Gå til innhold

Elektriker

Anbefalte innlegg

Gjest sandra meh
Skrevet

Hvor mye koster det å ha en elektriker i hus? Skal montere et par stikkontakter og henge opp tre lamper for meg. Hva tror dere timesprisen er sånn cirka? Har aldri hatt en håndverker hos meg før og lurer på om jeg har råd. 500kr? 2000kr? Trenger bare cirkapris :)

Gjest sandra meh
Skrevet

2-3000 kr

SÅ mye? Det tar vel ikke mer enn et par timer og gjøre jobben, 1000kr i timeslønn?

Skrevet

Hadde elektriker nylig til å montere to downlights med 3 pærer på hver, inkl dimmer. det kom på vel 3000,- med materialer. Lampene hadde jeg kjøpt sjøl. Det tok ca 3 timer.

Skrevet

SÅ mye? Det tar vel ikke mer enn et par timer og gjøre jobben, 1000kr i timeslønn?

Delene er veldig dyre.

Elektrikeren får bare timelønnen sin (ca 350) + oppmøtepris (normalt 250). En dimmer koster f.eks. 900 kr!

Det samme gjelder rørleggere.

Jeg byttet nylig 3 sikringer, la tre nye kurser/sikringer, 4 nye stikk på kjøkkenet, koblet til vifte, satte spotter under overskapene, termostat og jordfeilbryter til badet, to lysbrytere pluss en del meter ledning.

Det tok en og en halv arbeidsdag for en elektriker med lærling. Prisen var drøye 25.000... Inkludert fikk jeg også kontroll-papirene som koster 3000 kr hvis man skal ha bare det.

Det koster det det koster...

Skrevet

Det avhenger av hvor mye ledning de må trekke og hvor mye materiale som går med.

På soverommet installerte vi 9 uttak og en lampe. Det kom på 8000 fordi det måtte trekkes mye ny ledning (mye måtte byttes også).

På kontoret derimot kostet en tilsvarende jobb (6 uttak og 1 lampe) bare litt over 2000.

Du bør uansett ringe flere og spørre. Det kan være mye å spare her.

Skrevet

Hør med en eller annen kompis, det der gjør mannfolk flest helt uten problemer.

Skrevet

Hør med en eller annen kompis, det der gjør mannfolk flest helt uten problemer.

Jeg håper inderlig ikke at mannfolk flest installerer stikkontakter. Folk uten fagbrev har ikke lov å gjøre slikt.

Ikke rart det brenner mye om folk gjør dette selv.

Det koster kanskje en del med elektriker, men det er det verdt.

Skrevet

Jeg håper inderlig ikke at mannfolk flest installerer stikkontakter. Folk uten fagbrev har ikke lov å gjøre slikt.

Det er lov å legge de rørene ledningene ligger inni. Det har mannen min gjort i flere rom. Men så har vi brukt elektriker til å strekke ledningene og sette opp kontaktene.

Gjest Flystripa
Skrevet

Nei, knapt noe kan gjøres uten fagbrev lengre...

Bra vi har kontaktene i orden ;o)

Skrevet

Det er det mange som gjør. :o) Eksen min la opp mange stikker han, ut fra eksisterende stikker selvfølgelig.

Kjæresten min er el-ing og har egentlig ikke lov, men han gjør det han og.

Skrevet

Det er lov å legge de rørene ledningene ligger inni. Det har mannen min gjort i flere rom. Men så har vi brukt elektriker til å strekke ledningene og sette opp kontaktene.

Det er lov å legge rørene (selv om enkelte elektrike nekter å installere noe som helst hvis de ikke får gjøre det selv), men det krever jo at man vet hvor man skal trekke rør. Det tar ikke lang tid heller og koster ikke all verden.

Men kan en spare noen kroner så er ikke det dumt.

Skrevet

Det er lov å legge rørene (selv om enkelte elektrike nekter å installere noe som helst hvis de ikke får gjøre det selv), men det krever jo at man vet hvor man skal trekke rør. Det tar ikke lang tid heller og koster ikke all verden.

Men kan en spare noen kroner så er ikke det dumt.

Da jeg skulle legge kabel fra modem til pc, langs veggene gjennom halve stua anslo fyren at det ville koste mange hundrelapper og ta et par timer. Gjorde det sjøl jeg (det er jo ikke noe el-opplegg), kosta kabelkostnadene og tok 20 min.

Skrevet

Da jeg skulle legge kabel fra modem til pc, langs veggene gjennom halve stua anslo fyren at det ville koste mange hundrelapper og ta et par timer. Gjorde det sjøl jeg (det er jo ikke noe el-opplegg), kosta kabelkostnadene og tok 20 min.

En kan jo selvsagt legge en kabel fra en stikkontakt til et apparat, men ikke triske med selve uttakene.

Skrevet

Elektrikermannen min sier det vil koste ca 2000 kr hvis det ikke er lange ledninger det er snakk om...

Skrevet

http://www.dsb.no/dynaweb/dbelover/lovomtilsynmedelektriskeanlegg/@ebt-link;pt=19?target=IDMATCH(ID,DBE-FORSKRIFT%20OM%20ELEKTRISKE%20LAVSPENNINGSANLEGG%20MED%20VEILEDNING-1);book=lovomtilsynmedelektriskeanlegg;stylesheet=dynaweb.wv

Gjest dimming er dyrt
Skrevet

Elektrikermannen min sier det vil koste ca 2000 kr hvis det ikke er lange ledninger det er snakk om...

Får ikke håpe hun har tenkt å montere dimmebrytere da, da blir det straks dyrere.

Skrevet

Får ikke håpe hun har tenkt å montere dimmebrytere da, da blir det straks dyrere.

Spesiellthvis hun monterer vanlig dimmer og har trafo

12volt i lampa. Men det ser jo brannvesnet når de etterforsker brannen.

Gjest luregurii
Skrevet

En kan jo selvsagt legge en kabel fra en stikkontakt til et apparat, men ikke triske med selve uttakene.

Hvordan trikser man?

Skrevet

Det er det mange som gjør. :o) Eksen min la opp mange stikker han, ut fra eksisterende stikker selvfølgelig.

Kjæresten min er el-ing og har egentlig ikke lov, men han gjør det han og.

Hvis man er el.ing. sterkstrøm, så har man vel lov å gjøre små installasjoner hos seg selv?

Uansett - nei, folk som ikke har fagkompetanse skal IKKE montere så mye som en stikkontakt. Det hjelper ikke at man vet hvordan det gjøres, hvis man ikke har erfaring med hvilke tilsynelatende uviktige småfeil som i verste fall kan føre til brann.

"........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...