Gå til innhold

edderkoppen kom

Anbefalte innlegg

Gjest could it
Skrevet

For litt siden stod det et innlegg her ang en som fant en edderkopp i en bolle. Panikk som jeg har, heiste jeg opp føttene mine og tittet meg rundt. Så tok fornuften overhånd og jeg tenkte at; nei, det er jo midt i januar - har aldri sett en edderkopp her da...

Det var helt til i går kveld...

Jeg trer inn på kjøkkenet, slår på lyset og rett frem på min hvite vegg, står den største edderkoppen jeg noen gang har sett i løpet av mine 26 år. Heldigvis er samboer hjemme og tar den, og bekrefter selvfølgelig det jeg ante: ja, det var en diger edderkopp...Diger kropp, lange bein og "høy"- alt på en gang.

Så nå føler jeg meg ekstremt utrygg og vil flytte, noe vi planlegger, dog jeg vil flytte NÅ.

Så til spm - hvor i helvete kommer de fra? Vi bor i tredje etasje i en blokk og det er vinter for guds sake!!! Kan det være fordi vi på mandag hadde elektrikere her som har holdt på i veggen og da alle møbler ble flyttet på, slik at den tilfeldigvis våknet? Og jeg tenker automatisk at dette bare er begynnelsen og at når mørket igjen senker seg kommer det en til...

Svarte, vinteren er jo den eneste tiden jeg ikke sømfarer veggger og kroker.

Skrevet

Uff, da...føler med deg.

Edderkoppfobi er en forferdelig ting å ha.

Det er edderkopper over alt for å si det sånn, de er bare i mindretall eller i flertall.

Det er meget mulig at maset i vegger - kanskje hull har stått udekket litt tid? - kan ha gjort sitt til at den "leet på seg".

Du har rett i at krypdyr holder seg rolige til vanlig om vinteren men... nå vet ikke jeg hvor du bor...men her jeg holder til har det vært så mye mildvær at jeg har hatt besøk av oppvåknede fluer på kjøkkenet om dagene ;)

Gjengs over iallefall så er det som en regel at mer rått og fugtig dess flere og større edderkopper.

Husedderkoppen kan bli veldig stor om veksvilkårene er gode.

Bodde selv en gang på en slik plass (huset var av mur og det lå nære elv) og målte den ene til ca 7 cm i omkrets!!! (selvsakt bein-bein, men jeg skal si det at både kropp og bein var fete med den diameteren...tilogmed hårene på bena så jeg) Det var dessuten veldig mange dyr, i tre størrelser.

Jeg har også bodd et sted hvor huset var "tørt" men sto oppå en fugtig kjeller, og der var altså et så stort anntall dyr at du vil ikke tro det, ganske store var de også en del av dem.

Og jeg har hatt leilighet og hus som ikke har inneholdt annet en en eller to som mest trolig katten eller hunden har dratt inn :)

Det beste er uansett å holde kriker og kroker rene og støvfrie. Hybelkaniner forbudt, frem med godluktende vaskemiddel.

Sprekker, dørkarm ol. kan sprayes med et "edderkoppmiddel". Det funker og lukter søtlig olje. Jeg kjøpte middelet via postordre, men hør i forskjellige butikker hva de har.

Store hull i vegger og lister, sprekker mm. kan tettes med litt papir for.eks.

Det er ikke sikkert du vil se en eneste edderkopp til de tid du bor i dette huset, hvis ikke det er slik at dere har vært plaget med mange før.

Du kan også komme til å møte en og annen i det nye bostedet ditt, desverre. Men slik er det, de er umulige å bli kvitt.

Hus kan sprayes, men det koster en del og de kommer garantert tilbake uansett.

Ønsker deg lykke til da, det er ikke godt det du sliter med, det vet jeg :)

Skrevet

Fysj! Stakkars deg...

Edderkopper er kjipe!

Men jeg leste en plass en gang (tror faktisk det var noen her på DOL som skrev det..?som sa at dersom man var redd edderkopper, kunne man se for seg edderkoppen med strikkesokker og lue. I fine farger.

Kanskje det hjelper litt? *Fnis*

Ellers har jeg ett tips, dersom du skulle være hjemme alene. (Krever bitte litt mot, fordi du må nærme deg den). Du kan legge en bøtte eller ett stor glass over den. *Iiik*

Men da rømmer den iallefall ikke, og du vet hvor den er.

Vennlig hilsen,

Gjest LucySky
Skrevet

Uff, da...føler med deg.

Det er edderkopper over alt for å si det sånn, de er bare i mindretall eller i flertall.

Det er meget mulig at maset i vegger - kanskje hull har stått udekket litt tid? - kan ha gjort sitt til at den "leet på seg".

Du har rett i at krypdyr holder seg rolige til vanlig om vinteren men... nå vet ikke jeg hvor du bor...men her jeg holder til har det vært så mye mildvær at jeg har hatt besøk av oppvåknede fluer på kjøkkenet om dagene ;)

Gjengs over iallefall så er det som en regel at mer rått og fugtig dess flere og større edderkopper.

Bodde selv en gang på en slik plass (huset var av mur og det lå nære elv) og målte den ene til ca 7 cm i omkrets!!! (selvsakt bein-bein, men jeg skal si det at både kropp og bein var fete med den diameteren...tilogmed hårene på bena så jeg) Det var dessuten veldig mange dyr, i tre størrelser.

