Gå til innhold

Bananfluer! Hjelp!

Gjest blir snart gæærn

Anbefalte innlegg

Gjest blir snart gæærn
Skrevet

Vi har endel småfluer (bananfluer kalles det vel) i leiligheten, og jeg skjønner ikke hva det kommer av! Har noe frukt liggende, men den er alltid helt ny. Ellers står all mat i skap eller kjøleskap. Hva kommer det av? Og hvordan blir jeg kvitt dem?`

Jeg skviser minst tre hver dag, og de flyr opp i fjeset mitt hele tiden.. Hjelp!!

Skrevet

De holder gjerne til i jorda på en potteplante. Ta en liten skål, fyll den med lunkent vann og ha i en god "sprut" med vanlig oppvaskmiddel (vi bruker sunlight) og sett den ved siden av planten. Og bli kvalm når du ser småtassene stupe oppi. Usj.

Skrevet

Som regel fra jorda i blomsterpotter eller et annet fuktig sted. Insektmiddel.

Skrevet

Er det sånne du har?

Bananfluer:

http://www.dkss.dk/bananflue.html

Fjern all frukt som ligger framme, og pass på at alt søppel dekkes til.

Det er jo en annen type som er vanlig også, de er mye mindre og svarte, vet ikke hva de heter - vi kaller dem bare småfluer eller blomsterfluer.

Fluene "bor" vanligvis i blomsterjord, spesielt dersom jorda i potten ikke får tørke opp innimelom. Jorda blir sur og ypperlig for egg og larver.

Bytt jord på plantene, eventuelt fjern det øverste laget.

Vann plantene med 1 ss salmiakk til 1 liter vann.

Gjest lysrøret
Skrevet

Har nettopp lest et sted at man bør sette ut en skål med eddik. Det liker de ikke og forsvinner.

Selv hadde jeg problemet på kjøkkenet i høst og jeg sprayet hver dag med ajax på bordflatene og nedi vasken og sluk.

Det gir også sterk lukt som de ikke liker.

Du må fjerne frukten. Den lukter godt for dem både i fersk og moden tilstand.

Skrevet

Har nettopp lest et sted at man bør sette ut en skål med eddik. Det liker de ikke og forsvinner.

Selv hadde jeg problemet på kjøkkenet i høst og jeg sprayet hver dag med ajax på bordflatene og nedi vasken og sluk.

Det gir også sterk lukt som de ikke liker.

Du må fjerne frukten. Den lukter godt for dem både i fersk og moden tilstand.

"De voksne fluene tiltrekkes av gjæringsprodukter som eddik og alkohol, og sees ofte vandrende langs kanten av øl- og vinglass"

http://www.fhi.no/eway/default0.asp?pid=223&oid=0&e=0&trg=Area_4739&MainArea_4320=4498:0:15,1220:1:0:0:4320;4349;::0:0:0&ContentArea_4498=4504:0:15,1784:1:0:0:4320;4498;::0:0:0&Area_4504=4739:0:15,3384:1:0:0:4320;4498;4504;::0:0:0&Area_4739=4336:55565::1:4752:1:4320;4498;4504;4739;::10:0:0

:P

Gjest lysrøret
Skrevet

Kan det være at fluene drukner nedi eddiken kanskje? Fordi de liker det for godt?

Da jeg leste det så var det visstnok et så veldig godt råd! Men har ikke prøvd det selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...