Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Jeg er gravid i uke 26. Har fått så forferdelig hard avdføring de siste ukene - nesten ingenting kommer ut - uansett hvor stor kraftanstrengelse jeg foretar meg! Spiser svisker innimellom, har begynt å ta linfrø, drikker yoghurt og/eller kulturmelk hver dag, prøver å drikke mye vann. Jeg får nok for lite mosjon (jobber fullt), men er litt plaget av bekkenløsning, så det er ikke så enkelt. Vet at jeg kan ta klyster, men jeg har mest lyst til å klare meg uten medisiner... Har du noe råd?

I tillegg er jeg plaget av sopp (kløe og svie i ytre del av skjeden). Holder på med min tredje Canesten-kur etter nyttår. Noen gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21587-hard-avf%C3%B8ring-og-sopp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Når det gjelder hard avføring/obstipasjon, er det beste du kan gjøre å justere kostholdet ditt. Spis mye fiber, frukt og drikk 3 liter om dagen. Prøv å kutte ut større kjøttmåltider som er vanskelig å fordøye. Har du prøvd tørkede aprikoser? Det skal visst være et vidundermiddel. Hjelper ikke noe av dette, kan du få tak i noe på apoteket som smører tarmen, f.eks. Duphalac. Ikke ta dette over lengre tid, men det kan hjelpe i en overgangsfase. Skal du ta klyster, prøv med miniklyx.

Canesten hjelper bra for å lindre den akutte soppinfeksjonen, men det er svært viktig å forebygge så du ikke får tilbakefall. Det finnes noe som heter melkesyrebakterier, som du får i stikkpilleform, f.eks. gynophilus. Ta en slik stikkpille hver annen kveld etter at du har blitt kvitt det verste med Canesten. Du kan godt skylle deg innvendig med eddik-vann. Ikke for sterk konsentrasjon. Prøv deg fram med en bomullsdott på innsiden av kjønnsleppene. Vask deg kun med intimvask, f.eks. Lactacyd uten parfyme. Bruk bomullstruser og sørg for at du ikke går med for tette klær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...