Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest tråd på 'Foreldre-småbarn'forumet, kom jeg til å tenke på noe jeg fikk høre rett før jul.

For i tråden ang. dåp inn på FB-forumet,går det helt klart frem at de færreste døper barna fordi de virkelig er kristne. De døper fordi det er tradisjon.

For et par mnd. siden var jeg på kurs i forb. med jobb. På dette kurset var det flere religiøse mennesker (ikke 'halvreligiøse'). I lunsjen ble jeg sittende å snakke med disse, bl.a om dåp. Da de fikk vite at jeg ikke hadde døpt mine barn, fikk jeg nærmest applaus. Ikke fordi de mente barn ikke skal døpes, men fordi de mener barn ikke skal døpes bare for å døpes. Og det er jo DET 90% av de på FB-forumet har gjort. Ifølge de jeg snakket med ser de på slike foreldre som hyklere. For dere står jo faktisk foran presten og en haug andre mennesker og lover å oppdra barnet i den kristne tro. Og da ikke at dere nevner Gud eller Jesus en gang iblant, men faktisk lærer barna at Gud er allmektig osv osv. Så jeg lurer vel egentlig på hvordan dere kan døpe barna bare fordi det er tradisjon? Det er som om jeg, som ikke er kristen, skulle troppet opp på gudstjeneste og 'priset Herren', bare fordi jeg syntes det var litt gøy.

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

25

• Hawkwind

8

• Logitechmusa

7

• lex

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er blasfemisk, ja. Det hjelper null at det er tradisjon - en blasfemisk tradisjon er likevel blasfemisk.

"..........................................."

Skrevet

Det er blasfemisk, ja. Det hjelper null at det er tradisjon - en blasfemisk tradisjon er likevel blasfemisk.

Det jeg også mener.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hva/hvem bestemmer om man er "kristen nok" til å døpe- uten å være hyklerisk?

Tror det er mange "halvkristne" som døper, fordi de føler det er rett. Mer rett enn ikke å døpe.

Dog har du sikkert rett i at NOEN døper KUN pga tradisjon.

Gjest trultemor25
Skrevet

Det er lettere for barnet å melde seg ut av statskirka enn å melde seg inn. Det å døpe seg i voksen alder er vel ikke noe stas.

Skrevet

Hva/hvem bestemmer om man er "kristen nok" til å døpe- uten å være hyklerisk?

Tror det er mange "halvkristne" som døper, fordi de føler det er rett. Mer rett enn ikke å døpe.

Dog har du sikkert rett i at NOEN døper KUN pga tradisjon.

Halvkristne? Så lenge disse halvkristne faktisk oppdrar barnet i den kristne tro (ikke bare nevner Gud og Jesus et par ganger i året) er det ikke hykleri, nei.

Skrevet

Det er lettere for barnet å melde seg ut av statskirka enn å melde seg inn. Det å døpe seg i voksen alder er vel ikke noe stas.

Dummeste jeg har hørt. Det er jo da i tilfelle at barnet virkelig får bestemme selv! Om man velger å døpe seg som ungdom/voksen, står det respekt av det valget. Men å døpe det som baby fordi 'det er letter å melde seg ut enn inn', er i allefall hykleri. For ikke å snakke om ufattelig dumt.

Gjest trultemor25
Skrevet

Dummeste jeg har hørt. Det er jo da i tilfelle at barnet virkelig får bestemme selv! Om man velger å døpe seg som ungdom/voksen, står det respekt av det valget. Men å døpe det som baby fordi 'det er letter å melde seg ut enn inn', er i allefall hykleri. For ikke å snakke om ufattelig dumt.

Ok.

Har ikke hørt så mye dumt i ditt liv du da hvis dette er det dummeste.. *s*

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Halvkristne? Så lenge disse halvkristne faktisk oppdrar barnet i den kristne tro (ikke bare nevner Gud og Jesus et par ganger i året) er det ikke hykleri, nei.

Hva vil det si å oppdra i kristen tro?

God moral og oppførsel er jo noe som går igjen i de fleste religioner.

Mine barn er døpt, de læres opp til å "behandle andre slik man vil andre skal behandle en selv". Tror det står i bibelen, men jeg tror også dette er "vanlig folkeskikk".

Gud og Jesus nevnes når jeg blir spurt. Ikke ellers. Er det å være hyklersk?

Skrevet

Mine barn er døpt, de læres opp til å "behandle andre slik man vil andre skal behandle en selv". Tror det står i bibelen, men jeg tror også dette er "vanlig folkeskikk".

