Gå til innhold

Og nå brennes det norske flagget

Anbefalte innlegg

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

20

• pip

16

• flisa

5

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tja...vi får brenne et palestinsk flagg, da. Akkurat den symbolske handlingen der er ikke akkurat så interessant, synes jeg. Men det som ligger bak, av mer eller mindre psykopatisk galskap, er selvfølgelig bekymringsfullt.

Jeg ser overhodet ingen grunn til at norge som stat skal gi så mye som et øre i støtte til palestina. Eller til israel. Eller til noen andre land "der nede".

".........................................."

Skrevet

Det er en sterk symbolhandling som illustrerer den avsky palestinerne føler overfor Norge (og Danmark). Når man tenker på bakgrunnen for brenningen, nemlig at ytringsfriheten utøves, blir saken enda mer alvorlig.

Man kan ikke gi seg inn på en dialog med muslimer, og la ytringsfriheten inngå i forhandlingspakken.

Jeg noterer meg at man i Danmark har begynt en boikottaksjon mot muslimer og muslimers forretningsdrift. Den får visstnok stor oppslutning (ref. P4/Ekstrabladet).

...

De største avisene rundt i Europa burde snakket sammen og trykt de omstridte tegningene på samme dag...for å markere at vår ytringsfrihet går foran de fleste andre hensyn.

Skrevet

Tja...vi får brenne et palestinsk flagg, da. Akkurat den symbolske handlingen der er ikke akkurat så interessant, synes jeg. Men det som ligger bak, av mer eller mindre psykopatisk galskap, er selvfølgelig bekymringsfullt.

Jeg ser overhodet ingen grunn til at norge som stat skal gi så mye som et øre i støtte til palestina. Eller til israel. Eller til noen andre land "der nede".

...men det er kanskje enklere å forstå sikkerhetsgjerdet rundt Israel? et gjerde er ingen voldshandling - men en beskyttelse mot nettopp slike gærninger. De ser det jo hver dag -vi får bare smakebiter.

Skrevet

...men det er kanskje enklere å forstå sikkerhetsgjerdet rundt Israel? et gjerde er ingen voldshandling - men en beskyttelse mot nettopp slike gærninger. De ser det jo hver dag -vi får bare smakebiter.

Tja...jeg så noen jøder snakke om at jødene/israel har oppfunnet den nye fascismen der nede, i forhold til palestinerne, på tv i en eller annen sammenheng for litt siden. Det er jo en sterk indikasjon på at ingen av de ensidige fremstillingene som gjøres herfra, uansett hvor mye historiske "fakta" man kaster rundt seg med, er særlig til å stole på.

Skrevet

Og så kan vi jo gjøre som disse danskende nå oppfordrer til:

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/5441325.html

Det er faktisk en aksjon jeg kunne tenkt meg å deltatt i.

Dog ville det blitt vanskelig å finne en drosje da......

Skrevet

Javisst. Det er jo ingenting urimelig i å svare med samme medisin.

"............................................"

Skrevet

Det er en sterk symbolhandling som illustrerer den avsky palestinerne føler overfor Norge (og Danmark). Når man tenker på bakgrunnen for brenningen, nemlig at ytringsfriheten utøves, blir saken enda mer alvorlig.

Man kan ikke gi seg inn på en dialog med muslimer, og la ytringsfriheten inngå i forhandlingspakken.

Jeg noterer meg at man i Danmark har begynt en boikottaksjon mot muslimer og muslimers forretningsdrift. Den får visstnok stor oppslutning (ref. P4/Ekstrabladet).

...

De største avisene rundt i Europa burde snakket sammen og trykt de omstridte tegningene på samme dag...for å markere at vår ytringsfrihet går foran de fleste andre hensyn.

"De største avisene rundt i Europa burde snakket sammen og trykt de omstridte tegningene på samme dag...for å markere at vår ytringsfrihet går foran de fleste andre hensyn."

Faktisk et meget godt forslag.

Skrevet

Javisst. Det er jo ingenting urimelig i å svare med samme medisin.

"............................................"

I hvert fall ikke når det gjelder boikotten.

At vi skal nedverdige oss til å begynne å brenne utenlandske flagg ville jeg vært sterkt i mot.

