Gå til innhold

Og nå brennes det norske flagget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem er "de" som vil kaste ut noen hjelpearbeidere? "De" er som du sier, en liten gruppe. Og hjelpearbeideren selv gir en litt annen versjon når man får lese litt mer av hva hun sier enn bare et par, tre linjer.

Vi har da også små grupper her i landet som vil kaste ut alle "dem"

Og jeg synes ikke retorikken i denne debatten preges av at vi er noe ser ligmindre følelsesmessig engasjert i dette, enn "dem". Ei heller at vi er klarere og kaldere i hodet, og klarer å se nøkternt på hva som skjer.

Hadde det bare vært disse få rabiate fundamentalister som hadde overreagert, så ville det vel helelr ikke være noe annet enn litt å le av.

Men Den Islamiske Konferanseorganisation (OIC) og Den arabiske liga skal ifølge Politiken nå ha krevd at FN behandler saken og iverksetter sanksjoner mot Danmark.

De siste dagene har det diplomatiske presset mot Danmark økt kraftig. Libya har stengt sin ambassade i København, Saudi-Arabia har kalt ambassadøren hjem, Jordan har kalt Danmarks ambassadør til samtale og Bahrains regering fordømmer Jyllands-Posten.

Og nye reaksjoner kommer stadig.

Det er da jeg virkelig begynner å lure på hva det er som foregår....

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

20

• pip

16

• flisa

5

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De kan brenne det norske flagget så mye de vil for meg. Det er en symbolsk handling som de er i sin fulle rett til å utføre.

MEN hvis du tror det er det jeg reagerer på så har du missforstått totalt.

Det jeg reagerer på er at de truer ALLE nordmenn med terrorhandlinger mot norske mål (og danske og svenske).

Og at de krever at norske og danske myndigheter skal beklage noe som private aviser har utført innenfor vår ytringsfrihet.

De må gjerne boikotte norske og danske varer som en gjengjeldelse. Og får det stor nok opplsutning i visse land med styresmaktene der sin velsignelse, så bør vi selvfølgelig ta konsekvensene av det - som nasjon. Og iverksette de mottiltak vi mener er riktige.

Men mener du for alvor at denne konflikten nå står mellom (og er begrenset til) trykking av karikaturtegninger og brenning av flagg, så bør du kanskje åpne øynene litt til.

Det er du som lager en tråd som heter "og nå brenner de flagget våres også".

Men nei, det er ikke det denne saken handler om.

Men reaksjonene er ganske like både i Palestina og Norge synes jeg -totalt ute av alle proposjoner, fylt av rykter, løgn, overdrivelser, skeive fremstillinger, fremelsking av konflikter og alt annet som eskalerer problemet.

Det er ikke bare enkelte palestinske grupperinger som har misforstått det der med hva som skal være varmt og kalt -om det var hjerte eller hodet.

Det er i alle fall tydelig.

Skrevet

Hadde det bare vært disse få rabiate fundamentalister som hadde overreagert, så ville det vel helelr ikke være noe annet enn litt å le av.

Men Den Islamiske Konferanseorganisation (OIC) og Den arabiske liga skal ifølge Politiken nå ha krevd at FN behandler saken og iverksetter sanksjoner mot Danmark.

De siste dagene har det diplomatiske presset mot Danmark økt kraftig. Libya har stengt sin ambassade i København, Saudi-Arabia har kalt ambassadøren hjem, Jordan har kalt Danmarks ambassadør til samtale og Bahrains regering fordømmer Jyllands-Posten.

Mener du at de ikke bør bruke diplomatiske midler til å ta opp noe de mener er et problem?

Trodde det hørte hjemme under de siviliserte formene vi gjerne ville se konflikter i jeg...

Du blander kortene om du sammeneligner beskjed om å ikke ville ha nordmenn som gjester i sitt land, og det å ville se på en resolusjon om å ikke hetse religiøse i FN. Det sisste ville jo ikke minst vært en fordel fo rmange kristne i muslimske land.

Skrevet

Glimrende oppsummering. Den naive forestillingen om at det kun er et lite antall ekstremister vi har med å gjøre, er farlig og feilaktig.

Gjest for pressefrihet
Skrevet

Det er skremmende å se slike bilder i avisen. Er de helt galne de folka der?

Skrevet

Mener du at de ikke bør bruke diplomatiske midler til å ta opp noe de mener er et problem?

Trodde det hørte hjemme under de siviliserte formene vi gjerne ville se konflikter i jeg...

Du blander kortene om du sammeneligner beskjed om å ikke ville ha nordmenn som gjester i sitt land, og det å ville se på en resolusjon om å ikke hetse religiøse i FN. Det sisste ville jo ikke minst vært en fordel fo rmange kristne i muslimske land.

