Gå til innhold

Lar seg behandle dårlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som jeg synes synd på noen ganger men mest irriterer det meg at hun er så dum.Hun er gift med en muslimsk mann(hun er norsk).Hun jobber 100% på et kontor.Hun har hele ansvaret for sønnen(2 år)og hun vasker hus og lager mat hver dag.Når mannen kommer hjem skal maten være klar eller blir han sur.En dag var maten for varm når hun serverte så da ville ikke han ha det.Bortskjemt dritt mann.Hun jobber 2 lørdager i mnd og da må mannen passe gutten(de eneste gangene han gjør det)men da ringer han å maser om hun kommer hjem snart.Hun får aldig tid for seg sjøl.Hun er så redd at vist hun ikke gjør alt for han så drar han fra henne.Jeg prøver å si at dette ikke er normal oppførsel men hun sier at i landet hans er det det.Ja det er det men har har bodd her i 20 og og bør rette seg litt etter norske skikker.Hun skjønner ikke at mannen min ikke sånn også.Har er også utenlansk men ikke muslim.Og han vasker hus.lager mat og passer barn med glede.Er det noe vits for meg å prøve å snakke med hennne eller må hun bare finne det ut sjøl en dag når kroppen hennes sier stopp pga utmattelse?

Skrevet

Hun har tydeligvis blitt så hjernevasket at du ikke greier å nå inn. Han er nok vant til at det skal være sånn og forlanger det av henne og dessverre tør hun ikke sette seg imot ham.

Gjest nosigns
Skrevet

Problemet er jo den lille gutten da. Som vokser opp og tror det er slik et ekteskap skal være.

Hun kan umulig ønske å ha det slik, men det er nok veldig vanskelig for deg å hjelpe henne. Hun vil nok ikke innrømme det før hun har bestemt seg for seg selv.

Skrevet

Det er mange Norske jenter som har gått i den fella.

Skrevet

Problemet er jo den lille gutten da. Som vokser opp og tror det er slik et ekteskap skal være.

Hun kan umulig ønske å ha det slik, men det er nok veldig vanskelig for deg å hjelpe henne. Hun vil nok ikke innrømme det før hun har bestemt seg for seg selv.

Jeg synes synd på gutten ja.Han skjønner det ikke ennå men han blir stor snart så da skjønner han at faren hans orker ikke å passe han.Det var du som ville ha barn så da får du passe han også sier han til henne.

Skrevet

Og det verste er at det er slett ikke sikkert det er sånn i landet hans. Kanskje var det det for 20 år siden da han dro derfra, det er det typiske.

Skrevet

Og det verste er at det er slett ikke sikkert det er sånn i landet hans. Kanskje var det det for 20 år siden da han dro derfra, det er det typiske.

Han er vel oppvokst i Norge og i hans familie er det antagelig sånn så derfor mener han at han også skal ha det slik som sin far.

Jeg er glad jeg har funnet meg en skikkelig mann jeg. :o)

Skrevet

tull

Skrevet

Han er vel oppvokst i Norge og i hans familie er det antagelig sånn så derfor mener han at han også skal ha det slik som sin far.

Jeg er glad jeg har funnet meg en skikkelig mann jeg. :o)

Bra. Har dere bodd lenge sammen da?

Skrevet

tull

Kan du utbrodere litt? Hva mener du er tull?

Det er ikke ukjent at mange innvandrere beholder skikkene og samfunnsstrukturen slik den var da de forlot sitt hjemland, mens skikkene i hjemlandet utvikler seg og blir mer moderne. Dermed kommer de i utakt med "sin egen" kultur, og er langt mer konservative enn samme generasjon i sitt opprinnelige hjemland. Dette fenomenet finnes det mye litteratur om.

Skrevet

Bra. Har dere bodd lenge sammen da?

Vi bor ikke sammen. :o) Men han er en staut etnisk norsk kar som kommer fra et tettsted utenfor Trondheim og han har respekt for andre - han har ikke behov for å hevde seg selv på den måten som mannen i hovedinnlegget.

