Gå til innhold

graviditet og tvangstanker

Anbefalte innlegg

mor811365380945

Jeg er gravid i 8 uke og egentlig var dette planlagt og alt var bra. Har tidligere vært noe plaget med tvangstanker i stress-situasjoner eller i forbindelse med store overganger i livet. Disse tankene har nå kommet tilbake for fullt, og er svært plagsomme. Jeg kan få tanker om at jeg må ta ut babyen,jeg kan få en lammende følelse av klaustrofobi, -at jeg ikke orker å gå med et levende vesen i magen i 9 mnd. Det er fryktelig slitsomt, og får meg til å føle meg mislykket, som om jeg ikke var ment til å være mor. Jeg vil gjerne ha barnet, men føler meg fanget i min egen kropp, føler jeg mister kontrollen og det gir meg sterk angst. Har begynt på Cipralex, som skal dempe tvangstankene. Lurer på om dette kan hjelpe meg, og om det eventuelt finnes en annen måte å få hjelp på. mor81

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216055-graviditet-og-tvangstanker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomsterbarnet

Jeg hadde det på samme måte og trodde jeg skulle bli gal. Gikk regelmessig til psykolog og jordmor og fulgte barnets utvikling. Alt ble lettere etter uke 12 når jeg så babyen som var et pyttelite minimenneske pluss at det ikke lenger var noen vei ut av det. Abortgrensen er jo 12 uker. Vil legge til at jeg søkte abort, men fikk så god oppfølging at jeg heldigvis fullførte svangerskapet.

mor811365380945

Jeg hadde det på samme måte og trodde jeg skulle bli gal. Gikk regelmessig til psykolog og jordmor og fulgte barnets utvikling. Alt ble lettere etter uke 12 når jeg så babyen som var et pyttelite minimenneske pluss at det ikke lenger var noen vei ut av det. Abortgrensen er jo 12 uker. Vil legge til at jeg søkte abort, men fikk så god oppfølging at jeg heldigvis fullførte svangerskapet.

Takk for svar! Gikk du på noen medisiner? Hvordan taklet jordmor\ lege tankene dine? jeg er så redd for å bli oppfattet som helt gal og farlig for meg selv og mine omgivelser. Tenker også at tankene mine vil øke i takt med magen, og det er fryktelig slitsomt å tenke på..

Gjest Blomsterbarnet

Takk for svar! Gikk du på noen medisiner? Hvordan taklet jordmor\ lege tankene dine? jeg er så redd for å bli oppfattet som helt gal og farlig for meg selv og mine omgivelser. Tenker også at tankene mine vil øke i takt med magen, og det er fryktelig slitsomt å tenke på..

Jeg brukte også medisiner og både psykolog og jordmor taklet mine tanker bra. Men etter uke 12 ble alle tanker mer og mer borte for min del. Men så hadde jeg også hatt kjempegod oppfølging fra uke fem når alle tankene slo meg i bakken.

mor811365380945

Jeg brukte også medisiner og både psykolog og jordmor taklet mine tanker bra. Men etter uke 12 ble alle tanker mer og mer borte for min del. Men så hadde jeg også hatt kjempegod oppfølging fra uke fem når alle tankene slo meg i bakken.

godt å høre at det kan gå over! hvilke medisiner gikk du på? Har du vært plaget med andre tvangstanker tidligere?

Hvordan gikk det etter fødselen med ev. tanker? Stiller masse spørsmål, håper du orker svare!

Gjest Blomsterbarnet

godt å høre at det kan gå over! hvilke medisiner gikk du på? Har du vært plaget med andre tvangstanker tidligere?

Hvordan gikk det etter fødselen med ev. tanker? Stiller masse spørsmål, håper du orker svare!

Har aldri hatt tvangstanker tidligere og resten av svangerskapet gikk fint.Gruet litt til fødsel, men det er den fineste opplevelsen jeg har vært med på.

• 1 måned senere...

Annonse

Hei, jeg kom tilfeldigvis over innlegget ditt og tenkte jeg skulle spørre deg litt siden du er gravid.

Selv har jeg periodevise tvangstanker spesielt i situaasjoner med stress. Begynte da jeg var 19 og nå er jeg 23.

Uansett har jeg uendelig lyst på barn og drømmer om å bli gravid med mannen min. Vi har det veldig bra og har både hus og utdanning, MEN jeg er så livredd for at alt bare skal bli mislykket og at jeg blir så forstyrret av tankene at jeg ikke klarer å ta meg av barnet.

Pluss at jeg er redd for at barnet skal arvet tvangstankene mine. Vet du forresten hvor stor sannsynlighet det er for at barnet for det samme?

Lurer hvertfall på hvordan det går med deg nå?

Klems

mor811365380945

Hei, jeg kom tilfeldigvis over innlegget ditt og tenkte jeg skulle spørre deg litt siden du er gravid.

Selv har jeg periodevise tvangstanker spesielt i situaasjoner med stress. Begynte da jeg var 19 og nå er jeg 23.

Uansett har jeg uendelig lyst på barn og drømmer om å bli gravid med mannen min. Vi har det veldig bra og har både hus og utdanning, MEN jeg er så livredd for at alt bare skal bli mislykket og at jeg blir så forstyrret av tankene at jeg ikke klarer å ta meg av barnet.

Pluss at jeg er redd for at barnet skal arvet tvangstankene mine. Vet du forresten hvor stor sannsynlighet det er for at barnet for det samme?

Lurer hvertfall på hvordan det går med deg nå?

Klems

hei, jeg har det mye bedre nå. Er i uke 17 og tankene har mer og mer gitt seg. jeg går på cipralex, som har hjulpet meg masse. Jeg strever også med tanker om hvordan det kommer til å gå når barnet blir født. Er veldig redd for at tankene kan komme tilbake, og at jeg ikke blir en så god mor som jeg vil være. Men jeg går til psykolog på helsestasjonen og det hjelper meg. Samtidig merker jeg at gleden over at barnet vokser inni meg tar stor plass, og gleden over et barn vil ta stor plass den òg! Jeg vet ingenting om det er arvelig, men det tviler jeg egentlig på. Ingen av mine foreldre har det vertfall. Jeg føler meg trygg på de jeg har rundt meg, husk at du ikke er alene om å få et barn om du ønsker det. Familie støtter opp, og ikke minst partner! Håper du en gang blir gravid og at det går fint for deg. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, jeg lurte også veldig på hvordan det kom til å bli før jeg ble gravid.

Klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...