Zingara Skrevet 26. januar 2006 Skrevet 26. januar 2006 Lurer på om noen har tips til meg angående mat som er lett og raskt å lage... Jeg spiser så feil, gjort det lenge nå og er redd jeg blir syk, jeg VET jo at det bare er tiltak som skal til. Det går i en bolle nå, en skjeve senere, en banan etc. jeg er ikke overvektig så er ikke ute etter å gå ned i vekt, men å få i meg det jeg trenger. Var så flink før men pga. mye jobbing så orker jeg liksom ikke sette i gang når jeg endelig er hjemme. Er vegetarianer i tillegg, tips til gode kosttilskudd? Tran er vel kanskje en idè? Hører vel inne på mat og ernæring dette men får så fort svar her.. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 26. januar 2006 Skrevet 26. januar 2006 Det er iallefall viktig at du som vegetarianer sørger for å få i deg proteiner, f.eks cottage cheese, bønner, kikerter osv. For det blir du mett av. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 26. januar 2006 Skrevet 26. januar 2006 Du bør jo ha litt faste måltider. Det sunneste er å ha en 3-4 måltider og 1-2 mellommåltider. Spiser du melkemat? Da kan du ta en yoghurt og en gulrot/frukt/noen mandler som mellommåltid. Til frokost kan du jo spise usukret kornblanding eller All Bran eller noe i den duren. Da får du start på fordøyelsen, og hjernen får brennstoff! Til lunsj er det sabla godt med en salat. Det bør være noe protein i den, så du kan jo ha noen nøtter, noen bønner eller kikerter el.l i den. Spiser du melk kan du ha litt ost i den også. En god olje/sitrondressing er godt på. Mellommåltid. Noen nøtter og en frukt/grønnsak. Middag: Mye grønnsaker!!! Mellommåltid: Yoghurt og frukt. Kveldsmat: 2 grove knekkebrød med noe godt på. Det er lett å få i seg for lite B-vitamin når man er vegetarianer - særlig B12. Ta et B-vitaminkomplex. I tillegg kan du ta en Multivitamineral, og Omega-3. Udo's Choice er plantebaserte oljer. Lykke til. 0 Siter
Zingara Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Skrevet 26. januar 2006 Du bør jo ha litt faste måltider. Det sunneste er å ha en 3-4 måltider og 1-2 mellommåltider. Spiser du melkemat? Da kan du ta en yoghurt og en gulrot/frukt/noen mandler som mellommåltid. Til frokost kan du jo spise usukret kornblanding eller All Bran eller noe i den duren. Da får du start på fordøyelsen, og hjernen får brennstoff! Til lunsj er det sabla godt med en salat. Det bør være noe protein i den, så du kan jo ha noen nøtter, noen bønner eller kikerter el.l i den. Spiser du melk kan du ha litt ost i den også. En god olje/sitrondressing er godt på. Mellommåltid. Noen nøtter og en frukt/grønnsak. Middag: Mye grønnsaker!!! Mellommåltid: Yoghurt og frukt. Kveldsmat: 2 grove knekkebrød med noe godt på. Det er lett å få i seg for lite B-vitamin når man er vegetarianer - særlig B12. Ta et B-vitaminkomplex. I tillegg kan du ta en Multivitamineral, og Omega-3. Udo's Choice er plantebaserte oljer. Lykke til. Tusen takk for svar begge to, det var veldig snilt av deg jubalong70 å skrive opp en slik liste, da kan det være lettere å følge den. Nå skal jeg virkelig prøve ! Takk igjen:) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 26. januar 2006 Skrevet 26. januar 2006 Tusen takk for svar begge to, det var veldig snilt av deg jubalong70 å skrive opp en slik liste, da kan det være lettere å følge den. Nå skal jeg virkelig prøve ! Takk igjen:) Det kommer til å gå så bra så. Prøv å variere litt hva du spiser. Og pass på å få i deg nok protein - det metter bedre enn grønnsaker. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. januar 2006 Skrevet 26. januar 2006 Det kommer til å gå så bra så. Prøv å variere litt hva du spiser. Og pass på å få i deg nok protein - det metter bedre enn grønnsaker. Men grønnsaker inneholder så få kalorier og mye vitaminer, at man stort sett kan spise så mye man vil uten å legge på seg. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. januar 2006 Skrevet 26. januar 2006 Spiser du egg, melk og fisk? For så bør det ikke være nødvendig med kosttilskudd. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 Men grønnsaker inneholder så få kalorier og mye vitaminer, at man stort sett kan spise så mye man vil uten å legge på seg. Men det var ikke målet til denne personen. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 Men det var ikke målet til denne personen. Men målet er vel neppe å legge på seg... :-) Poenget mitt er bare at hvis man er glad i mat, er grønnsaker et godt alternativ hvis man ikke vil risikere å bli tykk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.