Gå til innhold

Sykemelding for å slanke seg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en overvektig mann på 34 år og sliter med overvekt.(BMI 35) Jeg jobber i nordsjøen og føler at jeg aldri får noe kontinuitet i slankeprosessen. Spesielt for trimmingen sin del. Jeg kunne tenke meg en periode på et par mnd. hvor jeg fikk konsentrere meg om kun slankeprosessen min. Er det i den forbindelse mulig å få en sykemelding på et par mnd. med f.eks. ukentlig oppfølging av lege ?

Gjest fredrikker
Skrevet

Jeg vil tro det er tvilsomt at du får sykemelding på det grunnlaget.

Det lar seg faktisk gjøre å gå ned i vekt selv om en jobber ute.Du har 3 uker på og like lenge(kanskje lengre?) hjemme?

Da kan du utnytte tiden hjemme maksimalt med mye turgåing og aktiviteter-da har du jo faktisk overskudd til det når du ikke jobber.

Ellers lar det seg fint gjøre å trene litt når du er ute på jobb også.det er ikke mange meter du trenger for å få igang "pumpa" og trene litt styrke ;)

Men er jo fint å ta dette opp med legen for litt råd og tips likevel.Lykke til!

Gjest tjatjatja
Skrevet

Vil tro det avhenger av hvor overvektig du er. Hvis du mener at overvekten din er psykisk betinget er det nok lettere. Men jeg mener at Fedon skrev en gang at man kunne være sykemeldt grunnet dette.

Gjest god helg du
Skrevet

Du skal ha jobben også etter at du har slanket deg? Da ville jeg funnet en "rytme" nå og ikke sykemeldt meg.

Skrevet

Er du i Nordsjøen har du vel minst like lange hjemmeperioder som uteperioder? Og såvidt jeg vet er det vel trimrom på plattformene? Om du er på båt er det vel ikke trimrom, men da får du ta fantasien til hjelp. Gå masse trapper, ta spaserturer rundt på dekk, gjør armhevinger og situps på lugaren. Og du må ta frem alt du har av viljestyrke i matfatet!

Jeg er sikker på at du vil greie dette! Sør for legeoppfølging de ukene du er hjemme - da blir du kanskje mer motivert ute også?

Og sprekker du en dag så er det ingen katastrofe - du fortsetter bare i morra! :o) Lykke til!

Skrevet

Slanking funker uansett ikke i lengden, det er kun livsstilsendring som hjelper!

Den nye livsstilen din må du ha både her hjemme og ute i Nordsjøen.

Lykke til! Dette klarer du :-)

Skrevet

Det undrer meg at du kan få godkjent legeerklæring for å jobbe i Norssjøen med så stor overvekt.

Skrevet

Slanking funker uansett ikke i lengden, det er kun livsstilsendring som hjelper!

Den nye livsstilen din må du ha både her hjemme og ute i Nordsjøen.

Lykke til! Dette klarer du :-)

Det er ikke alltid så lett med livsstilsendring i matveien når man jobber til sjøs/i Nordsjøen. Jeg snakker av erfaring: maten er ofte veldig FET!

Gjest Finnes ingen unnskyldning
Skrevet

Det er ikke alltid så lett med livsstilsendring i matveien når man jobber til sjøs/i Nordsjøen. Jeg snakker av erfaring: maten er ofte veldig FET!

Og så? Da spiser man lite av den fete maten!

Skrevet

Og så? Da spiser man lite av den fete maten!

Jada, men man kan ikke leve på bare knekkebrød. Med mindre man er heldig å ha buffet (har jeg aldri sett på skip), så er det vanskelig å velge fettet fra.

Gjest Finnes ingen unnskyldning
Skrevet

Jada, men man kan ikke leve på bare knekkebrød. Med mindre man er heldig å ha buffet (har jeg aldri sett på skip), så er det vanskelig å velge fettet fra.

Som sagt: Om man slanker seg kan man likevel spise samme mat som andre. Man trenger bare ikke spise like mye som andre.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener..Faren min jobber også i Nordsjøen. Poenget er at hvis du får sykemelding for å klare å bli slankere, så vil du mest sannsynlig gå opp igjen i vekt med det samme du begynner å jobbe igjen.

Vanligvis er det vel slik på plattformer at man kan velge i mange ulike typer mat. Du kan f.eks. spise kjøtt, fisk o.l., men droppe diverse sauser. Noen mener også at poteter bør droppes. Spis heller større mengder grønnsaker.

