Gå til innhold

Speilbilde :o)

Gjest vet du svaret ?

Anbefalte innlegg

Gjest vet du svaret ?
Skrevet

Vi satt å spiste middag idag, lillesøster var mett å lekte med skjea si.

Så kom det lille spørsmålet;

hvorfor er det opp-ned speilbilde på framsiden av skjea, og vanlig speilbilde bak på skjea ..... ?

Hmmmm far og mor satt her uten svar på dette.

Fortsetter under...

Skrevet

Det har noe med buen på skjea og hvordan lyset faller på den. Men det er alt jeg vet.

Gjest LucySky
Skrevet

Det har noe med buen på skjea og hvordan lyset faller på den. Men det er alt jeg vet.

Å, det hadde jeg helt glemt! Det lurte jeg alltid på også. Og så fortsetter man å spise med skje som voksen og har ennå ikke skjønt det, men helt slutta å lure på det.

Jeg husket altså ikke engang at det er sånn, man er oppned på baksida av skjeen.

Bra med barn!

Skrevet

Jeg mener det har noe med å gjøre at lyset faller annerledes og dermed brytes ulikt på en konkav og en konveks flate.

Skrevet

Å, det hadde jeg helt glemt! Det lurte jeg alltid på også. Og så fortsetter man å spise med skje som voksen og har ennå ikke skjønt det, men helt slutta å lure på det.

Jeg husket altså ikke engang at det er sånn, man er oppned på baksida av skjeen.

Bra med barn!

Ja, det er bra med barn. Det er egentlig synd vi slutter å undre oss etterhvert som vi vokser til. Tenk hvor mye vi hadde lært om vi fortsatte å være så nysgjerrige og vitebegjærlige som barna våre!!!

Annonse

Skrevet

Ja, det er bra med barn. Det er egentlig synd vi slutter å undre oss etterhvert som vi vokser til. Tenk hvor mye vi hadde lært om vi fortsatte å være så nysgjerrige og vitebegjærlige som barna våre!!!

Ja, jeg er helt enig. Og litt skyld har skoleverket. Fram til barna begynner der, lærer de stort sett ved undring og spørsmål. I skolen blir alt snudd på hodet, og barna blir opplært til å skulle sitte med svaret (læreren spør).

Det er noe som heter problembasert undervisning - der elevene selv i stor grad "forsker" seg fram til svaret på mange ting. Det har jeg sansen for. Ja til mer problembasert læring!

Skrevet

Ja, jeg er helt enig. Og litt skyld har skoleverket. Fram til barna begynner der, lærer de stort sett ved undring og spørsmål. I skolen blir alt snudd på hodet, og barna blir opplært til å skulle sitte med svaret (læreren spør).

Det er noe som heter problembasert undervisning - der elevene selv i stor grad "forsker" seg fram til svaret på mange ting. Det har jeg sansen for. Ja til mer problembasert læring!

Det har jeg ikke tenkt på før, men du har jo helt rett!!!

Hva kan vi gjøre med dette da?

Gjest vet du svaret ?
Skrevet

Det kan jo ikke bare være bua, hele framsiden på skjea viser oppned, ikke bare i selve buen.

Skrevet

Det har jeg ikke tenkt på før, men du har jo helt rett!!!

Hva kan vi gjøre med dette da?

Godt spørsmål. Hva kan vi gjøre? Vi må inn på Stortinget, komme i regjering, bli Undervisningsminister og lage nye læreplaner! Hehe.

Men selvsagt kan vi selv prøve litt i heimen og ute på tur etc. Være bevisste på å legge opp til at ungene tenker/forsker seg fram til svar ...

Skrevet

Godt spørsmål. Hva kan vi gjøre? Vi må inn på Stortinget, komme i regjering, bli Undervisningsminister og lage nye læreplaner! Hehe.

Men selvsagt kan vi selv prøve litt i heimen og ute på tur etc. Være bevisste på å legge opp til at ungene tenker/forsker seg fram til svar ...

Hmmmm, tror kanskje jeg satser på det siste alternativet.

Synes stort sett de som regjerer blir ganske teite i huet - og det vil ikke jeg være :-)

Skrevet

Det kan jo ikke bare være bua, hele framsiden på skjea viser oppned, ikke bare i selve buen.

Det er noe med konkaviteten tror jeg - altså hvordan lyset brytes på skjea. På den ene siden er skjea buet utover, og lyset vil da falle på en måte - over hele den siden. Og motsatt på den andre siden.

Men jeg kan ALT for lite om dette til egentlig å kunne svare.

En fysikklærer vet det kanskje.

Skrevet

Hmmmm, tror kanskje jeg satser på det siste alternativet.

Synes stort sett de som regjerer blir ganske teite i huet - og det vil ikke jeg være :-)

Du har nok rett der, ja.

Hvis ikke du og jeg hadde klart å snu trenden, da. Vi kunne fått med oss flest mulig dolere inn på tinget - så skulle det blitt liv i landet, ja! :o)

Annonse

Skrevet

Du har nok rett der, ja.

Hvis ikke du og jeg hadde klart å snu trenden, da. Vi kunne fått med oss flest mulig dolere inn på tinget - så skulle det blitt liv i landet, ja! :o)

Ja! For Dol'erne er jo veldig kloke mennesker!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...