Gå til innhold

Irriterende arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt to forskjellige jobber de siste to årene. Begge har jeg fått å vite av at de var kjempefornøyde med meg og at jeg de gjerne ville skrive en god attest til meg. Begge sluttet jeg hos fordi det var sesongarbeide og sesongen var slutt.

Første arbeidsgiver: Fikk til jul et julekort hvor det stod hun ikke hadde tid til å skrive attest akkurat nå, men den kom snart. Senere prøvde jeg i et halvt å spørre etter den (kanskje med en måneds mellomrom mellom hver gang), fikk den aldri, og nå har jeg gitt opp.

Andre arbeidsgiver: er kjent for å være UTROLIG GLEMSK, og han sa selv på den siste arbeidsdagen at hvis jeg ikke hadde fått attesten med posten tre dager senere, måtte jeg maile ham, for da hadde han glemt det. Jeg mailet. Mailet igjen. Sendte senere flere meldinger, og har fått svar at det beklager han, han vil skrive den med det samme. Etter det har jeg sendt noen meldinger igjen (en god stund etter at han sa den kom med det samme), men nå har han sluttet å svare. For øvrig har han sagt han gjerne vil ansette meg til våren igjen.

Hva gjør jeg? Nå er jeg lei av arbeidsgivere som ikke gidder skrive attest (selv om de har sagt direkte ut de var fornøyde). Jeg har bare noen gamle attester nå, som ikke lenger beskriver meg særlig godt som person.

ARGH!!! Jeg må få ut litt aggresjon.

Skrevet

Skriv attesten sjøl, send den til arbeidsgiver og legg ved frankert konvolutt.

Tydeligere signal kan du ikke gi, og da har de ikke noen unnskyldning.

Men pass på at attesten inneholder beskrivelse av arbeidsoppgavene du har utført, da, og ikke masse ord om hvor snill, søt, god og pen du er.

Skrevet

Men pass på at attesten inneholder beskrivelse av arbeidsoppgavene du har utført, da, og ikke masse ord om hvor snill, søt, god og pen du er.

Enig med Mom33, men syns du skal møte opp personlig, fordi det er for lett å bare legge vekk posten, og glemme det også!

Lykke til!

Skrevet

Enig med Mom33, men syns du skal møte opp personlig, fordi det er for lett å bare legge vekk posten, og glemme det også!

Lykke til!

OK - jeg er bare så vant til at tidligere arbeidsgivere bor så langt unna at det er fysisk umulig.

Men har du muligheten til å møte opp, så gjør det!

Skrevet

Dèt var det en annen som prøvde dag jeg jobbet der (med en altfor mye selvskryt), og det ble sett på som ganske tåpelig, så det vil jeg ikke gjøre. Dessuten ønsker jeg meg en attest med litt skryt, han sparte ikke på pene ord da vi hadde den avsluttende samtale før jeg sluttet.

Skrevet

OK - jeg er bare så vant til at tidligere arbeidsgivere bor så langt unna at det er fysisk umulig.

Men har du muligheten til å møte opp, så gjør det!

Jeg bor langt unna, så det er ikke fysisk mulig. Kontordama sitter ca. 5 timer herfra-sjefen (som skal skrive attesten) sitter 6-7 timer herfra i en annen retning, eller så befinner han seg kanskje i Frankrike (jobb). Jeg har jobbet på et skip, hvis du lurer...

Skrevet

Dèt var det en annen som prøvde dag jeg jobbet der (med en altfor mye selvskryt), og det ble sett på som ganske tåpelig, så det vil jeg ikke gjøre. Dessuten ønsker jeg meg en attest med litt skryt, han sparte ikke på pene ord da vi hadde den avsluttende samtale før jeg sluttet.

Det taler ikke nødvendigvis til din fordel om det står noe særlig om dine "fordeler" i attesten din - for neste arbeidsgiver.

En ny arbeidsgiver ønsker å vite hva du kan, om du har nok kompetanse til å kunne utføre den jobben du søker.

Når så ny arbeidsgiver sjekker referanser, DA skal tidligere arbeidsgiver fortelle om dine egenskaper som menneske.

"Trivelig jente, søt og blid og med godt humør" er bare platt og fullstendig uinteressant. Og ikke minst, det kan få en potensiell arbeidsgiver til å lure på om det egentlig er noe galt med arbeidsevnene dine.

Skrevet

Det taler ikke nødvendigvis til din fordel om det står noe særlig om dine "fordeler" i attesten din - for neste arbeidsgiver.

En ny arbeidsgiver ønsker å vite hva du kan, om du har nok kompetanse til å kunne utføre den jobben du søker.

Når så ny arbeidsgiver sjekker referanser, DA skal tidligere arbeidsgiver fortelle om dine egenskaper som menneske.

