Gå til innhold

Har noen her erfaring med å lære barn med lærevansker digital klokke?

Anbefalte innlegg

Gjest Elizbeth
Skrevet

er på et sted hvor jeg skal undervise barn med matematikkvansker matematikk.

dette er ungdomsskoleelever

et av barna sliter veldig med å forstå den digitale klokka. Når man sier kl 1900 så tenker hun at det er kl 9, fordi hun hører tallet ni.

Hun kan den vanlige klokka, men klarer ikke helt å forstå den digitale.

Jeg tenker at hun bare må pugge tallene, at 13 står for 1, 15 for 3 osv.

for er det noen logikk i at 19 er 7 egentlig?

Har dere noen tanker om hvordan jeg skal få henne til skjønne dette bedre?

Skrevet

Hei,

Jeg har ingen erfaring med dette, sånn at det er sagt. Min første ide var å lage en stor pappklokke (slik som vi hadde i barneskolen), og så skrive begge tallene på, dvs 1 og 13 på samme sted, og så forklare at viserne går to ganger rundt i løpet av et døgn, og at en bare fortsetter å telle etter at en kommer til 12. Så får du det litt visuelt fremstilt.

Gjest Elizbeth
Skrevet

Hei,

Jeg har ingen erfaring med dette, sånn at det er sagt. Min første ide var å lage en stor pappklokke (slik som vi hadde i barneskolen), og så skrive begge tallene på, dvs 1 og 13 på samme sted, og så forklare at viserne går to ganger rundt i løpet av et døgn, og at en bare fortsetter å telle etter at en kommer til 12. Så får du det litt visuelt fremstilt.

ja tenker at jeg må fremstille det visuelt. En god ide med en klokke som viser begge tallene.

Men samtidig vil jeg helst unngå at de skal telle seg frem, med mindre de ikke klarer det på noen måte.

jeg tenker at de første hun må forstå er om vi snakker om morgen eller kveld.

men jeg er ingen lærer altså, har bare blitt kastet inn i dette.

Skrevet

ja tenker at jeg må fremstille det visuelt. En god ide med en klokke som viser begge tallene.

Men samtidig vil jeg helst unngå at de skal telle seg frem, med mindre de ikke klarer det på noen måte.

jeg tenker at de første hun må forstå er om vi snakker om morgen eller kveld.

men jeg er ingen lærer altså, har bare blitt kastet inn i dette.

Kanskje det er nødvendig med en periode der de teller seg frem, bare for å skjønne konseptet, liksom?

Du kan også prøve å øve med kjente tidspunkter på kveldstid, feks når noen faste TV programmer begynner, følger de med på noen serier som begynner på samme tid hver kveld, nyheter e.l.? Så kan du bruke de 'kjente' tidspunktene som utgangspunkt. Jeg lærte vel først at 18 var klokken seks, for da begynte barne-TV....

Gjest Elizbeth
Skrevet

Kanskje det er nødvendig med en periode der de teller seg frem, bare for å skjønne konseptet, liksom?

Du kan også prøve å øve med kjente tidspunkter på kveldstid, feks når noen faste TV programmer begynner, følger de med på noen serier som begynner på samme tid hver kveld, nyheter e.l.? Så kan du bruke de 'kjente' tidspunktene som utgangspunkt. Jeg lærte vel først at 18 var klokken seks, for da begynte barne-TV....

akkurat det med tv-tider har jeg også tenkt på.

denne jenta i ungdomsskolealderen ser også på IDOL, så det kan være greit å bruke det som et konkret eksempel

eller vi kan se på flytider og finne ut om hun skal ta flyet om morningen eller kvelden.

Tror denne jenta trenger å få se matematikken i dagliglivet. Når det blir for abstrakt for henne som renter etc, så bare ramler hun av lasset

Skrevet

Først må hun forstå at døgnet består av 24 timer, og at vi deler dette opp i 12 + 12. Når vi snakker vanlig så teller vi til tolv to ganger, men en digital klokke teller helt til 24 i stedet for å begynne å telle på nytt midt på dagen.

Hvis hun forstår det, så kan hun begynne å lære å telle seg fram. Klokken har altså telt til tolv en gang, så hun begynner fra tretten, det er tolv pluss en, altså er klokken ett. Osv.

Når hun forstår hvorfor det er sånn og hvor hun må begynne å telle, så må hun begynne å øve. Det er greit om hun må telle seg fram i begynnelsen, hvis hun øver nok så blir det sittende i hukommelsen.

Gjest Elizbeth
Skrevet

Først må hun forstå at døgnet består av 24 timer, og at vi deler dette opp i 12 + 12. Når vi snakker vanlig så teller vi til tolv to ganger, men en digital klokke teller helt til 24 i stedet for å begynne å telle på nytt midt på dagen.

Hvis hun forstår det, så kan hun begynne å lære å telle seg fram. Klokken har altså telt til tolv en gang, så hun begynner fra tretten, det er tolv pluss en, altså er klokken ett. Osv.

Når hun forstår hvorfor det er sånn og hvor hun må begynne å telle, så må hun begynne å øve. Det er greit om hun må telle seg fram i begynnelsen, hvis hun øver nok så blir det sittende i hukommelsen.

takk for fin forklaring

har innsett at jeg må holde tunga rett i munn når jeg skal forklare dette. unngå å bruke ord og uttrykk som forvirrer henne.

Skrevet

takk for fin forklaring

har innsett at jeg må holde tunga rett i munn når jeg skal forklare dette. unngå å bruke ord og uttrykk som forvirrer henne.

Jeg tror det er viktig å ikke komme med for mange forskjellige eksempler samtidig. Prøv å få henne til å forstå grunnprinsippet først, og lære å telle seg fram, før du begynner med flytider, tv-tider etc. Tv-tidene er veldig fine som oppgaver å øve seg på etter hun har forstått prinsippet.

Skrevet

Hvis klokka er 19 , tenk trekk fra 12 og da får man hva klokken er i "gammel tid . 12 er det største tallet i vanlig klokketid . Alle tall over er det bare å trekke fra 12 og så får en vanlig tid . Dette vet jeg mange med lærevansker synest er enkelt å forholde seg til.Tenk -bare trekk fra 12 .

Gjest Elizbeth
Skrevet

Hvis klokka er 19 , tenk trekk fra 12 og da får man hva klokken er i "gammel tid . 12 er det største tallet i vanlig klokketid . Alle tall over er det bare å trekke fra 12 og så får en vanlig tid . Dette vet jeg mange med lærevansker synest er enkelt å forholde seg til.Tenk -bare trekk fra 12 .

takk for et glimrende tips

kan være verdt å bruke, om de ikke forstår det på andre måter.

Håper bare at eleven mestrer hoderegning da. 22-12 kan være vanskelig nok det hvis du har problemer med pluss og minus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...