Gå til innhold

får studenter lov til å øve seg på meg under operasjon uten at jeg vet om det?

Anbefalte innlegg

Gjest skal snart ha en operasjon
Skrevet

leste for en tid siden om at studenter fikk være til stede under gynekologiske operasjoner så de kunne få kjenne på en livmor og lære andre ting om kvinnekroppen. Dette var mens pasienten var i narkose og uten at pasienten var informert om at det skulle skje under operasjonen

jeg skal snart ha en operasjon i brystet. Er det vanlig eller sannsynlig at det kommer til å være studenter til stede? Og får jeg informasjon om dette hvis det er tilfelle? og mulighet til å reservere meg?

Gjest slik lærer vi som er kommende helsepersonell
Skrevet

Har sett at det står i brevet fra sykehuset at det kan være studenter tilstede. Du kan jo ringe å spørre sykehuset der du skal. Det er jo på en måte flott at studenter får være med på slik siden de tar utdannelse. De må jo lære dette, og naturligvis på mennesker hvis de skal lære noe. Er selv student nå og i praksis. For meg er det svært lærerikt og nødvendig for min læring til å selv utføre det i mitt kommende arbeid.

Hvis det ikke er aktuelt for deg å ha studenter der, er det bare å si i fra at du ikke ønsker det.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg skulle tro du blir spurt om det.

Jeg har ialle fall blitt spurt- i forkant av både ordinære legeundersøkelser og gynekologiske undersøkelser.

Skrevet

Har sett at det står i brevet fra sykehuset at det kan være studenter tilstede. Du kan jo ringe å spørre sykehuset der du skal. Det er jo på en måte flott at studenter får være med på slik siden de tar utdannelse. De må jo lære dette, og naturligvis på mennesker hvis de skal lære noe. Er selv student nå og i praksis. For meg er det svært lærerikt og nødvendig for min læring til å selv utføre det i mitt kommende arbeid.

Hvis det ikke er aktuelt for deg å ha studenter der, er det bare å si i fra at du ikke ønsker det.

Hvis jeg får klar beskjed om hva eventuelle studenter skal gjøre, så kan jeg gi mitt samtykke til det. Men hvis det er pga at de skal kjenne hvordan en livmor kjennes ut og det ikke har noen ting med selve operasjonen å gjøre, så må jeg si at jeg føler meg litt ubekvem med det.

Skrevet

Hvis jeg får klar beskjed om hva eventuelle studenter skal gjøre, så kan jeg gi mitt samtykke til det. Men hvis det er pga at de skal kjenne hvordan en livmor kjennes ut og det ikke har noen ting med selve operasjonen å gjøre, så må jeg si at jeg føler meg litt ubekvem med det.

Tror ikke de skal kjenne hvordan livmoren din kjennes ut når du skal brystoperers, gitt.

Skrevet

Tror ikke de skal kjenne hvordan livmoren din kjennes ut når du skal brystoperers, gitt.

you never know;)

Kan jo være ypperlig for dem å øve seg på den måten. Mens kirurgen er opptatt av brystet, så kan studentene få kjenne hvordan en livmor kjennes ut.

Skrevet

you never know;)

Kan jo være ypperlig for dem å øve seg på den måten. Mens kirurgen er opptatt av brystet, så kan studentene få kjenne hvordan en livmor kjennes ut.

Herregud, de er jo ikke der for å utnytte deg heller.

Gjest Helt greit for meg
Skrevet

Herregud, de er jo ikke der for å utnytte deg heller.

Nei, de er jo der for å lære, ikke utnytte. For meg hadde det vært en fordel og ligge i narkose under en operasjon enn å være våken, hvis noen studenter skulle kjenne. Egentlig en gylden sjanse uten at det blir ubehagelig for pasienten. Vi har jo så absolutt bruk for leger.

Angela1365380318
Skrevet

Jeg har hatt en student med en operasjon og det gikk kjempe fint! Det var på et universitetssykehus og da må man tåle slikt.

De spurte om det var greit på forhånd, jeg hadde ikke narkose.

Studenten utførte mesteparten av oppgavene, fikk litt instruksjoner, tror legen gjor det mest krevende sånn at han fikk sett hvordan det skulle gjøres.

De var begge svært hyggelige, og gjorde sitt beste for at jeg (som var livredd og nervøs) skulle ha det så behagelig som mulig.

Studenten var jo oppriktig intresert for dette var relevant for han, han hadde dessuten gått på skolen i allefall 3 år først så han visste jo hva det gikk ut på. Det var jo ikke en galning fra gaten som var sendt inn for å rote i meg!

