Gå til innhold

munntørrhet grunnet Sjøgren

Anbefalte innlegg

Gjest Sjøgren :(

Jeg er ei ung jente som har sjøgren.. noe jeg merker godt, spesielt med munntørrhet!! Det er plagsomt å spise, er så tørr i munnen at maten "setter" seg fast i munnen. Når jeg snakker, blir det også veldig plagsomt, og ordene blir "slurvete", men jeg er flink til å drikke, bruke spesielle sugetabletter for å øke spyttprod osv. Men det med å spise er et mareritt, og mat må jeg ha!! Så jeg lurer på om det finnes et eller annet jeg kan ta, som kan hjelpe litt.. Sugetablettene virker i 20 min, men ikke m tanke på måltid. Gikk på apoteket, der jeg ble anbefalt vanlige pastiller.. Blir så fortvilet! Noen som vet om noe? Og hva kan jeg gjøre for å beskytte tennene mine bedre?

Setter STOR pris på svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215754-munnt%C3%B8rrhet-grunnet-sj%C3%B8gren/
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

tannfe svarer

Xerodent fluortabletter (0,25mg). Kan du ta inntil 6-8ganger pr dag.

Og hvis du spiser/drikker sukkerholdig mat/drikke - vær nøye med å skylle med vann i etterkant så reduserer du sukkertiden i munnhulen (tiden du har sukker tilgjengelig i munnhulen for bakteriene der som lager hull)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...