Selvsagt er det hykleri. Jeg mener det ikke er nok å nevne Gud/Jesus bare når det blir spørsmål, når dette faktisk blir sagt under dåpen:

"Dere som i dag bringer dette barnet til Kristus, skal være vitner om at han er døpt til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn. Sammen med denne menighet og hele vår kirke får dere del i et hellig ansvar: å be for barnet, lære ham selv å be, og hjelpe ham til å bruke Guds ord og Herrens nattverd, for at han kan bli hos Kristus når han vokser opp, likesom han ved dåpen blir forenet med ham".

Skrevet

Pølsevev! Døpt kan man bli når som helst - udøpt kan man aldri bli igjen.

Det mest absurde argumentet for å døpe barn hører jeg stadig vekk: "Vi døper barnet så kan det velge selv seinere i livet" Om man virkelig vil at barn skal velge selv døper man det selvsagt ikke!

Skrevet

Ok.

Har ikke hørt så mye dumt i ditt liv du da hvis dette er det dummeste.. *s*

Dummeste og dummeste, fru blom. Men at det er et meningsløst argument er udiskutabelt, all den tid det er det motsatte som faktisk er tilfellet.

Dessuten - er man kristen, så vet man at Jesus og Johannes døpte voksne folk. Barnedåp er kun en sleip måte for kirken å få flest mulige medlemmer på.

"..............................................."

Skrevet

"Hva vil det si å oppdra i kristen tro?"

Å oppdra barna med bibelen, guds og jesus ord, som sentrale elementer.

"God moral og oppførsel er jo noe som går igjen i de fleste religioner."

Ergo har det overhodet ingenting med kristendom å gjøre.

"Gud og Jesus nevnes når jeg blir spurt. Ikke ellers. Er det å være hyklersk?"

Hyklersk og hyklersk. Det er ihvertfall IKKE å oppdra barna i kristen tro.

Skrevet

Var det ikke Gud som sa; Lat småbarne komme til meg for de hører Guds rike til???????????

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Selvsagt er det hykleri. Jeg mener det ikke er nok å nevne Gud/Jesus bare når det blir spørsmål, når dette faktisk blir sagt under dåpen:

"Dere som i dag bringer dette barnet til Kristus, skal være vitner om at han er døpt til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn. Sammen med denne menighet og hele vår kirke får dere del i et hellig ansvar: å be for barnet, lære ham selv å be, og hjelpe ham til å bruke Guds ord og Herrens nattverd, for at han kan bli hos Kristus når han vokser opp, likesom han ved dåpen blir forenet med ham".

Interessant. Men vet du- jeg opplever det ikke som hyklersk. For meg ville det vært mer feil å ikke døpe barna.

Mine barn har gudstro- selv om jeg ikke snakker om Gud/Jesus annet enn ved spørsmål.

Men om du ønsker tenke på mitt valg som hyklerisk, så kan du selvsagt det. Jeg er bare ikke enig med deg.

:-)

Skrevet

Interessant. Men vet du- jeg opplever det ikke som hyklersk. For meg ville det vært mer feil å ikke døpe barna.

Mine barn har gudstro- selv om jeg ikke snakker om Gud/Jesus annet enn ved spørsmål.

Men om du ønsker tenke på mitt valg som hyklerisk, så kan du selvsagt det. Jeg er bare ikke enig med deg.

:-)

Jeg opplever det vel som hyklersk, men ikke på samme måte som de som faktisk ER kristne. Det var de som satte meg på denne tanken. Og synes ærlig talt at det er litt 'dårlig gjort' mot de som faktisk døper barna fordi de akter å oppdra barna slik man ifølge dåpen skal.

Skrevet

Var det ikke Gud som sa; Lat småbarne komme til meg for de hører Guds rike til???????????

"Var det ikke Gud som sa; Lat småbarne komme til meg for de hører Guds rike til???????????"

Hvis jeg ikke husker feil, så var ikke det i noen dåpsammenheng. Dessuten var det vel Jesus som sa det - da foreldrene ville hindre barna i å gå bort til han når han preket (eller noe sånt).

"........................................."

Skrevet

Tja - en som ikke er kristen ser vel heller ikke noen blasfemi? :)

Skrevet

Tja - en som ikke er kristen ser vel heller ikke noen blasfemi? :)

"Tja - en som ikke er kristen ser vel heller ikke noen blasfemi? :)"

Der tar du faktisk veldig feil. Jeg er ikke kristen, men jeg har respekt nok for andres tro og andre religioner, til å være mot blasfemi som etter enhver fornuftig definisjon hverken er nødvendig eller tjener til noe som helst positivt.

Skrevet

"Tja - en som ikke er kristen ser vel heller ikke noen blasfemi? :)"

Der tar du faktisk veldig feil. Jeg er ikke kristen, men jeg har respekt nok for andres tro og andre religioner, til å være mot blasfemi som etter enhver fornuftig definisjon hverken er nødvendig eller tjener til noe som helst positivt.

nuvel :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...