Gå til innhold

Hva tjener egentlig SAS-ansatte?

Anbefalte innlegg

Gjest Flypassasjeren
Skrevet

Hva tjener egentlig flyverne i SAS? Er det mye bedre enn hos de andre selskapene? Er det egentlig synd på dem om de må gå ned i lønn? Har fått forståelsen av at de tjener veldig bra.

Skrevet

De tjener bra, men det er ikke DET som er problemet. Problemet er at de ikke vil ta ansvar for lønnsomheten i det selskapet de jobber, i form av omstillinger osv.

skorpionfisken
Skrevet

Tror vel ikke problemet var lønnsrelatert denne gangen. Det var hvor de skulle være ansatt (lokalt i hvert land, eller internasjonalt), og hvilke vilkår de skulle ha for arbeidstider, og andre goder.

Synes Norwegian hadde en god sak i går. De hadde gjort pilotene til aksjeeiere, så var de ansvarlige for at flyselskapet skulle gå godt sånn at de får aksjeutbytte og være med i verdiøkningen av selskapet.

Bedrifter/Selskaper hvor de ansatte er medeiere går ofte bedre og har mindre konflikter med de ansatte enn bedrifter hvor eierne sitter langt unna via børsen.

Hadde et eksempel her i byen hvor en større bedrift måtte omorganisere, rasjonere og bli bitteliten. Mange måtte sies opp. Og de ansattes representant i styret var helt med på omorganiseringen og nedskjæringen og syntes det var helt greit at han selv var en av de som ble oppsagt. Han var en av flere eiere i bedriften og så at han ikke tjente på å tviholde på en jobb i en bedrift i vansker. Alt måtte gjøres for å berge bedriften, også hans jobb måtte ofres. Han var en godt voksen mann som ikke vandret rett inn i en ny jobb. Det tok noen måneder før han var i ny jobb igjen.

Skrevet

Uten å gå i detaljer - la meg si det slik: Ryanair betaler sine kapteiner mer enn SAS gjør!

Men dette er jo ikke en lønnskamp, da.

Skrevet

For mange herrans år siden hørte jeg av noen som jobbet i SAS (som bakkepersonell) at de tjente 840.000,-

De hadde en meget sterk fagforening, og fikk f.eks i tillegg til lønnen 5000,- i skotillegg(!); de som jobbet på bakken, og sto og gikk hele dagen, fikk selvfølgelig ingenting :-)

Nei, jeg synes ikke synd på folk som svømmer i penger fra ærlig arbeid, og som må klare seg med litt mindre. Men at det er kjipt å plutselig skulle gå ned i lønn, det kan jeg selvfølgelig forstå.

"............................................"

Gjest Ikke nicky i dag
Skrevet

De har frivillig gått ned i lønn for å hjelpe selskapet. Det som har skjedd den siste tiden har ingenting med lønn å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...