Gå til innhold

Jeg vil skilles

Gjest Forvilet feit jente på 35 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

fra sjokolade og alt annet som er søtt.Hvordan skal jeg klare det??Jeg smugspiser sjokolade og is, låser meg inne og ETER alt som er søtt.Jeg har en BMI på over 30 og hater virkelig alle kiloene som har kommet de siste årene.

Legen sier bare at jeg skal kutte ut søtt, spise grovt og trene.Hun har ikke skjønt noe......

Skrevet

Finn først ut HVORFOR du har denne trangen. Så må du bare ta det etappe-vis.

Skrevet

Du burde definitivt skilles fra din lege også.

Finn deg en som tar deg og sjokoladeproblemet ditt (du er ikke alene om det) på alvor.

Gjest lykke til!
Skrevet

Finn deg noen å takle dette sammen med; vektklubb, venninne, meld deg på kurs.

Hadde det vært så enkelt at det bare var å spise sunt og trene - for alle - hadde jo ingen blitt overvektige.

Det finnes leger som er bedre på dette, søk skikkelig hjelp. Og finner du en venn på veien, blir veien mye lettere å gå.

Gjest trultemor25
Skrevet

Hvis du smugspiser og låser deg inne og sånt så kan det jo tyde på at du har en spiseforstyrrelse? Tvangsspising er det noe som heter. Da gjør man det meste for å få seg noe søtt. Stjele, lyve, gjemme.. etc.. Gå til legen og få henvisning til psykiater. Det er jo noe å prøve ihvertfall. Lykke til!!

Gjest Det handler bare om viljestyrke
Skrevet

Legen HAR forstått deg. Eneste å gjøre er å ta seg selv i nakken og slutte å spise usunn mat.

Gjest been there, done that
Skrevet

Sukkerhunger er som røykavhengighet 1) det kan være svært vanskelig å bli kvitt suget 2) det er likevel faktisk mulig på sikt å bli kvitt det 3) det er tøffest de første par-tre ukene.

Jeg har hatt litt samme problem som det. Det som hjalp meg, var å ha tilgjengelig masse frisk frukt, og opphakket gulrotbiter og stangselleribiter.

Når lysten til å småspise mellom måltidene kom, spiste jeg da av ovennevnet fat. Jeg fant også fram til noen få typer desserter som kunne dempe søthungeren noe. For meg er det bl.a. selvlaget fruktsalat (banan-eple-ananasbiter-mandaring, opphakket), strø gjerne ørlite nøtter på, og på toppen cottage cheese (eller evt. light vaniljesaus uten sukker).

Frukt inneholder selvsagt også sukker, men det er likevel langt sunnere, og du vil gå ned i vekt.

Jeg begynte å drikke vann, vann, vann, og kuttet ut brusen (også lettbrus! er IKKE særlig sunt å drikke). Og mye brød, som er bra for fordøyelsen. Brødet må være uten sukker/sirup, og bruk magert syltetøy.

Ikke tenk i begynnelsen på at du skal spise mindre, bare spis ANNERLEDES enn du pleier. Finn fram til nye ting som er sunne og sukkerfri OG som du liker! Spis mer av dette, mindre av det du har pleid.

Du kan samtidig begynne å ta chrom (fås på helsekost) du må ta nokså stor dose i begynnelsen (mer enn det står på pakken), men for mange hjelper det mot søthunger, etter en tid.

Etter to-tre uker på sunnere kost, vil søthungeren minske, garantert.

Samtidig begynte jeg å bevege meg LITT mer. Feks gå i trapper istedenfor å ta heis. Gå en liten tur hver dag, eller så ofte jeg orket.

Noe av "cluet" er å lage deg SMÅ mål, SMÅ endringer, ikke tro du skal klare å legge om hele livsstilen din med en gang. Et annet clue er at hvis du "sprekker" så bare start på nytt, hver gang. Ikke begynne å bebreide deg selv eller tenk at du da like gjerne kan gi opp. Bare start på nytt igjen.

Du vil da gradvis merke at det går lettere og lettere for hver gang, og de gode periodene blir lengre.

Lykke til!

Skrevet

Finn først ut HVORFOR du har denne trangen. Så må du bare ta det etappe-vis.

Jeg har bare et sug som er så sterkt at jeg ikke klarer å tenke klart.Jeg kobler helt ut når jeg spiser søtt,da er alt annet i verden lite viktig.Jeg har ikke kontakt med meg selv når jeg spiser søtsaker, jeg er i en slags " egen verden".Etterpå føler jeg meg bare rolig....Så begynner den dårlige samvittigheten og jeg får en uro i kroppen, det føles som om pulsen øker( blodsukkeret?).Jeg har klart 1 - 2 dager uten sukker, men da er absitensene så store at jeg ikke er til å være i hus med......

Skrevet

Sukkerhunger er som røykavhengighet 1) det kan være svært vanskelig å bli kvitt suget 2) det er likevel faktisk mulig på sikt å bli kvitt det 3) det er tøffest de første par-tre ukene.

Jeg har hatt litt samme problem som det. Det som hjalp meg, var å ha tilgjengelig masse frisk frukt, og opphakket gulrotbiter og stangselleribiter.

Når lysten til å småspise mellom måltidene kom, spiste jeg da av ovennevnet fat. Jeg fant også fram til noen få typer desserter som kunne dempe søthungeren noe. For meg er det bl.a. selvlaget fruktsalat (banan-eple-ananasbiter-mandaring, opphakket), strø gjerne ørlite nøtter på, og på toppen cottage cheese (eller evt. light vaniljesaus uten sukker).

