Gå til innhold

Angstnevrose - Zoloft/psykoterapi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg plages av angstnevrose og bruker 50 mg zoloft hver dag. Siden jeg har problemmer med å ta buss, reise med ferje, kjøre bil over 2-3 km og gå over 100 meter.

Så har jeg også familier hyperkolestromi og bruker for dette 20 mg lipitor, hver dag.

Jeg føler at zoloft medisinen virker ikke så godt på angstnevrosen. Siden jeg prøvde å ta buss fra psykolog og hjem, men måtte gå av bussen etter ca 1 km og senere ta ei drosje hjem.

Har prøvd å bruke høyere dose 100 mg zoloft, men vart bare svimmel og kunne ikke gå fra bilen til en butikk.

Hva medisin bør en bruke på angstnevrose?

Jeg kjører på jobb hver dag, ca 2 km.

Gjest aughii
Skrevet

Hei.

Ved medikamentelt behandlingstrengende angstnevrose, burde man, etter min mening, bruke Cipramil i kombinasjon med Tolvon og/eller Buspar - kanskje meget lav dose lavdosenevroleptikum, som Fluanxol.

Dersom ikke dette har effekt, kan man prøve mer tradisjonelle angstdempere, spesielt høypotente benzodiazepiner som Xanor og Rivotril.

lykke til. :)

vennlig hilsen

Gjest aughii
Skrevet

Hei.

Ved medikamentelt behandlingstrengende angstnevrose, burde man, etter min mening, bruke Cipramil i kombinasjon med Tolvon og/eller Buspar - kanskje meget lav dose lavdosenevroleptikum, som Fluanxol.

Dersom ikke dette har effekt, kan man prøve mer tradisjonelle angstdempere, spesielt høypotente benzodiazepiner som Xanor og Rivotril.

lykke til. :)

vennlig hilsen

cipramil er som Zoloft, et relativt nytt antidepressivt medikament. Tolvon er også antidepressiv medisin, men noe eldre. (Kanskje undervurdert).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes dette høres ut som en agorafobi. Det er ingen god dokumentasjon på at medisiner virker på denne lidelsen, bortsett fra Valium som tar den akutte angsten.

Veien å gå er kognitiv terapi og angsttrening/eksponering.

Skrevet

cipramil er som Zoloft, et relativt nytt antidepressivt medikament. Tolvon er også antidepressiv medisin, men noe eldre. (Kanskje undervurdert).

Jeg takker for svar.

Jeg har en del humør svingninger, med at jeg blir trøtt etter jobben og legger meg ned på sofaen for å sove 1-2 timer.

Kona mi kaller meg for en skikkelig "surmøring". Jeg svetter en god del om natten. Føler at jeg har ikke energi i føttene.

Skrevet

aughii - er du psykiater, lege eller farmasøyt?

Du svarer deretter ihvertfall....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...