helt ok. Så er det sagt. :o)

To spørsmål til deg:

Er du voksen?

Har du barn?

Skrevet

Er vi ikke ressurssterke vi som har barn med medfødte lidelser/problem?

Hva mener du med dette?

Tyder jeg innlegget ditt feil?

Ja. Jeg satte frem en teori om at foreldre som gir barna sine navn som Kent, Ronny, Johnny osv - altså slike navn som er litt "belastet" - kanskje ikke er ressurssterke. At det er derfor barna blir "problembarn".

Skrevet

Jeg snakket en gang med en lærer om dette, hun hadde vært lærer i småskolen i mange, mange år. Hun mente bestemt at det påfallende ofte var "noe" med foreldre som ga ungene sine disse "slyngelnavnene".

Skrevet

Kuult!

Tror sannelig jeg skal lese den boka.

Skrevet

Jeg snakket en gang med en lærer om dette, hun hadde vært lærer i småskolen i mange, mange år. Hun mente bestemt at det påfallende ofte var "noe" med foreldre som ga ungene sine disse "slyngelnavnene".

Det sier en venninne av meg også, som har jobbet mange år i skolen. Men hun sier det ikke til særlig mange, og ikke særlig høyt, for det er selvsagt vanvittig lite PK.

Skrevet

Det sier en venninne av meg også, som har jobbet mange år i skolen. Men hun sier det ikke til særlig mange, og ikke særlig høyt, for det er selvsagt vanvittig lite PK.

Jeg kjente denne læreren privat og det var i forbindelse med vår navngiving av vår pode at dette kom opp. :o) Han har forøvrig ikke et såkalt "belastet" navn. :o)

Skrevet

To spørsmål til deg:

Er du voksen?

Har du barn?

Ja og ja. Hvordan det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...