Frukt inneholder selvsagt også sukker, men det er likevel langt sunnere, og du vil gå ned i vekt.

Jeg begynte å drikke vann, vann, vann, og kuttet ut brusen (også lettbrus! er IKKE særlig sunt å drikke). Og mye brød, som er bra for fordøyelsen. Brødet må være uten sukker/sirup, og bruk magert syltetøy.

Ikke tenk i begynnelsen på at du skal spise mindre, bare spis ANNERLEDES enn du pleier. Finn fram til nye ting som er sunne og sukkerfri OG som du liker! Spis mer av dette, mindre av det du har pleid.

Du kan samtidig begynne å ta chrom (fås på helsekost) du må ta nokså stor dose i begynnelsen (mer enn det står på pakken), men for mange hjelper det mot søthunger, etter en tid.

Etter to-tre uker på sunnere kost, vil søthungeren minske, garantert.

Samtidig begynte jeg å bevege meg LITT mer. Feks gå i trapper istedenfor å ta heis. Gå en liten tur hver dag, eller så ofte jeg orket.

Noe av "cluet" er å lage deg SMÅ mål, SMÅ endringer, ikke tro du skal klare å legge om hele livsstilen din med en gang. Et annet clue er at hvis du "sprekker" så bare start på nytt, hver gang. Ikke begynne å bebreide deg selv eller tenk at du da like gjerne kan gi opp. Bare start på nytt igjen.

Du vil da gradvis merke at det går lettere og lettere for hver gang, og de gode periodene blir lengre.

Lykke til!

Takk for svar..

Skrevet

Legen HAR forstått deg. Eneste å gjøre er å ta seg selv i nakken og slutte å spise usunn mat.

Er det virkelig så enkelt?Tror du tar feil..Desverre..

sprelline1365380900
Skrevet

Har du forsøkt krom tabletter? Det skal redusere søthungeren...

Gjest lykke til!
Skrevet

Svaret til dette mennesket tyder på at vedkommende selv er helt perfekt uten lyter. *ler* Og at vedkommende er svært uinformert.

Tvangsspising regnes som en sykdom. Og den kan behandles.

Ikke bry deg om sånne svar.

Hadde det vært så lett - hadde ingen vært overvektige, røyka, drukket for mye, sulta seg i hjel, dopa seg, vært inaktive, fått livsstilsykdommer osv osv.

Ikke gi opp håpet, fortvilte jente. Søk skikkelig hjelp, og start i det små, som en annen skriver her.

Skrevet

Har du forsøkt krom tabletter? Det skal redusere søthungeren...

Har brukt krom i over 2 år uten at det har hjulpet.Jeg har også tatt akupunktur, vært hos homeopat,bruker omega 3 og andre vitaminer, trener 4 ganger i uka, går turer med hunden min.Men det hjelper ikke så lenge jeg ikke klarer å holde meg unna sukker....

Gjest Det hanlder bare om viljestyke
Skrevet

Når folk klarer å slutte å røyke f.eks, må da du klare å holde deg unna sukker?

Skrevet

Jeg er 34 år og har for første gang i livet tatt tak i kostholdet mitt. Har meldt meg inn i VGs vektklubb, og har gått nd 6 kg på fire uke, samt 8 cm rundt livet.

Det finnes flere andre nettsteder, de er sikkert helt greie. Vektklubbs tekniske løsning er ikke noe særlig, men for meg er det OK å få oversikt over hvor mye jeg spiser og hva maten består av, og hva jeg trenger mer/mindre av. Dette har vært særdeles opplysende, og har (håper jeg)lagt grunnlaget for en mer fornuftig livsstil fremover.

Søtsuget har faktisk ikke vært noe problem, til tross for at jeg tidligere spiste sjokolade og godis hver dag!

Skrevet

Det finnes jo folk som enda ikke har greid å slutte, også da. Gjentatte forsøk, til tross.

Gjest lykke til!
Skrevet

http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/aktuelt.asp?parent=1&flag=1&ban=1&id=275

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/4493014.html

Jada. Det er bare å slutte å røyke, bruke heroin, og slutte å drikke. Knips!! Hvis det er så lett som du sier - har nesten ingen i hele Norge viljestyrke. Kanskje med unntak av deg, da.

Du bør sette deg litt inn i hva dette går ut på, ikke flåse ut av deg slike utsagn.

Skrevet

Da er vel svaret enkelt da, det er bare viljestyrke det kommer an på..Så feil jeg kan ta:)

Gjest lykke til!
Skrevet

Da er vel svaret enkelt da, det er bare viljestyrke det kommer an på..Så feil jeg kan ta:)

Les lenkene jeg la ut.

Alle kan bli avhengige av noe, enten vi vil eller ei. Og det er en kamp å komme ut av det, uansett hva slags avhengighet det dreier seg om.

Noen av de som ferdes her på dol - er avhengige av å føle seg bedre og mer vellykket enn andre. Det er svarene til vedkommende "viljestyrke" preget av.

Skrevet

Les lenkene jeg la ut.

Alle kan bli avhengige av noe, enten vi vil eller ei. Og det er en kamp å komme ut av det, uansett hva slags avhengighet det dreier seg om.

Noen av de som ferdes her på dol - er avhengige av å føle seg bedre og mer vellykket enn andre. Det er svarene til vedkommende "viljestyrke" preget av.

Liker svaret ditt!

Nyttige linker du la ut også. Dette var jeg faktisk ikke klar over.;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...