Gå til innhold

Hvorfor er lengde og vekt så viktig?

Anbefalte innlegg

Gjest Stakkars Sverre Magnus

Jeg har alltid lurt på hvorfor når noen får barn blir det alltid oppgitt lenge og vekt på babyen? Kjønn skjønner jeg jo, det er jo relevant, har vi fått en kvinnelig eller mannlig arving til tronen, skal vi kjøpe rosa eller blått til familien/ vennene som nettopp fikk osv.

Det er for meg helt absurd å se stolte foreldre og besteforeldre som på rams kan alle barnas fødselsvekt og lengde? For spiller det noen rolle? Ville de vært stoltere om barnet var litt lengre eller lettere? Overhodet ikke. Jeg forstår at legen tar mål og skriver det ned, det er jo greit å ha slike medisinske opplysninger, men allmenheten, veninner, fettre og kusniner trenger ikke vite det.

Når bekjente av meg får barn er det jeg lurer på om det gikk bra, har mor og barn det bra, kjønn og kansje navn? Det er jo dette som er relevant for meg når jeg skal forholde meg til familien og den lille.

Jeg var rundt 4000gr da jeg ble født (kan ikke min egen fødselsvekt engang) og har alltid fått høre "ja men du var jo så stor da du ble født" Jeg kan absolutt stå for den vekten jeg har i dag som voksen, men jeg kunne ikke noe for at jeg var en stor baby da jeg var 8 år. Det var alltid sagt i en negativ tone, søsteren min var liten da hun ble født, det var mye bedre gitt.

Jeg synest synd på Sverre Magnus får faren i en presse konferanse sier "litt større en normalt" han var jo ikke unormalt stor. Ikke missforstå meg, jeg liker Haakon svært godt ellers, han er absolutt et forbilde.Håper ikke Sverre Magnus blir ertet av venner og familie pga hans fødselsvekt, eller ingen andre, store eller små.

Men hvorfor en folk så opptatt av lengde og vekt når noen får barn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216118-hvorfor-er-lengde-og-vekt-s%C3%A5-viktig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

fuji1365380447

Man forteller om barnets lengde og vekt fordi det ikke så mye annet å fortelle om...

Nyfødte barn har jo ikke akkurat en spennende historie eller bakgrunn.

Det ville tatt seg ut:

"i dag har vi fått en nydelig jente, med en solid utdannelse innen visuell strategi. Hun er kreativ og krevende, og vi er svært stolte foreldre.."

Alt du kan si om en nyfødt baby er om den er frisk, hvor lang den er og hva den veier. Man kunne kanskje også begynne å informere om at den skriker, bæsjer, spiser og sover.

Gjest MustiMari

Man forteller om barnets lengde og vekt fordi det ikke så mye annet å fortelle om...

Det ville tatt seg ut:

"i dag har vi fått en nydelig jente, med en solid utdannelse innen visuell strategi. Hun er kreativ og krevende, og vi er svært stolte foreldre.."

Alt du kan si om en nyfødt baby er om den er frisk, hvor lang den er og hva den veier. Man kunne kanskje også begynne å informere om at den skriker, bæsjer, spiser og sover.

Bra svar!!!!!!!!!!

Det ville tatt seg ut:

He he he

"Vi har fått ei nydelig prinsesse. I går kom barnebeken, og hun hadde bæsj helt opp til håret. Ellers tar hun den høyre puppen fint, mens hun ikke vil spise fra den venstre puppen. Stolte storesøsken er ..... osv"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...