Gå til innhold

Jeg vil skilles

Gjest Forvilet feit jente på 35 år

Anbefalte innlegg

Gjest Forvilet feit jente på 35 år
Skrevet

Les lenkene jeg la ut.

Alle kan bli avhengige av noe, enten vi vil eller ei. Og det er en kamp å komme ut av det, uansett hva slags avhengighet det dreier seg om.

Noen av de som ferdes her på dol - er avhengige av å føle seg bedre og mer vellykket enn andre. Det er svarene til vedkommende "viljestyrke" preget av.

Takk ;)!

Gjest Det handler bare om viljestyrke
Skrevet

Les lenkene jeg la ut.

Alle kan bli avhengige av noe, enten vi vil eller ei. Og det er en kamp å komme ut av det, uansett hva slags avhengighet det dreier seg om.

Noen av de som ferdes her på dol - er avhengige av å føle seg bedre og mer vellykket enn andre. Det er svarene til vedkommende "viljestyrke" preget av.

Avhengig av å føle seg mer vellykket enn andre? Ehh, okei. Du sier jo selv at man kan bli avhengig av ting, og at det er en kamp å komme seg ut av det. Det er jo det jeg sier! At man klarer det bare man har nok viljestyrke. Men du skjønner tydeligvis ikke såpass.

Skrevet

Sikker på at søthugeren ikke er kamuflasje for helt andre behov? I og med at du sier legen ikke har forstått noe? I så fall må du finne ut hvorfor du trøstespiser, og da er du et lite stykke på vei.

Uansett - du skal aldri behøve å kutte ut ALT søtt (med mindre du er diabetiker) man må kunne unne seg litt godt i ny og ne, for å beholde både humøret og dermed helsa.

Når det gjelder trening: i begynnelsen ser man utrolig raskt resultater, det er vanvittig motiverende! Du blir stolt av deg selv, og utrolig glad etter hver trening. En helt spesiell følelse. :-)

Lykke til!!

Gjest lykke til!
Skrevet

Avhengig av å føle seg mer vellykket enn andre? Ehh, okei. Du sier jo selv at man kan bli avhengig av ting, og at det er en kamp å komme seg ut av det. Det er jo det jeg sier! At man klarer det bare man har nok viljestyrke. Men du skjønner tydeligvis ikke såpass.

Eh... Hvem skjønner ikke hva her?

*himler med øya*

Skrevet

Forklar oss nå egentlig hva du mener med å ha "viljestyrke"?

Jeg forstår ikke helt hva du legger i det, er det noe du har reflektert veldig over, eller har erfaring med. Eller er det bare noe du slenger ut av deg, fordi det bare er noe du har hørt av andre??

Får vi høre?

Gjest lykke til!
Skrevet

Liker svaret ditt!

Nyttige linker du la ut også. Dette var jeg faktisk ikke klar over.;o)

Man lærer noe stadig:-) Synd det ikke er forsket mere på dette. Skyldes vel at deler av legestanden også synes dette og overvektsproblemer bare handler om manglende viljestyrke.

En anorektiker blir tvangsbehandlet bare de blir tynne nok. Er man overvektig og sliter - får man kanskje ingen hjelp.

Helsevesenet trenger å bli flinkere på dette:-)

Skrevet

Eh... Hvem skjønner ikke hva her?

*himler med øya*

Hva i alle dager er forskjellen på 'å kjempe seg ut av det' og 'det trengs viljestyrke'?

Gjest lykke til!
Skrevet

Hva i alle dager er forskjellen på 'å kjempe seg ut av det' og 'det trengs viljestyrke'?

Gidder ikke kverulere med deg - det fører ingen steds hen.

Skrevet

Forklar oss nå egentlig hva du mener med å ha "viljestyrke"?

Jeg forstår ikke helt hva du legger i det, er det noe du har reflektert veldig over, eller har erfaring med. Eller er det bare noe du slenger ut av deg, fordi det bare er noe du har hørt av andre??

Får vi høre?

Er noe jeg har erfaring med, ja. Var selv veldig overvektig (BMI på 31) og tenkte på mat hele tiden. Når jeg la meg om kvelden lå jeg og fantaserte om alt jeg skulle spise neste dag. Kunne mure meg inne en hel helg og bare spise. Til slutt innså jeg at JEG måtte ta kontroll over maten, og ikke omvendt. Dette var 2 år siden. Nå er jeg 27 kilo lettere. Jeg VET det ikke er lett, men vet også at den eneste som kan gjøre noe med det, er enselv.

Skrevet

Et lite tips som kanskje kan hjelpe deg et lite steg på veien: Bestem deg for aldri å spise når du ser på TV! Dessuten er det forbudt å spise annet enn frukt og nøtter etter klokka 19.00. Når søtsuget kommer, drikker du en kopp med te og litt fruktose (fruktsukker) i. Ved siden av kan du spise en håndfull nøtter.

