Gå til innhold

Barnesikring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammelt/langt bør barnet være før det kan sitte i midten baki bilen, på pute med kun magebelte!?

Fortsetter under...

Skrevet

Aldri. Sykehusene får ofte inn barn som har sittet slik og de har som regel _store_ indre skader i mageregionen.

Jeg liker ikke å sitte der selv engang, men innimellom må jeg.

Skrevet

Med kun magebelte har vel ikke pute noen effekt?

Puta er jo der for å sikre at nettopp magedelen av sikkerhetsbeltet ligger riktig over barnets hofter + at barnet kommer høyere opp og ser bedre, så den gjør sin misjon, det er det manglende skulderbeltet som er det farlige.

Annonse

Skrevet

Med kun magebelte har vel ikke pute noen effekt?

Litt effekt har det, jo, fordi beltet da blir liggende mer over hofta enn over magen.

Forøvrig er jeg enig i at en bør unngå å ha barn i midten bak hvis en ikke har trepunktssele der. Liker ikke å sitte der selv, jeg. Den gamle bilen vår har bare topunktssele der, og når vi kjører med den alle fem, er det jeg som sitter der. Den nye Passaten har heldigvis trepunktssele på alle fem plassene.

Skrevet

Takk for svar! Jeg har ikke tenkt å la mine barn sitte sånn, men jeg så en pappa utenfor barnehagen, som plasserte sin 3 åring der jeg sa: i midten bak, - og DA stussa jeg!;-(

Gjest mirakel*2?
Skrevet

uansett hvor krise det er så kommer jeg aldri til å la ungen sitte bare med magebelte! Det kan jeg med hånden på hjertet si.

Skrevet

Takk for svar! Jeg har ikke tenkt å la mine barn sitte sånn, men jeg så en pappa utenfor barnehagen, som plasserte sin 3 åring der jeg sa: i midten bak, - og DA stussa jeg!;-(

Vi gjør det i nødsfall - hvis nabojenta skal sitte på - eller hvis hvis jeg har med en annen voksen - det er nemlig litt kronglete å få satt seg i midten.

Men jeg unngår det i 95% av tilfellene.

Skrevet

Som svar på andre innlegg også :

Jeg har mann og tre barn og vanlig 5seters bil. Er jeg da en dårlig forelder som lar ungene bruke midtsetet bak?

Det er beregnet en sitteplass der, og beltet skal sitte over lårene/hoftene. Jeg mener det ikke er farlig når man sitter riktig.

Men å plassere et eneste barn alene bak på det setet forstår jeg at er unødvendig.

Skrevet

Puta er jo der for å sikre at nettopp magedelen av sikkerhetsbeltet ligger riktig over barnets hofter + at barnet kommer høyere opp og ser bedre, så den gjør sin misjon, det er det manglende skulderbeltet som er det farlige.

OK,- jeg har bare tenkt på det som en sikring for at skulderbeltet kommer over skulderen og ikke halsen...

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Som svar på andre innlegg også :

Jeg har mann og tre barn og vanlig 5seters bil. Er jeg da en dårlig forelder som lar ungene bruke midtsetet bak?

Det er beregnet en sitteplass der, og beltet skal sitte over lårene/hoftene. Jeg mener det ikke er farlig når man sitter riktig.

Men å plassere et eneste barn alene bak på det setet forstår jeg at er unødvendig.

tenk for en sleng barnet får på overkroppen og hodet ved en kraftig kollison og trykket det får på magen. Jeg tror ikke det er forsvarlig med kun magebelte. Det er egentlig ganske rart at myndighetene godtar det.

Annonse

Skrevet

tenk for en sleng barnet får på overkroppen og hodet ved en kraftig kollison og trykket det får på magen. Jeg tror ikke det er forsvarlig med kun magebelte. Det er egentlig ganske rart at myndighetene godtar det.

innrømmelse,

jeg tok feil i noe. Trodde vi bare hadde mavebelte som i vår forrige bil, men vi har skikkelig belte i midten på vår Rav4 -04mod. Så da har vel myndighetene begynt å reagere :)

Så da sitter mine trygt. Men jeg synes en femseter bør være en femseter, ikke fire....

Skrevet

innrømmelse,

jeg tok feil i noe. Trodde vi bare hadde mavebelte som i vår forrige bil, men vi har skikkelig belte i midten på vår Rav4 -04mod. Så da har vel myndighetene begynt å reagere :)

Så da sitter mine trygt. Men jeg synes en femseter bør være en femseter, ikke fire....

Det er jeg helt enig i!

Men en 3-åring baki midten der, når det er ledig plass ved siden av,det synes jeg er litt rart...

Skrevet

Det er jeg helt enig i!

Men en 3-åring baki midten der, når det er ledig plass ved siden av,det synes jeg er litt rart...

det er enig i ja. Men det rare er at vi sitter nå sikkert sånn å rister på hodet over ting sånn som også våre besteforeldre har gjort :)

Det er stadig forandringer, men heldigvis her til det bedre :)

Skrevet

OK,- jeg har bare tenkt på det som en sikring for at skulderbeltet kommer over skulderen og ikke halsen...

Pute uten rygg hjelper ikke til å føre skulderbeltet over skulderen. Ikke nødvendigvis pute med rygg om man ikke bruker belteføreren heller.

Skrevet

Pute uten rygg hjelper ikke til å føre skulderbeltet over skulderen. Ikke nødvendigvis pute med rygg om man ikke bruker belteføreren heller.

Man kommer jo høyere opp med pute (uten rygg), derved passer 3-punkt selen bedre og kommer over skulder istedetfor hals...

Skrevet

Det er klart det hjelper med pute. Uten puten kommer skulderbeltet over halsen på barnet, med puten kommer det over skulderen.

Beltefører er selvfølgelig enda bedre, men pute er ikke uten effekt.

Skrevet

Det er klart det hjelper med pute. Uten puten kommer skulderbeltet over halsen på barnet, med puten kommer det over skulderen.

Beltefører er selvfølgelig enda bedre, men pute er ikke uten effekt.

Mine unger er 110 og 122 cm og det er først i det siste jeg har droppet belteføreren på størsemanns sete. Lillemor får selen over halsen ellers.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...