Gå til innhold

Fra utdanning til trygd

Gjest forvirret og snart trygdet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er shit at sånt skjer. Jeg har kommet i en situasjon hvor jeg ikke er i stand til å jobbe 100%. Er lærer med spesialpedagogisk kompetanse.

Det som er planen nå i følge aetat, er at jeg skal jobbe 50%, og søke 50% uføretrygd.

Er det noen her som vet hvordan jeg vil komme ut økonomisk? vil jeg i det hele tatt klare å betale tilbake lånet mitt? Er helt fortvilet.. tenker at jeg har brukt neste 6 år på å studere, så skal jeg bli uføretrygdet..Antar at inntekten min vil bli mye mindre enn om jeg var i stand til å jobbe 100%.

Beklager at jeg antakelig "klager" til dere, men dette kom brått på meg..

Vil jeg feks være i stand til å kjøpe min egen leilighet, eller vil jeg sitte i en liten hybel?

I dag betalte jeg 9000 i regninger. Jeg er singel. Hva gjør jeg om jeg ikke finner en livspartner?

Dette er vel bare en "utblåsning" og et "hjertesukk" fra meg..

Sikkert mange i samme situasjon..

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker, men tror du vil få slettet noe av lånet hos Lånekassen....

Skrevet

Hvis du er under 26 år får du i alle fall tilleggspoeng i beregningsgrunnlaget for uføretrygden. Ellers spørs trygdeinntekten din på hvor mange år du har skattet og hva du har tjent disse årene.

Så utrolig leit at du har havnet i en slik situasjon!

Snakk med trygdekontoret og hør med lånekassen. (hvis du får kontakt med dem...)

Det høres ut som du kan få deg en ok betalt jobb med utdannelsen din i alle fall!

lykke til!

amerikafareren
Skrevet

Det er ikke lett å svare deg på hva du kommer til å være i stand til uten å vite noe mer, men jeg antar at du kan leve et helt vanlig liv og at forskjellen ikke vil bli særlig stor fra å jobbe 100%. Du sier ikke noe om din uføretrygd er midlertidig eller varig. Å jobbe som spesialpedagog kan være tungt i mange tilfeller og du bør tenke på det når du søker jobber. Jeg antar at du er ung og har hele livet foran deg så du må langtidsplanlegge utefra den situasjonen du nå er havnet i.

Økonomisk blir en tatt godt vare på i Norge, men det er en fare for 'å sitte fast i systemet'. Mange havner på sidelinjen og vet ikke riktig hvor og hva de skal. Det er verdt å kjempe mot.

Gjest minimaze me
Skrevet

hei en veninne av meg havnet i tilsvarende situasjon som deg. Det var litt rot i begynnnelsen og hun trodde ikke at det skulle gå rundt økonomisk. Men etter å ha snakket med ulike instanser, blant annet Lånekassa så har hun en ok økonomi i dag. Altså hun lever ikke fett, men klarer seg greit.

Så det går ann å leve på 50 % ufør. Men du må snakke og lese på nettet hva du kan ha krav på. Er ikke sikkert at folk bare sier deg det

Jeg er sikker på at det ordner seg, selv om ting ser vanskelig ut nå

Skrevet

Det kan jo gå greit det da. Har du jobbet i kommunen så får du kanskje tilleggspensjon fra KLP? Mulig en må søke om det, da..

Du bør også undersøke muligheten for bostøtte gjennom Husbanken. (Spørs om inntektene blir for høye til at du får det, men.. kommer jo an på boutgiftene og boligen også.)

Ved uførhet så kan du søke om å få slettet lån i Lånekassa.

Du vil jo antagelig få bedre økonomi enn en som er fullt trygdet og mange av de eier egen bolig. De som har lave inntekter og har problemer med å få lån til bolig i ordinære banker kan feks søke Startlån gjennom kommunen. Det er en ordning fra Husbanken, tidligere kalt etableringslån.

Gjest nosigns
Skrevet

Før mener jeg det var slik at en fikk ettergitt studielån hvis en ble ufør. Sjekk med trygdekontoret da vel. Kanskje får du ettergitt halve gjelda siden du blir halvt ufør.

Skrevet

Før mener jeg det var slik at en fikk ettergitt studielån hvis en ble ufør. Sjekk med trygdekontoret da vel. Kanskje får du ettergitt halve gjelda siden du blir halvt ufør.

Men er det sånn når man bare blir midlertidig ufør også? skal sjekke jeg..takk i alle fall..

Skrevet

Det kan jo gå greit det da. Har du jobbet i kommunen så får du kanskje tilleggspensjon fra KLP? Mulig en må søke om det, da..

Du bør også undersøke muligheten for bostøtte gjennom Husbanken. (Spørs om inntektene blir for høye til at du får det, men.. kommer jo an på boutgiftene og boligen også.)

Ved uførhet så kan du søke om å få slettet lån i Lånekassa.

Du vil jo antagelig få bedre økonomi enn en som er fullt trygdet og mange av de eier egen bolig. De som har lave inntekter og har problemer med å få lån til bolig i ordinære banker kan feks søke Startlån gjennom kommunen. Det er en ordning fra Husbanken, tidligere kalt etableringslån.

Takk for tipsenene, jeg skal i alle fall undersøke nærmere. Jeg vil jo gjerne eie min egen leilighet, og jeg får sortere litt ettehvert. Håper det er mulig å låne, slik at jeg ikke må leie resten av livet.

Skrevet

hei en veninne av meg havnet i tilsvarende situasjon som deg. Det var litt rot i begynnnelsen og hun trodde ikke at det skulle gå rundt økonomisk. Men etter å ha snakket med ulike instanser, blant annet Lånekassa så har hun en ok økonomi i dag. Altså hun lever ikke fett, men klarer seg greit.

Så det går ann å leve på 50 % ufør. Men du må snakke og lese på nettet hva du kan ha krav på. Er ikke sikkert at folk bare sier deg det

Jeg er sikker på at det ordner seg, selv om ting ser vanskelig ut nå

tusen takk for svar. Håper det går i orden. Det er jo ikke smått jeg skylder i studielån heller, så tenker jo en del på det og.

Jeg får snakke med de ulike instansene.

Gjest nosigns
Skrevet

Men er det sånn når man bare blir midlertidig ufør også? skal sjekke jeg..takk i alle fall..

Det vet jeg ikke. Det her var jo før tidsbegrenset ufør var innført, så det gjelder kanskje bare varig ufør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...