Gå til innhold

Elektriker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, knapt noe kan gjøres uten fagbrev lengre...

Bra vi har kontaktene i orden ;o)

"Nei, knapt noe kan gjøres uten fagbrev lengre..."

Sterkstrømsinstallasjoner skulle det da bare mangle at man ikke har lov til å drive med uten fagbrev.

"............................................"

Fortsetter under...

Skrevet

Da jeg skulle legge kabel fra modem til pc, langs veggene gjennom halve stua anslo fyren at det ville koste mange hundrelapper og ta et par timer. Gjorde det sjøl jeg (det er jo ikke noe el-opplegg), kosta kabelkostnadene og tok 20 min.

Man har jo, logisk nok, minstepriser på oppdrag. Én time er minste arb.tid, selv om selve jobben bare tar 25 min. Og timeprisen ligger vel sjelden under 500,-

"..........................................."

Skrevet

Hvis man er el.ing. sterkstrøm, så har man vel lov å gjøre små installasjoner hos seg selv?

Uansett - nei, folk som ikke har fagkompetanse skal IKKE montere så mye som en stikkontakt. Det hjelper ikke at man vet hvordan det gjøres, hvis man ikke har erfaring med hvilke tilsynelatende uviktige småfeil som i verste fall kan føre til brann.

"........................................."

Aner ikke hva slags el-ing han er, vet bare at det er "tittelen" hans på jobb og at han har utdannelse i det. :o) Men han sier han ikke har lov til å legge opp kontakter.

Jeg vet godt at man ikke har lov til å tulle med sånt selv, men eksen min pleide å få en av elektrikerbrødrene sine (ingen av dem bodde i nærheten) til å se over det han hadde gjort sånn en gang i året og det var alltid helt i orden.

Skrevet

Aner ikke hva slags el-ing han er, vet bare at det er "tittelen" hans på jobb og at han har utdannelse i det. :o) Men han sier han ikke har lov til å legge opp kontakter.

Jeg vet godt at man ikke har lov til å tulle med sånt selv, men eksen min pleide å få en av elektrikerbrødrene sine (ingen av dem bodde i nærheten) til å se over det han hadde gjort sånn en gang i året og det var alltid helt i orden.

Slikt er alltid kjekt å ha i familien, ja. Men jeg tror aldri jeg ville tatt sjangsen på å "gå god for" arbeidet til en ufaglært. Det er mer som står på spill enn en strømløs stikkontakt hvis man er virkelig uheldig.

"..........................................."

Skrevet

Hvis man er el.ing. sterkstrøm, så har man vel lov å gjøre små installasjoner hos seg selv?

Uansett - nei, folk som ikke har fagkompetanse skal IKKE montere så mye som en stikkontakt. Det hjelper ikke at man vet hvordan det gjøres, hvis man ikke har erfaring med hvilke tilsynelatende uviktige småfeil som i verste fall kan føre til brann.

En ingeniør lærer ikke å utføre elektrikerarbeid.

Skrevet

Nei, han håndterer forskjellige apparater og denslags han. Driver ikke med elektrikerarbeide utover å måle spenningen hjemme hos seg selv. :o)

Annonse

Skrevet

Nei, og det sa jeg heller ikke. Men en sterkstrømsingeniør vet hvordan sterkstrømsinstallasjoner fungerer. Og jeg mener å ha hørt at en sterkstrømsingeniør har lov å gjøre installasjoner hos seg selv - selv om jeg ikke ville kalt det forsvarlig.

"............................................."

Skrevet

En elektroingeniør har ikke lov å utføre dette, han må ha fagbrev som eletriker eller han må være godkjent som sakkyndig driftleder i tillegg.

Skrevet

En elektroingeniør har ikke lov å utføre dette, han må ha fagbrev som eletriker eller han må være godkjent som sakkyndig driftleder i tillegg.

Ok, det var det jeg også mente tidligere. Men jeg mente å ha hørt noen som var sterkstrømsingeniør si det motsatte. Derfor :-)

".........................................."

Skrevet

Får ikke håpe hun har tenkt å montere dimmebrytere da, da blir det straks dyrere.

Blir nok det, ja..... Jeg er glad jeg er gift med en elektriker ;-)

Gjest sandra meh
Skrevet

Tusen takk alle sammen.. Konklusjonen ble vel at det er mye dyrere enn jeg trodde, så må spare litt til ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...