Skrevet

tull

Hvorfor er det tull?

Jeg kjenner tre muslimske menn som tar like mye ansvar hjemme som norske menn flest.

Skrevet

Hvorfor er det tull?

Jeg kjenner tre muslimske menn som tar like mye ansvar hjemme som norske menn flest.

Så lenge de bor her ja;)

Skrevet

Vi bor ikke sammen. :o) Men han er en staut etnisk norsk kar som kommer fra et tettsted utenfor Trondheim og han har respekt for andre - han har ikke behov for å hevde seg selv på den måten som mannen i hovedinnlegget.

Hehe, akkurat.

Skrevet

Så lenge de bor her ja;)

Det blir litt feil å skjære alle muslimske menn over en kam. Det er store kulturforskjeller mellom de ulike muslimske landene også.

Skrevet

Det blir litt feil å skjære alle muslimske menn over en kam. Det er store kulturforskjeller mellom de ulike muslimske landene også.

Det er selvfølgelig forskjell mellom muslimske land og muslimske land. Men snakker vi om land som iran, irak, afganistan, egypt etc., så hører det nok til unntakene at kvinnfolkene ikke er de som har det fulle og hele ansvaret for å "stelle hjemmet".

"............................................"

Skrevet

Kan du utbrodere litt? Hva mener du er tull?

Det er ikke ukjent at mange innvandrere beholder skikkene og samfunnsstrukturen slik den var da de forlot sitt hjemland, mens skikkene i hjemlandet utvikler seg og blir mer moderne. Dermed kommer de i utakt med "sin egen" kultur, og er langt mer konservative enn samme generasjon i sitt opprinnelige hjemland. Dette fenomenet finnes det mye litteratur om.

"Det er ikke ukjent at mange innvandrere beholder skikkene og samfunnsstrukturen slik den var da de forlot sitt hjemland, mens skikkene i hjemlandet utvikler seg og blir mer moderne"

Det er et godt poeng. Imidlertid har utviklingen at slike ting som dette i mange muslimske land stått rimelig bom stille ganske lenge.

".........................................."

Skrevet

Det er selvfølgelig forskjell mellom muslimske land og muslimske land. Men snakker vi om land som iran, irak, afganistan, egypt etc., så hører det nok til unntakene at kvinnfolkene ikke er de som har det fulle og hele ansvaret for å "stelle hjemmet".

"............................................"

Ja, de ligger nok endel år bak oss i tid mht. likestilling. Vi trenger nok ikke gå lengre bak enn 20-30 år tilbake i tid før vi hadde samme (ikke-)fordeling mellom mann/kvinne her i Norge også...

Et par av mine venninner (i 30-åra) lever også i forhold (med helnorske menn) der det er de som har det fulle og hele ansvaret for alt som heter hus, hjem og barn...At de gidder sier jeg bare :-(

PS: Det jeg blir gær'n av, er den helhetsmentaliteten ("alle muslimske menn" etc...). Men det vet du godt fra før ;-)

Skrevet

Ja, de ligger nok endel år bak oss i tid mht. likestilling. Vi trenger nok ikke gå lengre bak enn 20-30 år tilbake i tid før vi hadde samme (ikke-)fordeling mellom mann/kvinne her i Norge også...

Et par av mine venninner (i 30-åra) lever også i forhold (med helnorske menn) der det er de som har det fulle og hele ansvaret for alt som heter hus, hjem og barn...At de gidder sier jeg bare :-(

PS: Det jeg blir gær'n av, er den helhetsmentaliteten ("alle muslimske menn" etc...). Men det vet du godt fra før ;-)

"PS: Det jeg blir gær'n av, er den helhetsmentaliteten ("alle muslimske menn" etc...). Men det vet du godt fra før ;-)"

Joda, det er sant. Men noe som også er sant, er at det er lett å generalisere når noe er tilfellet for 90% av en kultur/religion.

"............................................."

Skrevet

Du har sagt hva du mener, nå må hun selv komme til forståelse av at det ikke kan fortsette slik i det uendelige.

Stakkar - håper hun våkner snart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...