Gå til innhold

Fastleger - kan de noe som helst?

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

I mars skal jeg på et kurs i "primære immunsvikt sykdommer".

I skrivet vi fikk, står det at foreldre får opplæringspenger og at vi må ha en ærklæring fra fastlegen.

Så drar jeg til fastlegen i dag, tar med skrivet og viser han.

- Ja, skal du sykmelding da?, sier han.

- Nei, jeg er ikke syk. Det står her at jeg skal ha opplæringspenger.

- Jeg har hørt om mye, men opplæringspenger har jeg ikke hørt om.

- Næhei, men det har nå ihvertfall jeg, og jeg har lest om det på nettet.(takket være dere)

Dette er samme legen som ikke ville sende min datter på sykehus, da hun var baby, pramatur og hadde Rs-virus. Det var bare så vidt det var liv i henne. jeg turde ikke sove om natta.

- Jeg måtte krangle med legen. Sa at jeg ikke turde ha henne hjemme.

- Han presterer å svare: Ja ja, hvis du er så utrygg får du få en henvisning da, men håper du ikke bruker den for det er ikke nødvendig.

- Da jeg ankommer sykehuset,sier de at det var jammen bra jeg kom , for hun herre her har det ikke godt. Det var alvorlig. Hun lå på intensiven i flere dager, og det ble vurdert respirator.

Det er også samme legen som sa til meg om sønnen min, at det ikke var nødvendig å teste blodet, for vi har jo så godt kosthold her i Norge. Mmmm, men kunne han bare ha hørt på MEG, så kunne denne immunsvikten ha blitt oppdaget for lenge siden. Den er faktisk medfødt og vi kunne ha hatt noen bedre år.

Før fastlegeordningen hadde vi en lege som ikke var det spor bedre.

Jeg var der gjentatte ganger med sønnen min. - Kom tilbake om han blir verre, var standardsvaret.

Det var JEG som måtte si til slutt at nå må det faktisk gøres noe. Han hører ikke hva vi sier, og barnehagen sier han "faller ut" i samlingsstunden.

Det var også han som presterte å skrive at jeg skulle ha 20 tabletter, da jeg hadde streptokokker og skulle ha tabletter 3 ganger daglig i 10 dager. Alle som kan regne vet at 10X3=30.

Desverre oppdaget jeg blemma litt sent og da følte jeg meg frisk så jeg gikk ikke tilbake. Men selvfølgelig fikk tilbakefall.

Jeg kunne ha skrevet mer, men dette får holde. jeg vet ikke om det er jeg som har vært uheldig med leger, men jeg har i grunn lite respekt for fastleger. Føler at jeg må fortelle dem hva de skal gjøre.

Det skal sies at jeg er veldig fornøyd med de sykehusene vi har vært på, både Ullevål og Rikshospitalet. Men fastleger, kan de noe? Er jeg syk selv, så drar jeg ikke til legen. Hva er liksom vitsen? En ekstra ugift bare.

Fastlegen kan nok ikke finne noenting om meg inne på datan sin.

Puh, en liten utblåsning bare.

Fortsetter under...

Skrevet

Bytte lege?

Jeg er meget fornøyd med fastlegen min.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Bytte lege?

Jeg er meget fornøyd med fastlegen min.

Nå har vi hatt 2 stykker, og hvis dere greier å gi meg troen på at det er noen vits i, så gjør jeg det.

Vi trenger en flink en på Røde Kors-klinikken i Oslo.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Nå har vi hatt 2 stykker, og hvis dere greier å gi meg troen på at det er noen vits i, så gjør jeg det.

Vi trenger en flink en på Røde Kors-klinikken i Oslo.

Helst vil jeg ha en kvinnelig lege.

De er ikke så arrogante, tror jeg.

Skrevet

Jeg har motsatt erfaring. :o) Min fastlege er mann og han finnes ikke arrogant! Bare koselig, vennlig, imøtekommende og interessert - og særs dyktig.

Gjest kvasters
Skrevet

Hvorfor i all verden bytter du ikke? Det gjorde jeg da jeg var misfornøyd med "min" lege - etter å ha brukt henne i 13 år! Vi har fått det VELDIG mye bedre med en ny og "oppegående" lege!

Annonse

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg har motsatt erfaring. :o) Min fastlege er mann og han finnes ikke arrogant! Bare koselig, vennlig, imøtekommende og interessert - og særs dyktig.

La meg legge til at de legene vi har hatt kontakt med på sykehusene, har vært hyggelige. Også de som er eksperter innenfor et område. *litt dårlig samvittighet.

Det er mannlige fastleger jeg har dårlig inntrykk av. Jeg har inntrykk av at de ikke kan noe, og at de reagerer med arrogansme når man stiler spørsmål.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hvorfor i all verden bytter du ikke? Det gjorde jeg da jeg var misfornøyd med "min" lege - etter å ha brukt henne i 13 år! Vi har fått det VELDIG mye bedre med en ny og "oppegående" lege!

Jeg hadde i grunn tenkt å bytte for lenge siden, men så har det gått i glemmboksen fordi vi ikke har hatt bruk for han i det siste.

Sønnen min med immunsvikten, trenger ikke gå dit, for han har nærmest "rød løper" på Riksen.

