Gå til innhold

Lavt blodtrykk ved graviditet og trening

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er gravid i 10. uke og ved første kontroll hos jordmor ble blodtrykket mitt målt til 90/40. Er ikke dette veldig lavt? Jeg ønsker å fortsette å trene, er imidlertid dette lurt når blodtrykket er såpass lavt? Jeg er endel kvalm og noe slapp, men egentlig i ganske grei form.

Mvh

Gravid-73

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215949-lavt-blodtrykk-ved-graviditet-og-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klem til deg

Jeg hadde svært lavt blodtrykk i begge svangerskapene. Det eneste farlige med det er risikoen for å falle (besvime). Vær forsiktig i situasjoner som dusjen, når du står stille (heis, lyskryss osv).

Drikk mye, og helst farris etc. Rent vann virker vanndrivende og vasker saltene ut av kroppen, det kan gjøre blodtrykket enda lavere. Bland evt farris med vann, juice osv.

mht trening, ikke gjør øvelser du blir svimmel og uvel av, og ikke øvelser du kan falle stygt i.

Del dagens matinntak opp i mange små måltider. Spis og drikk gjerne litt før du står opp, det kan hjelpe både mot kvalme, og gjør at blodtrykket ikke faller like raskt som hvis du reiser deg raskt opp fra helt flat stilling.

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke farlig å ha så lavt blodtrykk som du har, men det kan være ubehagelig og det overrasker meg ikke om du fort blir svimmel, f.eks. når du reiser deg opp fort m.m. Du har sikkert relativt lavt BT ellers også, men det er vanlig at det faller litt i første halvdel av svangerskapet. Du kan prøve å være ekstra flink å drikke, gjerne noe mer enn du føler for. Farris e.l., som inneholder litt elektrolytter (salter etc) kan du drikke i moderate mengder. Sammen med juice smaker det godt, samtidig som det gir en piff til blodsukkeret også hvis man kjenner seg slapp. Husk at juice er tøft for tennene hvis man drikker det utenom måltidene p.g.a. surheten.

Du kan godt trene så mye du ønsker, men vær alltid på vakt hvis du kjenner det ubehagelig. Da må du trappe ned litt. Det skal ikke være ubehagelig å trene i svangerskapet. Er man vant til å trene, er det ingen grunn til å stoppe opp når man blir gravid, men moderer intensiteten noe og vær mer lydhør til kroppens signaler enn man kanskje normalt er. Det er alltid viktig å drikke i forbindelse med trening, men for deg med lavt BT, blir det selvsagt ekstra viktig.

Jeg ønsker deg lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...