Gå til innhold

NHD - Individuell predisposisjon og tilpassningsforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Gjest OppNed
Skrevet

Hei,

Er veldig takknemlig for svar!

(oppfølging av tidligere innlegg)

Jeg kom over noe en lege har skrive om depresjon, og spesielt tilpasningsforstyrrelser.

Sitat: "Individuell predisposisjon eller sårbarhet spiller en viktig rolle for risikoen for forekomst og utviklingen av symptomene ved tilpasningsforstyrrelser, men det antas likevel at tilstanden ikke ville ha oppstått uten belastningen".

Det jeg da lurer på, er, dersom man blir dimmitert fra førstegangstjeneste pga. depresjon (og førstegangstjenesten er grunnen) kan ilegge forsvaret ansvar og erstatningsplikt for påfølgende tapt arbeidsfortjeneste pga. arbeidsuførlighet?

mvh

Gjest OppNed
Skrevet

NHD sitt tidligere svar:

"For at du skal kunne vinne frem med et slikt søksmål, må du bevise at det er en årsakskjede. Militærtjenesten ga hodepine som er årsak til en kronisk ubehandelbar depresjon som har gjort deg ufør."

En artikkel om nettopp dette temaet ligger på dette nettstedets sider, en artikkel om sammenhengen mellom hodepine og depresjon:

http://www.doktoronline.no/pub/news/31123891.html

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, jeg er helt sikker på at Forsvaret ikke kan trekkes til ansvar for at din depresjon debuterte under førstegangstjenesten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...