Gå til innhold

Kan de tvinge meg?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym i dag ja
Skrevet

Lurer på om noen her inne kan hjelpe meg.

Jeg sliter med muskelplager, noe jeg har gjort i 15 år. Har vært mye sykmeldt pga dette i alle år, og har vært til forskjellige leger, fysioterapaut, kiropraktor. For noen år siden var jeg sykmeldt et år og gikk over på rehabiliteringspenger, jeg ble da sent på et 12 ukers behandligsopplegg på en nakke/ryggklinikk. Etter det begynte jeg på bedriftsintern attføring, men var da gravid og gikk ut i fødselspermisjon. Tok fri et ekstra år og begynte i ny jobb etter det.

Har hatt forskjellige arbeidsoppgaver, alt fra fysisk hardt arbeid til stillesittende kontorarbeid, men smertene er der uansett hva jeg gjør. Nå er jeg igjen på rehabiliteringspenger etter å ha vært sykmeldt nok et år, men nye runder røntgen og MR og gud vet hva uten at de finner noe feil. Jeg har virkelig store smerter og sliter med stivhet i alle ledd + senebetennelser overalt. Har fått vedtak fra trygdekontoret ut månden og i vedtaket står det at dersom intet ble funnet på MR må jeg tilbake på jobb.

Jeg er nå stille fortvilet, kan de tvinge meg tilbake i jobb? Ingen ser på meg at jeg er syk, og jeg er ikke den som går rundt og klager. Det er ikke noe jeg heller vil enn å jobbe, men jeg føler rett og slett at jeg ikke mestrer det nå. Jeg føler at jeg blir sett på som en hypokonder som vil ha late dager og motta trygd, men det er langt fra sannheten. Legen spør bare "hva mener du jeg skal gjøre med dette da?" Jeg har lyst til å skrike "GI MEG EN DIAGNOSE", men har jo skjønt at det ikke er bare bare når de ikke finner noe galt.

Nå er jeg ganske deprimert, sover dårlig og tenker på dette hele tiden. Er også bekymret for økonomien, hvis jeg blir tvunget tilbake til jobb og ikke klarer det står jeg jo der uten inntekt, og som enslig forsørger meg lån og husleie er ikke det et alternativ.

Hva skal jeg gjøre? Vær så snill og hjelp, vet det er mange i samme situasjon der ute.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

7

• fei1365380229

4

• Cirkel

3

• kizmiaz

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ehmmm..
Skrevet

Om du har senebetennelse i 'alle' ledd, må da legene kunne se dette?

Skrevet

Regner med de har sjekket deg ut for lavt stoffskifte og fobromyalgi?

Gjest Anonym i dag ja
Skrevet

Om du har senebetennelse i 'alle' ledd, må da legene kunne se dette?

Ja det ser de selvfølgelig på prøvene og jeg får tabletter for det som hjelper der og da, men det er stivheten og muskelsmertene som er det verste, jeg er midt i 30-årene og føler meg som en gammal kone.

Gjest Anonym i dag ja
Skrevet

Regner med de har sjekket deg ut for lavt stoffskifte og fobromyalgi?

Stoffskifte mitt er helt i orden. Fibromyalgi har jeg bare lest om, men veldig mange av symptomene stemmer, men er det egentlig en sykdom? Hvilken behandling hjelper evt. på det?

Skrevet

Stoffskifte mitt er helt i orden. Fibromyalgi har jeg bare lest om, men veldig mange av symptomene stemmer, men er det egentlig en sykdom? Hvilken behandling hjelper evt. på det?

man får i alle fall en diagnose - det er visse regler man går etter for å få en slik diagnose -

http://www.lommelegen.no/art/art1247.asp

eller sjøgrens syndrom:

http://72.14.203.104/search?q=cache:NEJb1m-aOl4J:www.helsenytt.no/artikler/sjoegrens.htm+fibromyalgi+diagnose&hl=no&ct=clnk&cd=8

jeg hadde mast på legen om å utredes for dette.

