Gjest Stakkars Sverre Magnus Skrevet 28. januar 2006 Skrevet 28. januar 2006 Jeg har alltid lurt på hvorfor når noen får barn blir det alltid oppgitt lenge og vekt på babyen? Kjønn skjønner jeg jo, det er jo relevant, har vi fått en kvinnelig eller mannlig arving til tronen, skal vi kjøpe rosa eller blått til familien/ vennene som nettopp fikk osv. Det er for meg helt absurd å se stolte foreldre og besteforeldre som på rams kan alle barnas fødselsvekt og lengde? For spiller det noen rolle? Ville de vært stoltere om barnet var litt lengre eller lettere? Overhodet ikke. Jeg forstår at legen tar mål og skriver det ned, det er jo greit å ha slike medisinske opplysninger, men allmenheten, veninner, fettre og kusniner trenger ikke vite det. Når bekjente av meg får barn er det jeg lurer på om det gikk bra, har mor og barn det bra, kjønn og kansje navn? Det er jo dette som er relevant for meg når jeg skal forholde meg til familien og den lille. Jeg var rundt 4000gr da jeg ble født (kan ikke min egen fødselsvekt engang) og har alltid fått høre "ja men du var jo så stor da du ble født" Jeg kan absolutt stå for den vekten jeg har i dag som voksen, men jeg kunne ikke noe for at jeg var en stor baby da jeg var 8 år. Det var alltid sagt i en negativ tone, søsteren min var liten da hun ble født, det var mye bedre gitt. Jeg synest synd på Sverre Magnus får faren i en presse konferanse sier "litt større en normalt" han var jo ikke unormalt stor. Ikke missforstå meg, jeg liker Haakon svært godt ellers, han er absolutt et forbilde.Håper ikke Sverre Magnus blir ertet av venner og familie pga hans fødselsvekt, eller ingen andre, store eller små. Men hvorfor en folk så opptatt av lengde og vekt når noen får barn? 0 Siter
stromme Skrevet 28. januar 2006 Skrevet 28. januar 2006 Snodig. Dette har jo jeg også lurt på... Til og med i avisen under _velkommen til verden_ står vekt og lengde..... 0 Siter
stromme Skrevet 28. januar 2006 Skrevet 28. januar 2006 Snodig. Dette har jo jeg også lurt på... Til og med i avisen under _velkommen til verden_ står vekt og lengde..... 0 Siter
Gjest mij Skrevet 28. januar 2006 Skrevet 28. januar 2006 Vet ikke, men det er tross alt ikke så mye mer man kan si om det lille nurket enn fysiske fakta.. Man kan jo ikke komme med personkarakteristikker liksom, så for at folk skal kunne danne seg et bilde av den lille personen så blir det vel bare slik. Man sier gjerne sånn for å beskrive andre ukjente også - hun høye, lyse dama, ganske lubben... He he, kan ikke forklare det bedre jeg. Forøvrig sier jo lengde/vekt noe om at barnet har tatt til seg næring og vokst slik det skal i svangerskapet. 0 Siter
Gjest hos oss Skrevet 28. januar 2006 Skrevet 28. januar 2006 Det er vel fordi man ikke vet så mye om personen enda, så man tar i mot den informajosnen man kan få om et viktig nytt familiemedlem. At det i deres familie har vært negativt å være en normalt stor baby (og store mennesker generelt også?), sier jo bare noe om dere. Slik har det ikke vært hos oss eller andre jeg kjenner. Alle er like glade uansett, med unntak av bekymring rundt veldig små og for tidlig fødte barn, selvsagt. Hodeomkrets har jeg blitt mer opptatt av etter jeg fikk barn selv, og har forstått at det ofte har mer å si for fødselsforløpet og morens ve og vel, enn de andre målene. 0 Siter
asterix Skrevet 28. januar 2006 Skrevet 28. januar 2006 Lengde og vekt er jo en ganske så relevant opplysning for de som har tenkt å kjøpe et klesplagg i gave da... ;-) Ville vært ganske lite vits i å komme "dragende" med et antrekk i str. 50 eller 56 for den del til minsten min som var 56 cm og 4600 gr da han ble født...*ler* 0 Siter
