Gå til innhold

Hvor mye koster det å dø i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest kostad ved å dø
Skrevet

altså, hvis jeg dør, hvor mye må mine pårørende betale for hele greia, gravplass begravelse, minnestund og det hele?

Om man ikke har penger, Hvor får de penger til Kiste fra?

Skrevet

Er gravferdsstøtta fra staten helt tatt bort nå tro? Den var på 4000,- tror jeg.

Er man fagorganisert gjennom jobben får de etterlatte faktisk dekket en del derfra! Ellers tar man fra arven da om vedkommende etterlater seg noe.

Skrevet

Kister er dyre! Om du snekrer en selv, så sparer du en kostnad. Gravsteiner koster gjerne 15-20.000!

Gjest bare lo
Skrevet

Er gravferdsstøtta fra staten helt tatt bort nå tro? Den var på 4000,- tror jeg.

Er man fagorganisert gjennom jobben får de etterlatte faktisk dekket en del derfra! Ellers tar man fra arven da om vedkommende etterlater seg noe.

Ikke alle organisasjoner har gravferdsstøtte.

Skrevet

Var det 35 000 det kostet å gravlegge min far tro? Er ikke helt sikker.

Med tillegg i mat og drikke til gjestene etterpå....

Skrevet

Du blir begravet uten penger, du bli ikke bare leagt ut i skogen, men da blir det sponplatekiste uten seremoni og blomster.

Sykehusene kan faktisk (hvis de vil) besørge en begravelse for mindre enn 3000 kr med transport, kremering og en liten seremoni av sykehuspresten. En hvitmalt kiste koster ikke mer enn 4-600 kr i innkjøp fra en trevarefabrikk.

Skrevet

LO gir bare 4300 kr når det ikke er etterlatte mindreårige barn. Gravferdstøtte er nå behovsprøvet, det tror jeg betyr at all arv skal brukes først.

Skrevet

Du skulle ikke drukket så mye i går....;o)

.-) "ler"

Skrevet

LO gir bare 4300 kr når det ikke er etterlatte mindreårige barn. Gravferdstøtte er nå behovsprøvet, det tror jeg betyr at all arv skal brukes først.

Vi fikk en sum fra fagforbundet (kjemiske?) da min mor døde uavhengig av arvens størrelse. Det er to år siden.

Skrevet

Jeg betalte 30 000 kr når faren min døde men det var uten gravplass, jeg vet ikke om det koster ekstra

Skrevet

Vi fikk en sum fra fagforbundet (kjemiske?) da min mor døde uavhengig av arvens størrelse. Det er to år siden.

Det er uhyre vanskelig å finne vilkårene når et medlem i LO dør, men arvinger har krav på en utbetaling ved død. Minste tror jeg er mellom 4-5000 kr, og beløpet blir større jo yngre avdøde er, og hvis det er hjemmeboende barn blir det ganske mye.

Fint hvis noen finner linken til vilkårene. De er godt skjult. De vil kanskje ikke at noen skal vite om det. Beløpet må kreves, det kommer ikke automatisk, ikke varsler de heller.

Den eneste jeg har sett som varsler om noe til gode var gamle postbanken, de varslet om 77 kr på en gammel konto :-). TeleNor rapper stilltiende og meget gjerne både tilgode på kontantkort og restabonnementer.

Skrevet

Du blir begravet uten penger, du bli ikke bare leagt ut i skogen, men da blir det sponplatekiste uten seremoni og blomster.

Sykehusene kan faktisk (hvis de vil) besørge en begravelse for mindre enn 3000 kr med transport, kremering og en liten seremoni av sykehuspresten. En hvitmalt kiste koster ikke mer enn 4-600 kr i innkjøp fra en trevarefabrikk.

Man kan søke sosialkontoret om penger til begravelse.

Skrevet

Man kan søke sosialkontoret om penger til begravelse.

Jeg tipper det blir billigste alternativ de innvilger?

Lurer på om det er avdødes økonomiske situasjon eller arvingens som teller?

Kanskje det lønner seg å frasi seg arv og la staten betale, hvis arven er liten?

Skrevet

Lo sin sum er en forsikringsutbetaling, mens gravferdstøtte etr fra staten.

Det fra staten er i fjor blitt behovesprøvet, dvs at arven må brukes først, før du får støtte. Tror jeg. Før fikk du en fast sum uansett. Å arve blir stadig dyrere. Det er gasnek ufint blitt de siste åra; nå skal reell salgsverdi legges til grunn for arveavgift, før var det andre og mye lavere satser. Folk arver seg fra gård og grunn, og skattefogden kaster nå oftere folk på gata for å få inn arveskatten. Antallet tvangsgrunnlag for arveavgift er tredoblet på 5 år.

Skrevet

Lo sin sum er en forsikringsutbetaling, mens gravferdstøtte etr fra staten.

Det fra staten er i fjor blitt behovesprøvet, dvs at arven må brukes først, før du får støtte. Tror jeg. Før fikk du en fast sum uansett. Å arve blir stadig dyrere. Det er gasnek ufint blitt de siste åra; nå skal reell salgsverdi legges til grunn for arveavgift, før var det andre og mye lavere satser. Folk arver seg fra gård og grunn, og skattefogden kaster nå oftere folk på gata for å få inn arveskatten. Antallet tvangsgrunnlag for arveavgift er tredoblet på 5 år.

Tja.. Er det mer gjeld enn formue så trenger man ikke ta noe av arven og arver seg dermed ikke fra gård og grunn.

Skrevet

Tja.. Er det mer gjeld enn formue så trenger man ikke ta noe av arven og arver seg dermed ikke fra gård og grunn.

Det som er lite morsomt er når noen tvinges til å selge for å dekke arveskatt. Enkelte eiendommer er umulig å selge, og går derfor for en slikk og ingenting til spekulanter.

Det verste er at arvingen må betale skatt etter hva taksten er, ikke etter hva salgsprisen blir. Men de kan føre opp tapet, dvs differansen mellom takst og salgspris på selvangivelsen, men tap er tap likevel selv om de kanskje slipper å betale skatt på det. Har ikke arvingen inntekt det året, da blir tapet enda større. Du får ikke fradrag når du ikke har betalt skatt. osv osv.

Arving må likevel forskuttere alt sammen og får tilbake året etter, men da kan mye dumt ha skjedd med økonomien. I noen tilfeller kommer to arvefall på samme året, dvs at arvingen dør, og skatt skal betales to ganger på samme år på samme sum. Selvsagt kan de frasi seg arven, men likevel er det sterkt urimelig at staten ribber arvinger slik.

At noen dør, skulle ikke utløse skatt slik det gjør. Sverige har ikke lenger arveskatt.

De som planlegger riktig, betaler bare det de vil selv i arveskatt, men det nytter ikke hvis arvelater nekter å planlegge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...