Men det er legen som var ansvarlig under operasjonen, og hun gjorde en utmerket jobb!

Kan absolutt anbefales, jeg gjør det gjerne igjen.

Det skjer jo nye ting innen medisinen hele tiden og legene får vel ikke med seg alt nytt, som studentene lærer. Samtidig har legen mye erfaring studenten kan lære fra, det er vel derfor nesten tryggere for pasienten å ha en lege og en student en bare en lege.

Det er nok ikke sånn som på tv, en pasient, en lege og 25 studenter som skal glo inn i kvinnen.

Skrevet

Jeg har hatt en student med en operasjon og det gikk kjempe fint! Det var på et universitetssykehus og da må man tåle slikt.

De spurte om det var greit på forhånd, jeg hadde ikke narkose.

Studenten utførte mesteparten av oppgavene, fikk litt instruksjoner, tror legen gjor det mest krevende sånn at han fikk sett hvordan det skulle gjøres.

De var begge svært hyggelige, og gjorde sitt beste for at jeg (som var livredd og nervøs) skulle ha det så behagelig som mulig.

Studenten var jo oppriktig intresert for dette var relevant for han, han hadde dessuten gått på skolen i allefall 3 år først så han visste jo hva det gikk ut på. Det var jo ikke en galning fra gaten som var sendt inn for å rote i meg!

Men det er legen som var ansvarlig under operasjonen, og hun gjorde en utmerket jobb!

Kan absolutt anbefales, jeg gjør det gjerne igjen.

Det skjer jo nye ting innen medisinen hele tiden og legene får vel ikke med seg alt nytt, som studentene lærer. Samtidig har legen mye erfaring studenten kan lære fra, det er vel derfor nesten tryggere for pasienten å ha en lege og en student en bare en lege.

Det er nok ikke sånn som på tv, en pasient, en lege og 25 studenter som skal glo inn i kvinnen.

altså jeg har gitt tillatelse til at studenter skal få være med på undersøkelser før, har hatt opp til 6 studenter i rommet for å se på det rare brystet mitt.

Så lenge jeg er informert og det ikke er tvungent så er det greit.

Om jeg hadde fått spørsmål om noen studenter kunne være med under operasjonen for å observere hadde jeg også sagt ja til det.

Men hadde ikke likt å vite at det var studenter til stede under narkosen uten at jeg hadde blitt informert.

Skrevet

Hvis du sier fra at du ikke vil ha studenter tilstede under operasjonen, blir det respektert.

Studenter (lege- eller annet helsepersonellstud.) gjør ikke noe på deg som pasient uten at de får veiledning, det vil si at noen erfarne forklarer og guider dem gjennom det.

Det er faktisk bare sånn de kan blir flinke til å behandle oss:-)

Gjest alt jeg lurer på
Skrevet

"altså jeg har gitt tillatelse til at studenter skal få være med på undersøkelser før, har hatt opp til 6 studenter i rommet for å se på det rare brystet mitt"

Kan jeg få spørre hva som er så rart med brystet ditt? Ble ganske nyskjerrig nå, er det bare det ene?

Lykke til med operasjon iallefall.

Skrevet

Hva er problemet? du er i narkose, og de MÅ jo få være med på ekte saker om de kan bli gode leger selv. Hva er verre med at en student er der, enn de som triller deg inn?

Skrevet

altså jeg har gitt tillatelse til at studenter skal få være med på undersøkelser før, har hatt opp til 6 studenter i rommet for å se på det rare brystet mitt.

Så lenge jeg er informert og det ikke er tvungent så er det greit.

Om jeg hadde fått spørsmål om noen studenter kunne være med under operasjonen for å observere hadde jeg også sagt ja til det.

Men hadde ikke likt å vite at det var studenter til stede under narkosen uten at jeg hadde blitt informert.

Syns du skal ta opp dette med personalet når du blir lagt inn for operasjonen din.

Forklar dem hvordan du vil ha det, og be om info mht hvem som skal være tilstede og hva som skal skje.

Lykke til:-)

Skrevet

Da jeg ble operert i underlivet en gang var det en student til stede. Jeg fikk vite det like før tror jeg (mener jeg fikk vite det da jeg ble trillet inn?) og det eneste jeg husker er at de satte venflonet i armen min, studenten rakte meg hånden og sa vennlig:"Hei, navnet mitt er XXX og jeg er student og skal være tilstede under operasjonen." Jeg var halvt i ørska, fniste bare og forsvant inn i narkosen... :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...