Gjest lykke til!
Skrevet

Det er også noe som heter Myalgisk Encefalopati som gir slike symptomer.

Søk på nettet så finner du mer info.

Jeg mener også å ha lest at det ikke er så lett og sjekke stoffskiftet, og at de fleste almennleger ikke vet/kan nok om dette?

Gjest djøldsa
Skrevet

Det er også noe som heter Myalgisk Encefalopati som gir slike symptomer.

Søk på nettet så finner du mer info.

Jeg mener også å ha lest at det ikke er så lett og sjekke stoffskiftet, og at de fleste almennleger ikke vet/kan nok om dette?

Nå må dere slutte å sette griller i hodet på folk!!

Skrevet

men i jøssenam - - akkurat dette må da passe veldig på en doktorside?!?!?!

Selv måtte jeg bytte lege for å få en riktig diagnose og bli frisk.

Gjest Anonym i dag ja
Skrevet

man får i alle fall en diagnose - det er visse regler man går etter for å få en slik diagnose -

http://www.lommelegen.no/art/art1247.asp

eller sjøgrens syndrom:

http://72.14.203.104/search?q=cache:NEJb1m-aOl4J:www.helsenytt.no/artikler/sjoegrens.htm+fibromyalgi+diagnose&hl=no&ct=clnk&cd=8

jeg hadde mast på legen om å utredes for dette.

Tusen takk for svar!

Når jeg leser om fibromyalgi så kjenner jeg meg veldig godt igjen, men det ser jo ut som om det er en vanskelig diagnose å stille siden man ikke kan se noe på blodprøver eller røntgen.

Rart ikke legen min har tenkt på dette.

Men om det viser seg å være det eller ikke, så må jeg bli kvitt smertene for å kunne klare å jobbe. Jeg trener mye på egenhånd for å holde det i sjakk, hvis ikke stivner jeg helt.

Jeg har problemer med å sitte i ro, kan f.eks ikke gå på kino, for hvis ikke jeg får rørt på meg blir det helt uutholdelig.

Jeg er konstant trett og uopplagt og har lite overskudd igjen til barna mine. Er det meningen at man skal jobbe for enhver pris og at det skal gå på bekostning av alt annet, sånn som f.eks familieliv.

Gjest Anonym i dag ja
Skrevet

Jeg får ikke griller i hodet, jeg er ikke den typen som leser om en sykdom og finner ut at jeg har den, det fins nok av hypokondere der ute, men jeg tør påstå at jeg ikke er en av dem. dessuten så skrev jeg ikke her for at noen kskulle stille en diagnose, det overlater jeg til legen

Gjest Anonym i dag ja
Skrevet

men i jøssenam - - akkurat dette må da passe veldig på en doktorside?!?!?!

Selv måtte jeg bytte lege for å få en riktig diagnose og bli frisk.

Har du fibromyalgi selv kanskje? I så fall hvordan ble du frisk?

Skrevet

Tusen takk for svar!

Når jeg leser om fibromyalgi så kjenner jeg meg veldig godt igjen, men det ser jo ut som om det er en vanskelig diagnose å stille siden man ikke kan se noe på blodprøver eller røntgen.

Rart ikke legen min har tenkt på dette.

Men om det viser seg å være det eller ikke, så må jeg bli kvitt smertene for å kunne klare å jobbe. Jeg trener mye på egenhånd for å holde det i sjakk, hvis ikke stivner jeg helt.

Jeg har problemer med å sitte i ro, kan f.eks ikke gå på kino, for hvis ikke jeg får rørt på meg blir det helt uutholdelig.

Jeg er konstant trett og uopplagt og har lite overskudd igjen til barna mine. Er det meningen at man skal jobbe for enhver pris og at det skal gå på bekostning av alt annet, sånn som f.eks familieliv.