Men vi bør i hvert fall vise at for oss er dette noe vi (heller) ikke finner oss i - og innføre de mottiltak vi mener er riktige innenfor rimlighetens grenser.

Vi må i hvert fall ikke gi etter for slikt press.

Skrevet

Det kan nok være at noen og en hver får en litt annen oppfatning av hva disse rabiate fundamentalistene er i stand til - og at det nødvendigvis MÅ møtes med ulike tiltak.

Og da er et gjerde eller mur en vesentlig "snillere" måte, enn å velge de religiøs fundamentalistenes fremgangsmåte.

Skrevet

...

Krigen på gatenivå, mellom muslimer og vestlige, står nå foran en voldsom og brutal utvikling. I alle europeiske land.

Skrevet

Muslimer boikotter norske og danske varer på grunn av satiriske tegninger av Muhammed. La oss nordmenn boikotte muslimske kjøpmenn, pizzabakere og taxisjåfører i Norge og vise at vi ikke finner oss i dette!

Send videre og boikott!

...

La SMS'ene løpe....

Skrevet

Muslimer boikotter norske og danske varer på grunn av satiriske tegninger av Muhammed. La oss nordmenn boikotte muslimske kjøpmenn, pizzabakere og taxisjåfører i Norge og vise at vi ikke finner oss i dette!

Send videre og boikott!

...

La SMS'ene løpe....

Jeg har ingen å boikotte jeg....

Skrevet

Jeg har ingen å boikotte jeg....

..men læll da, mainn..

Skrevet

Er det mer symbolsk at det norske flagget brennes, enn at man trykker satire av Mohammed?

Kommer ikke det ganske ut på ett?

Man kan vel ikke både mene at det er helt greit å trykke satire av Mohammed, men at det er forferdelig at det norske flagget brennes?

Begge tinegne handler om ytringsfrihet, og et forsøk på å få oppnmerksomhet.

Og det har de da greid til fulle alle sammen.

Skrevet

Er det mer symbolsk at det norske flagget brennes, enn at man trykker satire av Mohammed?

Man kan vel ikke både mene at det er helt greit å trykke satire av Mohammed, men at det er forferdelig at det norske flagget brennes?

Forskjellen er vel at vi ikek ville gått til krig om vi ser at noen gærninger brenner flagget vårt - men tar det for det det er - noen få fundamentalister. DE tar jo oss alle som skjendere av muhammed, og vil kaste ut til og med hjelpearbeidere i sitt land. Folk som har gjort masse for dem.

Skrevet

Forskjellen er vel at vi ikek ville gått til krig om vi ser at noen gærninger brenner flagget vårt - men tar det for det det er - noen få fundamentalister. DE tar jo oss alle som skjendere av muhammed, og vil kaste ut til og med hjelpearbeidere i sitt land. Folk som har gjort masse for dem.

Hvem er "de" som vil kaste ut noen hjelpearbeidere? "De" er som du sier, en liten gruppe. Og hjelpearbeideren selv gir en litt annen versjon når man får lese litt mer av hva hun sier enn bare et par, tre linjer.

Vi har da også små grupper her i landet som vil kaste ut alle "dem"

Og jeg synes ikke retorikken i denne debatten preges av at vi er noe ser ligmindre følelsesmessig engasjert i dette, enn "dem". Ei heller at vi er klarere og kaldere i hodet, og klarer å se nøkternt på hva som skjer.

Skrevet

De kan brenne det norske flagget så mye de vil for meg. Det er en symbolsk handling som de er i sin fulle rett til å utføre.

MEN hvis du tror det er det jeg reagerer på så har du missforstått totalt.

Det jeg reagerer på er at de truer ALLE nordmenn med terrorhandlinger mot norske mål (og danske og svenske).

Og at de krever at norske og danske myndigheter skal beklage noe som private aviser har utført innenfor vår ytringsfrihet.

De må gjerne boikotte norske og danske varer som en gjengjeldelse. Og får det stor nok opplsutning i visse land med styresmaktene der sin velsignelse, så bør vi selvfølgelig ta konsekvensene av det - som nasjon. Og iverksette de mottiltak vi mener er riktige.

Men mener du for alvor at denne konflikten nå står mellom (og er begrenset til) trykking av karikaturtegninger og brenning av flagg, så bør du kanskje åpne øynene litt til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...