Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ta litt melk/vann i en kopp, fyll i litt havre og et ts kanel, sett 1-2min i mikroovnen, og vips, så har du medisinen i deg :)

Man trenger ikke så mye.

Takk for tips. Jeg spiser havregrøt sammen med ungene, men det blir ikke hver dag. Men alle monner drar, og det skader ikke å ha dette litt oftere. Jeg er flasket opp på havregryn og har alltid likt det kjempegodt, så egentlig er det bare latskap at jeg ikke spiser det oftere. Poser med små og store havregryn står jo alltid i skapet...

Skrevet

Oppskjært eple med kanel

Varm opp eplejucie og ha i kanel. (Dette har jeg bare fått tips om, aldri smakt selv ;)

Takk for tips. Oppskåret eple med kanel... mener du stekt/bakt, eller helt enkelt som det er? Varm eplejuice... ai, jeg tenkte på kald juice og kanel, men den varme, det blir som te omtrent, skal prøves.

Skrevet

Ja dette har jeg lest en del om. Kanel senker visst også blodsukkernivået i kroppen.

Jeg pleier å ha kanel over frokostblandingen min. Også synes jeg oppskåret eple med kanel på er veldig godt.

Takk for tips. Flere sier oppskåret eple med kanel, men jeg spør deg også: Stekt/bakt eller bare 'sånn det er'?

Skrevet

Takk for tips.

Jeg tar mye Omega3 (opptil tre ganger anbefalt dagsdose, det er i alle fall mye i mine øyne) og trodde sant å si at det var kolesterolsenkende, men det har altså ikke skjedd. Og nå har jeg også lest det samme rundt omkring på nett. Men Omega3 har jeg tro på når det gjelder mye ellers.

Det må være riktige forhold mellom dha og epa. I tillegg må det være i kapsler som forhindrer harskning. Ikke i flytende form. Det er dha som er effektivt mot kolestrol. Dessuten må det være omega 3 uten omega 6 og 9. Så det er litt forhåndsregler.

Jeg kunne tenke meg å se forskningsrapporten som sier noe annet... Har du den tilgjengelig?

Gjest blomsterløk
Skrevet

Takk for tips. Flere sier oppskåret eple med kanel, men jeg spør deg også: Stekt/bakt eller bare 'sånn det er'?

Bare sånn de er.

Del opp i båter og strø kanel på. Det er godt.

Skrevet

Det må være riktige forhold mellom dha og epa. I tillegg må det være i kapsler som forhindrer harskning. Ikke i flytende form. Det er dha som er effektivt mot kolestrol. Dessuten må det være omega 3 uten omega 6 og 9. Så det er litt forhåndsregler.

Jeg kunne tenke meg å se forskningsrapporten som sier noe annet... Har du den tilgjengelig?

Takk for info.

Etter anbefalinger her i forumet faktisk, har jeg nå i ca 2 år (eh...?) tatt en daglig dose på fire kapsler 'Triomega' - som altså er ren Omega3.

Siste par ukene har jeg begynt å supplere med 'Triomega woman'. Dette med tanke på kalsium og å ha beina i behold som gammel dame. Jeg tar to kapsler.

Med disse woman-kapslene oppå, reduserte jeg den vanlige Triomega-dosen til tre.

Det du sier om dha og epa er gresk for meg.

Nei, ingen forskningsrapport her... jeg bare bladde og søkte meg rundt. Feks fant jeg denne (hm, det går bare ikke å legge inn lenken, da forsvinner innlegget ut til høyre, utenfor spalten - kopierer derfor legesvaret fra dol:

"Senke kolesterol

Jeg har for høyt kolesterol og lurer på hva som er best av Soyalecitin og Omega3 kapsler for å senke det. Eller finnes det noe annet jeg kan bruke?