Jeg hadde oppsøkt en dietiker også - i tilfelle du kan gjøre noe med kostholdet ditt :)

Skrevet

Har du fibromyalgi selv kanskje? I så fall hvordan ble du frisk?

Nei, men jeg ble sjekket for det da jeg hadde betennelser i armer og bein. Den første legen ville gi meg antidepressiva - han mente jeg hadde en depresjon - heldigvis byttet jeg lege da - han fant ut at jeg led av lavt stoffskifte. Og alt løste seg med en liten hvit pille som jeg må ta resten av livet :)

men jeg husker at han trykket på endel "trigger-punkter" på ryggen etc. for å sjekke om det var fibromyalgi - da skulle man visst ha vondt i et visst antall av de triggerpunktene for å få diagnosen.

Gjest Anonym i dag ja
Skrevet

Jeg hadde oppsøkt en dietiker også - i tilfelle du kan gjøre noe med kostholdet ditt :)

Jeg har vært hos dietetiker og prøvd flere dietter uten at det har vært til noe hjelp

Gjest Anonym i dag ja
Skrevet

Nei, men jeg ble sjekket for det da jeg hadde betennelser i armer og bein. Den første legen ville gi meg antidepressiva - han mente jeg hadde en depresjon - heldigvis byttet jeg lege da - han fant ut at jeg led av lavt stoffskifte. Og alt løste seg med en liten hvit pille som jeg må ta resten av livet :)

men jeg husker at han trykket på endel "trigger-punkter" på ryggen etc. for å sjekke om det var fibromyalgi - da skulle man visst ha vondt i et visst antall av de triggerpunktene for å få diagnosen.

Fikk også spørsmål fra den forrige legen min om jeg var deprimert eller lei meg og ble tilbudt antidepressiva, gikk rett hjem og byttet lege...

Gjest lille pille trille
Skrevet

Psykiater hadde kanskje vært tingen. Det, og en ny jobb.

Slutt å let etter diagnose - finn heller en jobb du kan takle.

Gjest Anonym i dag ja
Skrevet

Psykiater hadde kanskje vært tingen. Det, og en ny jobb.

Slutt å let etter diagnose - finn heller en jobb du kan takle.

Skjønner at du ikke vet hva smerter er.

Dessuten leter jeg ikke etter diagnose.

Og jeg finner nok ikke noen bedre jobb enn den jeg har, det er ikke det som er problemet, kanskje du er litt tungnem?

Gjest lille pille trille
Skrevet

Skjønner at du ikke vet hva smerter er.

Dessuten leter jeg ikke etter diagnose.

Og jeg finner nok ikke noen bedre jobb enn den jeg har, det er ikke det som er problemet, kanskje du er litt tungnem?

*jeg vet hva langavrige kroniske smerter er. Svært godt. Jeg bare sier ting sånn som de er.

*du sier selv at du er svært bekymret, deprimert, ikke sover etv. Da trenger du psykiater - evt antidepressiva el.l. Så lenge du har det slik psykisk - vil du ikke kunne fungere i noen jobb. Du sier jo selv at du ikke kan jobbe nå. Når kan du jobbe da? Du har ikke jobbet på mange år?

*angående kroniske smerter - hvis man får psykiatrisk hjelp kan man lære seg å leve med det. Ikke alle kan klare en full jobb, men mange finner noe de fikser.

*det fysiske og psykiske hos menneskene er nært forbundet. Dermed vil dine fysiske plager prege din psyke og omvendt, og det henger sammen.

*Trygdekontoret kan "tvinge" seg som du sier.

Skrevet

Fikk også spørsmål fra den forrige legen min om jeg var deprimert eller lei meg og ble tilbudt antidepressiva, gikk rett hjem og byttet lege...

Men du skriver jo selv i hovedinnlegget ditt at

"Nå er jeg ganske deprimert, sover dårlig og tenker på dette hele tiden."

Det er vel ikke så rart at en lege vil spørre deg om dette og vurdere antidepressiva ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...