Jeg har også bodd et sted hvor huset var "tørt" men sto oppå en fugtig kjeller, og der var altså et så stort anntall dyr at du vil ikke tro det, ganske store var de også en del av dem.

Og jeg har hatt leilighet og hus som ikke har inneholdt annet en en eller to som mest trolig katten eller hunden har dratt inn :)

Det beste er uansett å holde kriker og kroker rene og støvfrie. Hybelkaniner forbudt, frem med godluktende vaskemiddel.

Sprekker, dørkarm ol. kan sprayes med et "edderkoppmiddel". Det funker og lukter søtlig olje. Jeg kjøpte middelet via postordre, men hør i forskjellige butikker hva de har.

Det er ikke sikkert du vil se en eneste edderkopp til de tid du bor i dette huset, hvis ikke det er slik at dere har vært plaget med mange før.

Du kan også komme til å møte en og annen i det nye bostedet ditt, desverre. Men slik er det, de er umulige å bli kvitt.

Det gir seg med årene - det å være så redd for ederkopper. For de fleste, da.

Du hadde sikkert en husederkopp på besøk. De heter faktisk det. De er i husene om vinteren også, i alle fall i slike hus som mitt, med gammel kjeller og stor hage ute.

Jeg var livredd da jeg var yngre. Nå erter jeg den som bor på den wc'en vi har i kjelleren (i bruk når badet oppe er opptatt og man ikke vil vente)ved å BLÅSE på den. Det har bodd ederkopper (antakelig bare en om gangen) bak dørkarmen der i alle år, og man ser det lille spinnet hun har utenfor, og et eller to av de lange beina. Så BLÅSER jeg altså, og da får hun panikk og forsvinner som et olja lyn inn i veggen.

Barnslig hevn for mange år med skrekk for ederkopper!

Men jeg innrømmer at jeg ser etter hvor hun er før jeg går inn på den lille wc'en. Står hun på veggen redd ved do, så går jeg ikke inn.

:0

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Uff, da...føler med deg.

Uff, du er alt for flink til å beskrive edderkoper!

*Hyyyl*

Nå fikk du min egen edderkoppfobi til å røre på seg. Jeg skulle aldri ha lest innlegget ditt!

Skrevet

Uff, du er alt for flink til å beskrive edderkoper!

*Hyyyl*

Nå fikk du min egen edderkoppfobi til å røre på seg. Jeg skulle aldri ha lest innlegget ditt!

Undskyld :(

Har edderkoppfobi selv så detaljene sitter serru...

;)

Skrevet

Det er jo nå om vinteren de er inne og ikke ute.

De trekker inn når kulden kommer utover høsten og etter det holde de seg innendørs til sommeren kommer igjen.

Så det er nok ikke bare denne som er i huset ditt, men trøsten er at de ikke er farlig, selv om de ikke er så pene å se på.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Undskyld :(

Har edderkoppfobi selv så detaljene sitter serru...

;)

Da skjønner du i hvert fall hvordan jeg har det.

Felles skjebne osv.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

De trekker inn når kulden kommer utover høsten og etter det holde de seg innendørs til sommeren kommer igjen.

Så det er nok ikke bare denne som er i huset ditt, men trøsten er at de ikke er farlig, selv om de ikke er så pene å se på.

"Det er jo nå om vinteren de er inne og ikke ute. De trekker inn når kulden kommer utover høsten og etter det holde de seg innendørs til sommeren kommer igjen."

Takk, det var da oppmuntrende :P

Skrevet

"Det er jo nå om vinteren de er inne og ikke ute. De trekker inn når kulden kommer utover høsten og etter det holde de seg innendørs til sommeren kommer igjen."

Takk, det var da oppmuntrende :P

Ja, ikke sant, hehe

Gjest mirakel*2?
Skrevet

tuuusen takk for informasjon!!! Skal si du er snill som vil dele

(ikke hovedinnlegger)

Skrevet

tuuusen takk for informasjon!!! Skal si du er snill som vil dele

(ikke hovedinnlegger)

Ja, jeg regner med at dere satt pris på denne infoen. Saklig info er alltid godt å høre:-)

Gjest could it
Skrevet

Uff, da...føler med deg.

Takk for svar alle sammen!

Vi bor nå i en murbygning ikke langt fra en elv og med en fuktig kjeller... Har hatt "besøk" tidligere en gang i oktober, men ellers har "angrepa" nøydd seg med 4-5 stk i løpet av vår-høst. Til samboers fortvilelse, har jeg prøvd å teipe de verste sprekkene med gaffa-tape. Har også sprayet insektsspray rundt omkring, vasket med salmiakk osv.

Men uansett, nå håper jeg det var denne ene giganten for denne gang og at jeg får noen mnd fri - Dog, frykten er jo der.. Vet jo edderkopp-problemet vil eksistere også i et nytt hjem, men der vil jeg slippe sprekker og skumle radiator-ovner...

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Ja, ikke sant, hehe

Det spørs om ikke jeg trenger et tøfft mannfolk nå som kan trøste meg og drepe edderkopper...

Du ser vel at du har et stort ansvar her?

Skrevet

Det spørs om ikke jeg trenger et tøfft mannfolk nå som kan trøste meg og drepe edderkopper...

Du ser vel at du har et stort ansvar her?

Yepp, jeg kommer i edderkopprustning og lansen klar:-)

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Yepp, jeg kommer i edderkopprustning og lansen klar:-)

Å, min helt! *Sukker henført*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...