Gå til innhold

Kapp beina av en frosk.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

og den blir døv.

Et gammelt ordtak, men fortsatt brukes slik logikk.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=143606

Her konkluderer man altså med at storesøsken har mer å si for røykevaner enn foreldre.

Det er ikke mulig at foreldrene påvirker flere barn til å røyke (og drikke)? Slik at de først påvirker eldste barn, så det neste osv.

Tror jeg må gi ut mine egne "forskningsresultater", "Livsfarlig å bo i hus. Alle som bor i hus DØR (før eller siden)".

Fortsetter under...

Skrevet

Hehe...ja jeg satt også og lurte på hvorfor storesøskenet begynte å røyke ;-)

Skrevet

Forskningsresultater presenteres ofte helt håpløst i tabloidmediene.

Det er flere undersøkelser som viser at vanene hos jevnaldrende, enten dette er venner eller (litt) eldre søsken, spiller større rolle for hva ungdom gjør eller ikke gjør, enn foreldrenes vaner.

Forenklet uttrykt vil ikke ungdom være som foreldrene, men som de jevnaldrende forbildene, inkludert den kule storebroren og kompisene hans.

Gjest Røykfri
Skrevet

Jeg tror mest på det som står nederst i artikkelen: At røykevaner også kan skyldes venner.

I min familie røykte ingen av foreldrene eller de to eldste søsknene. Bare yngstemann.

I min svigerfamilie røyker begge svigerforeldrene, men ingen av barna deres.

Skrevet

Forskningsresultater presenteres ofte helt håpløst i tabloidmediene.

Det er flere undersøkelser som viser at vanene hos jevnaldrende, enten dette er venner eller (litt) eldre søsken, spiller større rolle for hva ungdom gjør eller ikke gjør, enn foreldrenes vaner.

Forenklet uttrykt vil ikke ungdom være som foreldrene, men som de jevnaldrende forbildene, inkludert den kule storebroren og kompisene hans.

Jeg tror at vi påvirkes av venner og søsken, men at hovedpåvirkningen likevel er våre foreldre. Altfor mange ender opp som sine foreldre til å se bort fra sammenhengen her.

Dersom en vil være som andre jevnaldrende og mindre søsken lærer av eldre søsken, lærer disse da kun av venner?

Annonse

Skrevet

Jeg tror at vi påvirkes av venner og søsken, men at hovedpåvirkningen likevel er våre foreldre. Altfor mange ender opp som sine foreldre til å se bort fra sammenhengen her.

Dersom en vil være som andre jevnaldrende og mindre søsken lærer av eldre søsken, lærer disse da kun av venner?

Sikkert ikke. Det står da også i artikkelen - og helt sikkert i forskningsrapporten - at foreldrene har stor betydning.

Hva vi til slutt ender opp som, har nok _mye_ med foreldre å gjøre. Men akkurat i ungdomsårene har jevnaldrende, enten det er søsken eller venner, svært mye å si. Men tildels velges jo også venner og forbilder utfra det man mer eller mindre bevisst har fått med seg hjemmefra.

Skrevet

"Altfor mange ender opp som sine foreldre til å se bort fra sammenhengen her."

Da er familien min virkelig kjerringa mot strømmen! Vi er tre helsøstre, ingen av oss røyker, vi hæler ikke røyk noen av oss. Begge våre foreldre har røyket vanvittig mye, vi har på en måte fått mer enn nok i oppveksten.

Skrevet

"Altfor mange ender opp som sine foreldre til å se bort fra sammenhengen her."

Da er familien min virkelig kjerringa mot strømmen! Vi er tre helsøstre, ingen av oss røyker, vi hæler ikke røyk noen av oss. Begge våre foreldre har røyket vanvittig mye, vi har på en måte fått mer enn nok i oppveksten.

Dere har vel også lært litt mer om skadevirkningene av røyk.

Men dere ligner kanskje på foreldrene deres på andre områder?

Skrevet

All forskning viser forøvrig at også de som ikke bor i hus også dør (før eller siden). Farlig å leve gitt!

Skrevet

All forskning viser forøvrig at også de som ikke bor i hus også dør (før eller siden). Farlig å leve gitt!

Og jeg som tenkte å selge leiligheten for å unngå å dø, men går det da? Nei, selvfølgelig ikke :-(

Skrevet

Og jeg som tenkte å selge leiligheten for å unngå å dø, men går det da? Nei, selvfølgelig ikke :-(

Godt jeg svarte deg i tide da. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...