Gå til innhold

Gravplasser..hvor lenge?

Anbefalte innlegg

sprelline1365380900
Skrevet

Lurte på om noen visste hvor lenge en gravstøtte får stå før de fjerner den?

Vil så gjerne se om jeg finner gravstedet til mine oldeforeldre..de døde for 55-60 år siden..Er de der enda tro? Det er jo besteforeldrene til faren min, som lever. Kan de fjerne dem uten å spør noen i familien først?

Bare lurte jeg. Takker på forhånd!

Skrevet

Innbilte meg at det var 100 år som var grensa jeg, men det er godt mulig jeg tar feil. Ring kirkekontoret og spør. :o)

Skrevet

Standard festetid for graver er de fleste steder rundt 20 år.

Om graver og gravstøtter skal tas vare på etter den tid, må fester av graven betale festeavgift for dette.

Tidligere var det enkelte steder vanlig med lengre festetid.

I det konkrete tilfellet du spør om, vil trolig et av barna til dine oldeforeldre stå som (eller ha stått som) festere av graven.

Om gravstedet er fjernet, vil det ha skjedd som direkte følge av av fester av gravstedet ikke har ønsket å fornye festet.

For mer konkret og spesifikk situasjon, så kan du få det ved å henvende deg til kirkevergens kontor på stedet hvor dine oldeforeldres grav er (evt. var).

Skrevet

Gravferdsloven Kapittel 1 Kirkegårder og krematorier

§ 8. Fredningstid for grav og kirkegård:

En grav kan nyttes til ny gravlegging når det har gått minst 20 år siden siste gravlegging og vedtektene for kirkegården ikke fastsetter en lengre fredningstid.

Urne kan likevel nedsettes i kistegrav selv om fredningstiden etter første ledd ikke er utløpt.

Når en kirkegård nedlegges, skal den være fredet i minst 40 år etter siste gravlegging.

Her finnes loven: http://www.lovdata.no/all/tl-19960607-032-001.html#8

DIS (Databehandling i Slektsforskning) registrerer gravsteder i Norge, noen med bilde.

Se hva du finner her:

http://www.disnorge.no/gravminner

Skrevet

Mine oldeforeldres gravplass er fortsatt inntakt, og de døde for 30-40 år siden.

Skrevet

Man betaler for fem år av gangen og blir det ikke betalt så blir graven fjernet.

Skrevet

Man betaler for fem år av gangen og blir det ikke betalt så blir graven fjernet.

Men det er en viss fredningstid. 20 år tror jeg.

Skrevet

Men det er en viss fredningstid. 20 år tror jeg.

Det aner jeg ikke om. Vi har gravplass som er 60 år gammel som faren min har betalt i alle år. Nå tenkte jeg at jeg ikke skulle betale lenger for jeg har aldri møtt noen av dem som ligger der og regner med at graven blir fjernet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...