- en bruker

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom svarer:

Sist oppdatert: [14/5-2002]

Klikk her for å spørre Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom>>>

Svar til en bruker. Ingen av de to fett-stoff du anfører gir signifikant reduksjon av ditt kolesterol, men kan modifisere sammensetningen av kolesterolfraksjonene i noen grad.Omega-3-fettsyrer er forbundet med redusert utvikling av hjerte-kar-sykdom. Hvis du har reelt forhøyet kolesterol vil det være helt andre stoffgrupper du må bruke, i første rekke det vi kaller statiner. Ta dette opp med din lege. De siste 10 årene har vi fått mange holdepunkter for at kolesterolverdier over 5,5 mmol/l gir øket risiko for utvikling av slik sykdom, og når kolesterolverdien går over 7 mmol/l er utviklingen rel. rask. Den synes å kunne bremses betydelig medikamentelt."

De andre stedene jeg plukket opp, sier omtrent det samme.

Jeg ble overrasket, da jeg også tidligere har fått det for meg at Omega3 liksom er kongemiddelet for å senke kolesterolet.

For øvrig har jeg relativt bra HDL, 2.8 - så det står ikke direkte elendig til. Totalkolesterol 6.3. Dette er nok familiært betinget, kostholdet er selvsagt ikke perfekt, men ikke verst. Og - jeg er _ikke_ overvektig, burde heller få meg etpar kilo ekstra...

Skrevet

Bare sånn de er.

Del opp i båter og strø kanel på. Det er godt.

Takk skal du ha.

Da skal jeg prøve det. Synd jeg ikke tenkte på dette i høst/vinter, da de fantastiske norske eplene er tilgjengelige.

Skrevet

Trodde det var blodsukkeret man senket med kanel jeg.

Skrevet

Takk for tips. Har du i ekstra kanel eller nøyer du deg med det som er iblandet teen?

Jeg pleier å ha i litt ekstra, men ikke for mye. Som du sier, kanel er tørt.

I det siste har jeg forresten sett oppskrifter retter med kjøttdeig og kanel flere steder, men jeg har ikke prøvd dem selv. Kan sikkert være godt selv om det høres litt fremmed ut for meg:-)

Skrevet

Trodde det var blodsukkeret man senket med kanel jeg.

Det er visst begge deler.

Skrevet

Jeg pleier å ha i litt ekstra, men ikke for mye. Som du sier, kanel er tørt.

I det siste har jeg forresten sett oppskrifter retter med kjøttdeig og kanel flere steder, men jeg har ikke prøvd dem selv. Kan sikkert være godt selv om det høres litt fremmed ut for meg:-)

Ja, kanel, nellik og ingefær er godt i kjøttmat. Spe på med egg, løk/hvitløk, bladpersille, litt salt og piri-piri + litt brødkrumme (fritt etter hukommelsen), så har du ingredienser til gode, spicy kjøttboller :)

Skrevet

Ja, kanel, nellik og ingefær er godt i kjøttmat. Spe på med egg, løk/hvitløk, bladpersille, litt salt og piri-piri + litt brødkrumme (fritt etter hukommelsen), så har du ingredienser til gode, spicy kjøttboller :)

Den skal jeg jammen prøve. Jeg er fortsatt bittelitt skeptisk til kanelen kjenner jeg, og hva den kan bidra med i kjøttbollesammenheng, men skitt au. Den skal få en sjanse:-)

Skrevet

Den skal jeg jammen prøve. Jeg er fortsatt bittelitt skeptisk til kanelen kjenner jeg, og hva den kan bidra med i kjøttbollesammenheng, men skitt au. Den skal få en sjanse:-)

Mer nellik og ingefær, og mindre kanel. Men det er selvsagt en smakssak.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Takk for tips. Oppskåret eple med kanel... mener du stekt/bakt, eller helt enkelt som det er? Varm eplejuice... ai, jeg tenkte på kald juice og kanel, men den varme, det blir som te omtrent, skal prøves.

Helt enkelt oppskjærte eplebiter... Strø på litt kanel. Veldig godt =)

Skrevet

Helt enkelt oppskjærte eplebiter... Strø på litt kanel. Veldig godt =)

Skal absolutt prøve! :)

Jeg vet jo at kanel er godt sammen med epler, men har aldri tenkt på at det går an i 'rå' tilstand.

Skrevet

Helt som de er. Skjær dem opp i båter og strø på kanel. Det er kjempe godt som et mellommåltid eller noe å kose seg med til kvelds :)

Skrevet

Det er visst begge deler.

Kuult!!! Kanel er visst potente saker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...