Gjest Ulvinnen Lurulf Skrevet 28. januar 2006 Skrevet 28. januar 2006 Det er tydelig at du selv ikke har barn. Størrelsen og vekten på en baby sier noe om hvor bra det har hatt det i magen før det ble født, naturligvis i forhold til om det er fullbårent eller ei. Er barnet stort så tåler det også mer som nyfødt, det har mer "å gå på". Røykende mødre får som regel mindre babyer enn ikke røykende, og det er et indisium på at barnet ikke har hatt det optimalt. På den annen side blir det vanskelige fødsler om barnet nærmer seg 5 kg, så det er heller ikke så bra. Konklusjon: Jeg synes vekt og lengde er på en baby er av stor interesse. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. januar 2006 Skrevet 28. januar 2006 Jeg tror jeg har til gode å høre om noen som blir erta pga fødselsvekta si *ler* Kanskje jeg bør prise meg lykkelig som var helt gjennomsnittlig tung når jeg var født ;-) 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 28. januar 2006 Skrevet 28. januar 2006 Det er tydelig at du selv ikke har barn. Størrelsen og vekten på en baby sier noe om hvor bra det har hatt det i magen før det ble født, naturligvis i forhold til om det er fullbårent eller ei. Er barnet stort så tåler det også mer som nyfødt, det har mer "å gå på". Røykende mødre får som regel mindre babyer enn ikke røykende, og det er et indisium på at barnet ikke har hatt det optimalt. På den annen side blir det vanskelige fødsler om barnet nærmer seg 5 kg, så det er heller ikke så bra. Konklusjon: Jeg synes vekt og lengde er på en baby er av stor interesse. Etter å født to veldig små jenter etter fullstendig røykfrie svangerskap blir jeg lettere revet med her: Å si at små barn fødes av røykende mødre, er det samme som å si at tunge barn fødes av mødre som ikke kan noen ting om sunt kosthold. Begge deler blir nokså feil i hodet mitt. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 28. januar 2006 Skrevet 28. januar 2006 Etter å født to veldig små jenter etter fullstendig røykfrie svangerskap blir jeg lettere revet med her: Å si at små barn fødes av røykende mødre, er det samme som å si at tunge barn fødes av mødre som ikke kan noen ting om sunt kosthold. Begge deler blir nokså feil i hodet mitt. Det å si at røykende føder små barn, er noe helt annet enn å si at alle små barn er født av røykende mødre, da. Og det var jo det første Lurulf sa. ;o) 0 Siter
Glimtipper Skrevet 29. januar 2006 Skrevet 29. januar 2006 Etter å født to veldig små jenter etter fullstendig røykfrie svangerskap blir jeg lettere revet med her: Å si at små barn fødes av røykende mødre, er det samme som å si at tunge barn fødes av mødre som ikke kan noen ting om sunt kosthold. Begge deler blir nokså feil i hodet mitt. Hun sa jo ikke at alle små barn hadde røykende mødre. 0 Siter
Gjest fattig studine Skrevet 29. januar 2006 Skrevet 29. januar 2006 Fordi det ikke er så mye mer å si om et nyfødt barn 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 29. januar 2006 Skrevet 29. januar 2006 Hun sa jo ikke at alle små barn hadde røykende mødre. Nei, det ser jeg også nå. Det ble litt vin i går kveld... Unnskyld! 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 29. januar 2006 Skrevet 29. januar 2006 Det å si at røykende føder små barn, er noe helt annet enn å si at alle små barn er født av røykende mødre, da. Og det var jo det første Lurulf sa. ;o) Huff ja, jeg ser det nå. Unnskyld! Man burde ikke drikke vin og DOLe samtidig... 0 Siter
Gyda Skrevet 29. januar 2006 Skrevet 29. januar 2006 Huff ja, jeg ser det nå. Unnskyld! Man burde ikke drikke vin og DOLe samtidig... Hehe. Nyansene blir gjerne borte etter en del vin, ja. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.