Gå til innhold

er det å være flink med matriser et tegn på stor intelligens?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret for resultatet av utredningen
Skrevet

jeg er ikke så flink med Matriser og liknende. Har vært på en nevropsykologisk utredning hvor mye av testingen handlet om matriser.(Har blitt testet i forhold til ADHD) Har ikke fått tilbake resultatene men tror ikke jeg har gjort det noe særlig bra der.

Men jeg har 5 års universitetsutdannelse, er flink i språk og er kreativ. Er sånn middels skoleflink.

Har aldri vært spesielt flink i matematikk, men klarte å karre meg opp til en 4 på videregående

Nå er jeg bekymret for om denne utredningen gir meg en ganske så lav IQ fordi jeg strevde slik med matriseoppgavene.

Kan jeg være normalt intelligens og likevel ha store problemer med matriseoppgaver?

Gjest Skjønner ikke problemet
Skrevet

SELVSAGT kan du det.

Skrevet

Den testen høres ikke ut som noen standarisert IQ-test, derfor kan du gå ut i fra at den kun testet et lite område av det man kaller IQ. Ergo sier testen veldig lite om din generelle IQ, bare dette spesielle område. Du kan helt klart ha høy IQ selv om du får lav score på den testen.

Skrevet

Jeg begynner å bli lei av å gjenta det, men kommer aldri til å slutte:

IQ er _IKKE_ intellligens. En IQ-test måler _IKKE_ en persons intelligens, men en persons _IQ_. En IQ-test er så godt som ubrukelig til å bedømme en persons intelligens, annet enn når det er snakk om ekstremiteter den ene eller den andre veien. På 60 og 70-tallet trodde man at det var slik det hang sammen, men ingen "fagfolk" med bena på jorda tror det nå lenger.

"............................................."

Gjest ikke noen kandidat for Mensa
Skrevet

Jeg begynner å bli lei av å gjenta det, men kommer aldri til å slutte:

IQ er _IKKE_ intellligens. En IQ-test måler _IKKE_ en persons intelligens, men en persons _IQ_. En IQ-test er så godt som ubrukelig til å bedømme en persons intelligens, annet enn når det er snakk om ekstremiteter den ene eller den andre veien. På 60 og 70-tallet trodde man at det var slik det hang sammen, men ingen "fagfolk" med bena på jorda tror det nå lenger.

"............................................."

Så de som oppnår så høy skåre på IQ tester at de oppnår medlemskap i Mensa, trenger ikke å være intelligente?

Er det det du antyder?

Skrevet

Så de som oppnår så høy skåre på IQ tester at de oppnår medlemskap i Mensa, trenger ikke å være intelligente?

Er det det du antyder?

Jepp. De har høy IQ. Det er selvfølgelig ikke dermed sagt at det ikke henger sammen (at en med IQ på 150 ikke kan være generellt intelligent), men IQ er en liten, snever del av en persons intellekt som egentlig ikke er brukbart som målestokk på noe som helst.

".............................................."

Skrevet

Er det det du antyder?

Stemmer.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om de med høy IQ er intelligente eller ikke er et definisjonsspørsmål. Noe mener at det en måler med en intelligenstest er intelligens.

En del andre har i (sosial?)demokratiets navn funnet på en lang rekke "intelligenser" slik at alle skal være intelligente og ikke føle seg utenfor. Ingen må tro at de har noe positive egenskaper som andre ikke har. Det er dessuten urettferdig og usolidarisk.

Så til deg.

Du har sannsynligvis tatt en IQ-test (WAIS?) som en del av en utredning for ADHD. En del spesialister på ADHD bruker dette som en screening. De mener at det ikke er noen hensikt å gå videre med utredningen dersom personen skårer normalt på WAIS. Da er konsentrasjonen og oppmerksomheten så bra at diagnosen er utelukket.

Gjest smarte og usolidariske unger
Skrevet

Om de med høy IQ er intelligente eller ikke er et definisjonsspørsmål. Noe mener at det en måler med en intelligenstest er intelligens.

En del andre har i (sosial?)demokratiets navn funnet på en lang rekke "intelligenser" slik at alle skal være intelligente og ikke føle seg utenfor. Ingen må tro at de har noe positive egenskaper som andre ikke har. Det er dessuten urettferdig og usolidarisk.

Så til deg.

Du har sannsynligvis tatt en IQ-test (WAIS?) som en del av en utredning for ADHD. En del spesialister på ADHD bruker dette som en screening. De mener at det ikke er noen hensikt å gå videre med utredningen dersom personen skårer normalt på WAIS. Da er konsentrasjonen og oppmerksomheten så bra at diagnosen er utelukket.

"Ingen må tro at de har noe positive egenskaper som andre ikke har. Det er dessuten urettferdig og usolidarisk."

Nåde de foreldre som tror barnet deres har større læreevne enn de andre elevene, og vil at barna skal få større utfordringer enn grunnskolen kan by på. Det mest solidariske og rettferdige mot de andre er nok at barnet er like "dum" som de andre. Slike foreldre og barn møter så mye og energisk motstand at de får problemer.

Men flink på skolen betyr ikke automatisk at barn blir samfunnsmessig og sosialt vellykkede som voksne, så IQ er så mangt. Det kryr av intelligente idioter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...