Gå til innhold

Rengjøring og edderkoppspinn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du finner et glinsende edderkoppspinn oppe i hjørnet i taket eller på i hjørnet på gulvet, hva er der bevis for? Dårlig vask?

Spørmålet er da hvor ofte vi bør vaske, ikke minst : hvor lang tid bruker normalt edderkopper på å spinne et nett?

Skrevet

Jeg kan ikke svare på noen av spørsmålene dine, egentlig, men 1 ting vet jeg:

Hvis man "vasker" med grønnsåpe, blir det mye fortere spinn igjen, enn om man vasker med f.eks. microfiberkluter!

Jeg skrev "vasker" med grønnsåpe, med hermetegn, fordi grønnsåpe ikke er et vaskemiddel, men et vedlikeholdsmiddel.

Altså at grønnsåpe bruker man for å bevare ubehandlet treverk, slik at det ikke tørker ut og flises opp. Men da heter det ikke å vaske, men _å sette inn"_ med grønnsåpe...

Jeg har ubehandlet treverk i både vegger og tak, og skulle da i teorien "sette inn" med grønnsåpe. De få gangene jeg har gjort det, kommer spindelvevet tilbake som et lyn! Hvis jeg da bare tar microkluten og sveiper over det aktuelle området, tar det _mye_ lenger tid før spindelvevet er der igjen.

Mulig svaret på spørsmålet ditt er: Enten vasker vedkommende for ofte med grønnsåpe, og for sjelden tørker støv...;-)

Skrevet

Edderkoppen spinner glatt et nett i løpet av natten, så det er ikke alltid dårlig rengjøring. . .

Skrevet

Jeg kan ikke svare på noen av spørsmålene dine, egentlig, men 1 ting vet jeg:

Hvis man "vasker" med grønnsåpe, blir det mye fortere spinn igjen, enn om man vasker med f.eks. microfiberkluter!

Jeg skrev "vasker" med grønnsåpe, med hermetegn, fordi grønnsåpe ikke er et vaskemiddel, men et vedlikeholdsmiddel.

Altså at grønnsåpe bruker man for å bevare ubehandlet treverk, slik at det ikke tørker ut og flises opp. Men da heter det ikke å vaske, men _å sette inn"_ med grønnsåpe...

Jeg har ubehandlet treverk i både vegger og tak, og skulle da i teorien "sette inn" med grønnsåpe. De få gangene jeg har gjort det, kommer spindelvevet tilbake som et lyn! Hvis jeg da bare tar microkluten og sveiper over det aktuelle området, tar det _mye_ lenger tid før spindelvevet er der igjen.

Mulig svaret på spørsmålet ditt er: Enten vasker vedkommende for ofte med grønnsåpe, og for sjelden tørker støv...;-)

Edderkopper liker grønnsåpelukten. Dessuten reiser treverket seg litt, letter fotfeste og feste for nett.

Det er også mulig du har vinduene oppe når du vasker og edderkoppene kommer svevende inn på sine svevetråder og lager liv i stua.

Skrevet

Edderkoppen spinner glatt et nett i løpet av natten, så det er ikke alltid dårlig rengjøring. . .

Det stemmer.

Mnage har sikkert blitt beskyldt for ikke å vaske ordentlig når de har flyttet, fordi det er kommet et par nett etter at de flyttet. Men det skyldes at dører og vinduer står åpne og "gjestene" kommer svevende og krabbende inn i varmen. De spinner et nett på en natt, og nytt nett hver natt. Ferske, klebrige nett fanger best. De gamle spises opp. Der sitter ofte noen midd og annet snacks i dem.

Sikkert tegn på et nytt nett er at det er glinsende og at det sitter en sulten på vakt, midt i. Når eddderkoppen dør, blir nettet støvete veldig fort.

Så du kan vaske en dag, og dagen etter er det et ferskt nett spunnet midt i det skinnende rene.

Skrevet

Edderkopper liker grønnsåpelukten. Dessuten reiser treverket seg litt, letter fotfeste og feste for nett.

Det er også mulig du har vinduene oppe når du vasker og edderkoppene kommer svevende inn på sine svevetråder og lager liv i stua.

Skal aldri mer bruke grønnsåpe

Skrevet

Skal aldri mer bruke grønnsåpe

Eller vaske. Rene flater gir godt feste for nett, feite og fæle kjøkkentak er ikke så bra. De liker også litt fuktighet.

Skrevet

Eller vaske. Rene flater gir godt feste for nett, feite og fæle kjøkkentak er ikke så bra. De liker også litt fuktighet.

Huff.........og jeg som har støv på hjernen og edderkoppfobi, det er visst ingen god kombinasjon det da...

Skrevet

Huff.........og jeg som har støv på hjernen og edderkoppfobi, det er visst ingen god kombinasjon det da...

Det er bare veldig upraktisk :-)

Skrevet

Joda, du slutter bare å ha åpne vinduer, vakse med grønnsåpe, og bruker mer microfiber!:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...