Gjør dette til en vane hver kveld. Etterhvert vil du begynne å glede deg til kveldskosen med yndlingskoppen din med te :-)

Vel, dette var bare en dråpe i havet, men alt hjelper på sikt!

Lykke til!

Skrevet

Man lærer noe stadig:-) Synd det ikke er forsket mere på dette. Skyldes vel at deler av legestanden også synes dette og overvektsproblemer bare handler om manglende viljestyrke.

En anorektiker blir tvangsbehandlet bare de blir tynne nok. Er man overvektig og sliter - får man kanskje ingen hjelp.

Helsevesenet trenger å bli flinkere på dette:-)

Definitivt. Det er vel mye mulig et kvinneproblem, sånn statisktisk sett, kanskje?

Og derfor blir det ikke prioritert. Tenker jeg, når jeg leser!.

Skrevet

Gidder ikke kverulere med deg - det fører ingen steds hen.

Du kunne ikke svare på det, nei? Hehe, tenkte meg det.

Skrevet

Er noe jeg har erfaring med, ja. Var selv veldig overvektig (BMI på 31) og tenkte på mat hele tiden. Når jeg la meg om kvelden lå jeg og fantaserte om alt jeg skulle spise neste dag. Kunne mure meg inne en hel helg og bare spise. Til slutt innså jeg at JEG måtte ta kontroll over maten, og ikke omvendt. Dette var 2 år siden. Nå er jeg 27 kilo lettere. Jeg VET det ikke er lett, men vet også at den eneste som kan gjøre noe med det, er enselv.

Ja, da forstår jeg. Da ble du litt klarere, for meg. Vi er ikke uenig, skjønner du.

Det er helt opplagt at man må gjøre noe med det selv. Innse at man har et problem f.eks. For deretter å oppsøke hjelp. Det er mao ingen som kommer og banker på døra di, for å tilby deg hjelp.

"Å ta seg selv i nakken" - ble bare litt for enkelt, i denne sammenhengen. Det blir litt sånn, å si: "nå må du ta deg sammen" - til en som er psykisk syk. Om du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Hei på deg! Skjønner hvordan du har det. Har det noen ganger slik selv. Selv var hadde jeg en BMI på 31 da jeg begynte å forandre livstilen min. Nå har jeg en BMI på 20.5 og føler meg så bra! Det som hjalp meg var å lese Dr.Phils Ultimate Weight Loss Solution. Den boka er ingen diett eller noe slikt, men prøver å inspirere vetktap og tvinger leseren til å tenke på hvorfor man spiser så mye. Kanskje noe sånt hadde virket? Alt er jo forskjellig fra menneske til menneske.

Ps. Måtte jo selvføgelig begynne å trene og spise bedre ;)

Skrevet

Når folk klarer å slutte å røyke f.eks, må da du klare å holde deg unna sukker?

Det er enklere å slutte å røyke.

Da har man ikke tobakk i huset. Om man skal endre kosthold må man likevel ha mat i huset.

+ at man får tilbydd mat til kaffe o.l i maange sammenhenger.

Gjest kalendria
Skrevet

Jeg tror du har en spiseforstyrrelse, og synes du bør oppsøke hjelp for den, i stedet for å kjempe mot/med viljen, og med leger som stort sett ved veldig lite om overvekt.

Er du forresten sikker på at du vill kvitte deg med overspisingen? Den har sannsynligvis en funksjon for deg, og du kommer ingen vei uten å finne ut hva det er, og om du er villig til å ta et oppgjør med denne "funksjonen", og erstatte den med andre ting.

Anbefaler deg å kjøpe "Når mat blir besettelse" av Ellen Anker Nilsen (www.matogfolelser.no), og å gå inn på www.overvektige.no og lese en artikkel som ligger der om en samtalegruppe i Bergen. Kanskje du kjenner deg igjen i noe av dette.

Dessuten:

Kast vekten og alle diettbøker du har.

Jobb med å endre treningsvaner. En aktiv livsstil er absolutt viktigst, og det er bedre å være tykk og sunn enn slank og usunn!

Kjøp "Tenk positivt" cd fra Grete Roede. Er det eneste produktet fra GR som er verdt å ha - og bruk den, hver dag!

Ta frem målebåndet og mål deg i stedet for å veie deg. Vekten lyver, målebåndet gjør det ikke. Og det er vel å få smalere midje du er ute etter, hva den veier er vel strengt tatt ikke viktig :) (Det har naturligvis en sammenheng, men blås i det)

Begynn å spise regelmessig, hver 3. time, men spis akkurat hva du vil når du spiser.

Klarer du noe av dette, er du på god vei.

Hiver du deg på nok en slankekur, går du opp igjen så snart den er ferdig. De fleste gjør det.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...