Gå til innhold

Steinerskolen vs. Montessori

Anbefalte innlegg

Gjest snart skolebarn
Skrevet

Jeg vet ikke om dette er rette stedet å legge spørsmålet, men jeg forsøker:

Er det noen her som har erfaringe med å ha barna i Steinerskolen eller Montessori-skolen?

Jeg skulle gjerne vite mer om eventuelle forskjeller og likheter. I utgangspunktet tenker jeg at begge skolene er bra skoler (avhengig av den enkelte skole og lærer også selvsagt).

Skrevet

Jeg har selv gått på Steinerskolen, så hvis du har noen spørsmål om det, vil jeg gjerne prøve og svare. Men Montessoriskolen vet jeg ikke hva er.

Gjest kvitsymra
Skrevet

Jeg har selv gått på Steinerskolen, så hvis du har noen spørsmål om det, vil jeg gjerne prøve og svare. Men Montessoriskolen vet jeg ikke hva er.

I prinsippet har begge skolene den samme filosofi: learning by doing. (svært populært på 1960-tallet)

Steiner kan nok Soflie svare bedre på enn meg. Men Rudolf Steiner grunnla spiren for yrkesskolen. Elevene skal i størst mulig grad tilegne seg kunnskap selv. Sette opp egen arbeidsplan med veiledning med lærer. De har også rein klasseundervisning i noen fag, som matematikk.

Stor fokus på bruk av naturmateriale (tre og stein).

Ingen tall/bokstavkarakterer.

Det er opp til eleven selv, hvor mye h*n vil yte. (Har hørt rykte at det er lett å bli underyter i Steiner-systemet)

Euretmi gjøres daglig. (Bestemte bevegelser til musikk)

Maria Montessori ønsket at barnet skulle utforske på sine premisser og evner -uten forstyrrelse av en voksen.

Ingen klasseundervisning. Stor bruk av konkretiseringsmateriell. (kulerammer, farger, modeller). Mye bruk av leksikon og oppslagsbøker. (det er det sikkert også mye av på Steiner)

Veilederen sitter største tiden av dagen og observerer barna mens de leker/jobber, og vil gjevning ta oppsummering og "input" for å veilede dem videre.

Begge skolene er spennende. Hadde det vært Montessoriskole her i Stavanger, hadde eg definitivt vært interessert å få jentene mine inn der.

mvh

Skrevet

I prinsippet har begge skolene den samme filosofi: learning by doing. (svært populært på 1960-tallet)

Steiner kan nok Soflie svare bedre på enn meg. Men Rudolf Steiner grunnla spiren for yrkesskolen. Elevene skal i størst mulig grad tilegne seg kunnskap selv. Sette opp egen arbeidsplan med veiledning med lærer. De har også rein klasseundervisning i noen fag, som matematikk.

Stor fokus på bruk av naturmateriale (tre og stein).

Ingen tall/bokstavkarakterer.

Det er opp til eleven selv, hvor mye h*n vil yte. (Har hørt rykte at det er lett å bli underyter i Steiner-systemet)

Euretmi gjøres daglig. (Bestemte bevegelser til musikk)

Maria Montessori ønsket at barnet skulle utforske på sine premisser og evner -uten forstyrrelse av en voksen.

Ingen klasseundervisning. Stor bruk av konkretiseringsmateriell. (kulerammer, farger, modeller). Mye bruk av leksikon og oppslagsbøker. (det er det sikkert også mye av på Steiner)

Veilederen sitter største tiden av dagen og observerer barna mens de leker/jobber, og vil gjevning ta oppsummering og "input" for å veilede dem videre.

Begge skolene er spennende. Hadde det vært Montessoriskole her i Stavanger, hadde eg definitivt vært interessert å få jentene mine inn der.

mvh

"I prinsippet har begge skolene den samme filosofi: learning by doing. (svært populært på 1960-tallet) Steiner kan nok Soflie svare bedre på enn meg. Men Rudolf Steiner grunnla spiren for yrkesskolen. Elevene skal i størst mulig grad tilegne seg kunnskap selv. Sette opp egen arbeidsplan med veiledning med lærer. De har også rein klasseundervisning i noen fag, som matematikk. Stor fokus på bruk av naturmateriale (tre og stein). Ingen tall/bokstavkarakterer. Det er opp til eleven selv, hvor mye h*n vil yte. (Har hørt rykte at det er lett å bli underyter i Steiner-systemet) Euretmi gjøres daglig. (Bestemte bevegelser til musikk)"

Bare noen få kommentarer til dette om hvordan det var da jeg gikk på Steinerskolen: Jeg har aldri selv vært med på å sette opp arbeidsplan sammen med lærer. Men enkelte ganger hadde vi avstemning i klassen om vi ville lære om det ene eller andre emnet (f.eks. om Roma eller Hellas i oldtiden).

Eurytmi hadde vi to timer i uka (Jeg husker ikke om den ene var dobbelttime.)

Du har rett i at det er lett å bli underyter i Steinersystemet. Men det er også lett å bli overyter, og skolen passer ikke for barn som er flinkere enn gjennomsnittet. Men heller ikke for dem som er under gjennomsnittet (elever med spesielle problemer, f.eks. innlæringsvansker, vil de ikke høre om, men det er en god skole for dem med dyseleksi).

Ellers skal man vente å møte mange lærere uten pedagogisk utdanning, og især språk- og matematikkopplæringen er svært mangelfull. Det blir lagt mer vekt på drama, forskjellige formingsfag og sangundervisning.

Gjest Montessoripedagog
Skrevet

Er selv montessorilærer og syns det er veldig bra.

Kvitsymra forklarer det godt!

Det er også andre hensyn og ta mener jeg, og det er nærmiljøet. Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg tok barna bort fra vennene i gata dersom skolen lå langt unna.

Lykke til med valget om det ene eller det andre...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...