"Trivelig jente, søt og blid og med godt humør" er bare platt og fullstendig uinteressant. Og ikke minst, det kan få en potensiell arbeidsgiver til å lure på om det egentlig er noe galt med arbeidsevnene dine.

Jeg tenker mer på ting som god orden, pliktoppfyllende, presis, effektiv, initiativrik, god til å motivere elevene, osv. Bransjen jeg er i er en bransje hvor "alle kjenner alle", så hvilke arbeidsoppgaver jeg har utført kommer evt. kommende arbeidsgiver til å vite.

Skrevet

Jeg tenker mer på ting som god orden, pliktoppfyllende, presis, effektiv, initiativrik, god til å motivere elevene, osv. Bransjen jeg er i er en bransje hvor "alle kjenner alle", så hvilke arbeidsoppgaver jeg har utført kommer evt. kommende arbeidsgiver til å vite.

Vel, du gjør jo som du vil.

I "min" bransje hadde det der blitt nokså platt.

Og jeg er helt sikker på at vi er totalt forskjellige bransjer!

Lykke til, uansett!

:-)

Skrevet

Vel, du gjør jo som du vil.

I "min" bransje hadde det der blitt nokså platt.

Og jeg er helt sikker på at vi er totalt forskjellige bransjer!

Lykke til, uansett!

:-)

Takk! :-)

Skrevet

Nå skal faktisk ikke arbeidsgiver skrive slike ting i attesten din. Han skal skrive tidsrommet du jobbet der og hvilke type arbeidsoppgaver du utførte.

Gjest fattig studine
Skrevet

"Som du kanskje har registrert så har jeg nå i lang tid bedt om å få attest. Passer det for deg at jeg kommer innom på tirsdag, kl 11.30 for å hente den?"

Ikke?

"Når kan det passe da? Jeg trenger den."

Gjest fattig studine
Skrevet

Jeg bor langt unna, så det er ikke fysisk mulig. Kontordama sitter ca. 5 timer herfra-sjefen (som skal skrive attesten) sitter 6-7 timer herfra i en annen retning, eller så befinner han seg kanskje i Frankrike (jobb). Jeg har jobbet på et skip, hvis du lurer...

Få noen kollegaer til å komme innom ham og hente? Kollega sender til deg.

Skrevet

Kanskje du bare kunne ta kontakt med rederiet og forklare situasjonen din. (Om det ikke er rederiet du allerede har vært i kontakt med da?)

Smør evt. litt tykt på, og vær "mann" - si at du må ha attesten NÅ!Du har fått et nytt jobbtilbud, og det er påkrevd at du har den innen rekkevidde, om et par dager.

Vi kvinner er litt for flinke til å legge ting i hendene på folk. Sett grensene for når du må ha atteseten, og er det en mann du snakker med, så snakk også til han som om du er en mann!

Ikke vær redd for å vær bestemt!

skorpionfisken
Skrevet

Skriv attesten selv, send den til dem i posten med en returkonvolutt vedlagt. Be dem signere den og returnere den til deg.

Da står arbeidsgiver fritt til å signere det skrytet du har hostet opp, eller skrive en selv for så å sende den til deg.

Skrevet

"Som du kanskje har registrert så har jeg nå i lang tid bedt om å få attest. Passer det for deg at jeg kommer innom på tirsdag, kl 11.30 for å hente den?"

Ikke?

"Når kan det passe da? Jeg trenger den."

Jeg bor så langt unna arbeidsplassen at det er uaktuelt.

Skrevet

Nå skal faktisk ikke arbeidsgiver skrive slike ting i attesten din. Han skal skrive tidsrommet du jobbet der og hvilke type arbeidsoppgaver du utførte.

Det er jeg klar over, men det andre er også normalt. I hvertfall her i Danmark, og det var også det han lovet meg.

Skrevet

Kanskje du bare kunne ta kontakt med rederiet og forklare situasjonen din. (Om det ikke er rederiet du allerede har vært i kontakt med da?)

Smør evt. litt tykt på, og vær "mann" - si at du må ha attesten NÅ!Du har fått et nytt jobbtilbud, og det er påkrevd at du har den innen rekkevidde, om et par dager.

Vi kvinner er litt for flinke til å legge ting i hendene på folk. Sett grensene for når du må ha atteseten, og er det en mann du snakker med, så snakk også til han som om du er en mann!

Ikke vær redd for å vær bestemt!

Jeg har vurdert å prøve det, men hvis jeg gjør det og allikevel ikke får den, så kan jeg jo ikke prøve igjen senere. Og han eier rederiet, så...

Jeg vurderer litt å kontakte en av de andre jeg har jobbet en del under og be han skrive den i stedet? Kan jeg gjøre det?

Skrevet

Få noen kollegaer til å komme innom ham og hente? Kollega sender til deg.

Jeg har jobbet på et skip, så alle kollegaene bor spredd ut over landet, ingen i nærheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...