Døtrene våre er aldri syke. Ikke en gang hun som var prematur og hadde Rs.virus som baby. Når det gjelder meg selv har jeg ikke vært til legen, etter at fastlegeordninga startet.

Men i dag, da jeg måtte dit igjen og oppdaget at han fremdeles var like "borte vekk", skjønner jeg at det er på tide å finne en annen.

Gjest analine
Skrevet

Nei! Fastleger gjør ikke jobben sin. Deres konsultasjoner er altfor overfladiske.Jeg har vært til fastlege med alvorlige problemer der jeg har opplevd å blitt sendt hjem. Opptil flere ganger. Nei, de kan ikke noe som helst.

Skrevet

La meg legge til at de legene vi har hatt kontakt med på sykehusene, har vært hyggelige. Også de som er eksperter innenfor et område. *litt dårlig samvittighet.

Det er mannlige fastleger jeg har dårlig inntrykk av. Jeg har inntrykk av at de ikke kan noe, og at de reagerer med arrogansme når man stiler spørsmål.

Jeg har vært hos kvinnelig lege et par ganger når det har vært akutt og min fastlege ikke har vært tilgjengelig. Hun var ikke aktuell kandidat da jeg skulle bytte fastlege for å si det sånn...

Og du - hvordan går det med ryddingen? Opp på loftet med deg! ;o)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg har vært hos kvinnelig lege et par ganger når det har vært akutt og min fastlege ikke har vært tilgjengelig. Hun var ikke aktuell kandidat da jeg skulle bytte fastlege for å si det sånn...

Og du - hvordan går det med ryddingen? Opp på loftet med deg! ;o)

Å, hjææælp, det var det ja.

*Kremt* Du skjønner det at jeg holder på å ta datakortet for tiden, og jeg har prioritert det,etter arbeidstid + alt annet som også må gjøres. Jeg hadde en eksamen på mandag og sto med glans *skryte skryte* Jeg har mange moduler igjen.

MEN, jeg har begynt litt. Jeg har kastet en stappa full søppelsekk med gamle tykke vintergensrer, som jeg har innsett at jeg aldri vil bruke igjen.

Og jeg har planer. Akkurat nå legger jeg sammen tøy innimellom dolinga.

I helga drar vi til fjells igjen, akkurat som forrige gang vi dikuterte dette:o) Hmmm, vi har for få helger hvor vi bare er hjemme.

Men jeg skal komme med en oppdatering til deg senere.

Til våren skal det være helt strøkent på mørkloftet og i kjelleren:o)

Skrevet

Huff, dette høres ikke bra ut. Synes du bør prøve å finne en annen fastlege. Regner med du bor i nærheten av Oslo, siden det er på Oslo-sykehus du har vært. Der finnes det jo en haug av leger.

Min lege er en skikkelig kjernekar som jeg er superglad for å ha fått. Men han bor alt for langt unna deg...

Skrevet

nei bytt lege sier jeg nå

jeg er forøvrig veldig fornøyd med min fastlege. Han har riktignok ikke så mye tid, men er til gjengjeld svært grundig med ting, og sender heller en henvisning for mye enn for lite.

Har også møtt andre leger på legekontoret hvor jeg syntes kunnskapene var nokså minimale (altså uten å ha noen medisinsk bakgrunn selv)

Annonse

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har i alle fall en helt fantastisk fastlege etter å ha byttet fra en som aldri hørte på meg.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Min forrige fastlege var kvinne, og tro meg, de kan være svært så arrogante.

Skrevet

nei bytt lege sier jeg nå

jeg er forøvrig veldig fornøyd med min fastlege. Han har riktignok ikke så mye tid, men er til gjengjeld svært grundig med ting, og sender heller en henvisning for mye enn for lite.

Har også møtt andre leger på legekontoret hvor jeg syntes kunnskapene var nokså minimale (altså uten å ha noen medisinsk bakgrunn selv)

Du bor i Oslo?

Gjest lille pille trille
Skrevet

Enig med de andre her, bytt lege om du ikke er fornøyd. Tror ikke det har noe med kjønn å gjøre, men om man "passer" sammen.

Hvis man er misfornøyd med frisøren sin, bytter man selvfølgelig. Enda større grunn til å bytte lege syns jeg, om man ikke synes man får god nok hjelp.

Jeg "shoppa" litt rundt til jeg fant en jeg er fornøyd med. Det er jo vesentlig at man har tillit til legen sin:-)

Skrevet

jepp

Skulle gjerne hatt samme/samme type lege. Har lest her at du er/har vært mye plaget med magen. Samme er jeg, og føler at legen jeg er nå absolutt ikke tar meg på alvor.

Skrevet

Skulle gjerne hatt samme/samme type lege. Har lest her at du er/har vært mye plaget med magen. Samme er jeg, og føler at legen jeg er nå absolutt ikke tar meg på alvor.

ja hei, denne legen har erfaring med ulike typer mageproblemer og vil trolig henvise deg rundt til de finner ut hva som plager deg

Har allerede sagt så mye om meg selv på Dol at jeg vil ikke også oppgi hvilken fastlegen jeg har her

men om du oppgir en mailadresse så kan jeg ta kontakt og si hvilken lege jeg bruker. Vet at han har ledig på lista si.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...