Spis også fire-fem (eller seks) måltider pr. dag, men i mindre mengder enn du vanligvis gjør. Det er ganske viktig at du ikke blir sulten. Da får du svingninger i blodsukkeret og det er ikke bra mht. kroppens fettforbrenning (tror jeg...)

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener..Faren min jobber også i Nordsjøen. Poenget er at hvis du får sykemelding for å klare å bli slankere, så vil du mest sannsynlig gå opp igjen i vekt med det samme du begynner å jobbe igjen.

Vanligvis er det vel slik på plattformer at man kan velge i mange ulike typer mat. Du kan f.eks. spise kjøtt, fisk o.l., men droppe diverse sauser. Noen mener også at poteter bør droppes. Spis heller større mengder grønnsaker.

Spis også fire-fem (eller seks) måltider pr. dag, men i mindre mengder enn du vanligvis gjør. Det er ganske viktig at du ikke blir sulten. Da får du svingninger i blodsukkeret og det er ikke bra mht. kroppens fettforbrenning (tror jeg...)

Hehe, ser nå at jeg skrev i -du- form, men skjønner at det ikke var du som skulle slanke deg ;-)

Skrevet

Som sagt: Om man slanker seg kan man likevel spise samme mat som andre. Man trenger bare ikke spise like mye som andre.

Man skal ikke nødvendigvis spise MINDRE når man skal ned i vekt, men riktigere mat, samt trene/bevege seg mer.

Man skal kanskje spise like mye - eller mer - mat, bare langt sunnere matvarer enn de man spiste tidligere.

Hvis man bare spiser lite hele tiden, så er det svært stor fare for at man blir vanvittig sulten, og sprekker.

Så tilgangen på sunne matvarer er alfa og omega, for vellykket slanking, eller rettere sagt livsstilsendring med vektnedgang.

En sultekur fører som oftest til at man bare går opp igjen i vekt kort tid etter at ønske-vekten er nådd og "kuren" dermed er over. Mens en sunn livsstilsendring, der man sørger for å legge om vanene både når det gjelder kosthold og mosjon, har 99% større sannsynlighet for å faktisk fungere over tid.

Gjest tjatjatja
Skrevet

Ser du ikke har fått så mye forståelse her. Men jeg er i samme situasjon og føler med deg. Av og til kan det være greit med et vist overskudd for å endre livet sitt.

Gjest tjatjatja
Skrevet

Ser du ikke har fått så mye forståelse her. Men jeg er i samme situasjon og føler med deg. Av og til kan det være greit med et vist overskudd for å endre livet sitt.

Hvis du søker på fedme og sykemelding får du opp en del treff. Det ser blant annet ut som fedme har en kode på sykemeldingskjemaet.

Hør med fastlegen din du!

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/02/03/422288.html

Skrevet

Det undrer meg at du kan få godkjent legeerklæring for å jobbe i Norssjøen med så stor overvekt.

Vekt er ikke et avgjørende kriterie for å få helseattesten vi trenger for å reise offshore.

Min erfaring fra nordsjøen er at det finnes mange sunne alternativer i matveien og at det skulle ikke være noen problem å unngå fet mat og samtidig ha gode alternativer.

Det blir lagt vekt på et sundt kosthold i planleggingen av maten ombord.

En jeg kjenner fikk sykemelding fra offshorejobben i forbindelse med et opphold på Ebeltoft. Senere når h*n startet med oppfølgingsopplegg her i Norge, begynte h*n å jobbe igjen i vanlig rotasjon.

• 3 uker senere...
Skrevet

Vekt er ikke et avgjørende kriterie for å få helseattesten vi trenger for å reise offshore.

Min erfaring fra nordsjøen er at det finnes mange sunne alternativer i matveien og at det skulle ikke være noen problem å unngå fet mat og samtidig ha gode alternativer.

En jeg kjenner fikk sykemelding fra offshorejobben i forbindelse med et opphold på Ebeltoft. Senere når h*n startet med oppfølgingsopplegg her i Norge, begynte h*n å jobbe igjen i vanlig rotasjon.

Det kommer an på om han jobber på skip eller plattform. Et skip med et mannskap på 5-6 har ikke den store buffeten.

Skrevet

Og jo, vekt er et viktig kriterie (jeg har selv den helseattesten og har sett skjemaene de vurderer utfra). Kan selvsagt hende noen leger er slepphendte på det punktet...

amerikafareren
Skrevet

BMI på 35 høres ikke akkurat voldsomt ut selvom det går over grensen for sykelig fedme (den er vel ca. 34). Du kan diskutere dette med legen din og få noen råd. Synes det høres rart ut å bli sykemeldt i to måneder, siden slankingen vil ta mye lenger tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...