Hvis du med diplomatiske midler mener å gå til boikott av norske og danske varer, som saudiarabia, Libya mm allerede har gjort, så tror jeg at jeg ikke helt forstår din "ballanse" her?

Og jeg håper du har rett i at dette er noe som media har blåst opp.

Det får vi tidsnok se. I mellomtiden tror jeg ingen nordmenn eller dansker vil gjennomføre noen voldlige aksjoner eller statsstøttede mottiltak mot muslimer som følge av dette.

Og så får vi vente å se om det samme gjelder for en del ytterligående fundamentalistiske muslimer - som enkeltprsoner, organisasjoner eller land.....

Men jeg finner det stadig like merkelig at du klarer å sammenlikne det hysteriet som dette har medført i flere muslimske land, med de reaksjoner som har kommet på dette blant nordmenn :-)

Skrevet

Det er du som lager en tråd som heter "og nå brenner de flagget våres også".

Men nei, det er ikke det denne saken handler om.

Men reaksjonene er ganske like både i Palestina og Norge synes jeg -totalt ute av alle proposjoner, fylt av rykter, løgn, overdrivelser, skeive fremstillinger, fremelsking av konflikter og alt annet som eskalerer problemet.

Det er ikke bare enkelte palestinske grupperinger som har misforstått det der med hva som skal være varmt og kalt -om det var hjerte eller hodet.

Det er i alle fall tydelig.

"Men reaksjonene er ganske like både i Palestina og Norge synes jeg".

Seriøst...?

Skrevet

"...og det å ville se på en resolusjon om å ikke hetse religiøse i FN."

Nå er det ikke slik jeg har forstått deres krav til FN, men har du informasjon jeg ikke sitter på så opplys meg gjerne.

Så langt har jeg kun fått med meg at de har krevet at FN skal sanksjonere mot Danmark (og Norge?).

Hvilket er noe HELT annet.....

Skrevet

Hvis du med diplomatiske midler mener å gå til boikott av norske og danske varer, som saudiarabia, Libya mm allerede har gjort, så tror jeg at jeg ikke helt forstår din "ballanse" her?

Og jeg håper du har rett i at dette er noe som media har blåst opp.

Det får vi tidsnok se. I mellomtiden tror jeg ingen nordmenn eller dansker vil gjennomføre noen voldlige aksjoner eller statsstøttede mottiltak mot muslimer som følge av dette.

Og så får vi vente å se om det samme gjelder for en del ytterligående fundamentalistiske muslimer - som enkeltprsoner, organisasjoner eller land.....

Men jeg finner det stadig like merkelig at du klarer å sammenlikne det hysteriet som dette har medført i flere muslimske land, med de reaksjoner som har kommet på dette blant nordmenn :-)

Finner du det rart at jeg sammenligner?

Alt je ghar lest av intervjuer med folk som bor i Gaza, enten de er norske elle rmuslimske sier at de ikke kjenner seg igjenn i det som blir fremstilt i avisene våre.

Man skriker opp om at noen ikke liker karikaturen av Muhammed, og samtidig er man fra seg av indigasnsjon over at det norske flagget blir brent.

Man klager over boikottaksjoner, men selv skal man boikotte alle muslimer.

Ja, for meg ser det ganske så likt ut.

Skrevet

"Men reaksjonene er ganske like både i Palestina og Norge synes jeg".

Seriøst...?

Ja

Skrevet

"...og det å ville se på en resolusjon om å ikke hetse religiøse i FN."

Nå er det ikke slik jeg har forstått deres krav til FN, men har du informasjon jeg ikke sitter på så opplys meg gjerne.

Så langt har jeg kun fått med meg at de har krevet at FN skal sanksjonere mot Danmark (og Norge?).

Hvilket er noe HELT annet.....

Dette er det som står hos NRK:

Ønsker FN-resulosjon

Den muslimske verdens to viktigste flernasjonale organisasjoner ønsker nå en ny FN-resolusjon etter at karikaturene ble trykket i Danmark og Norge.

Den arabiske liga og Den islamske konferanseorganisasjon vil be FNs hovedforsamling om å vedta en resolusjon som forbyr angrep på religiøse oppfatninger.

Organisasjonene ønsker også at resolusjonen skal åpne for sanksjoner mot land som ikke følger påbudet.

Den arabiske ligas visegeneralsekretær Ahmed Ben Helli bekrefter samtaler er i gang for å forberede et resolusjonsforslag.

Skrevet

Dette er det som står hos NRK:

Ønsker FN-resulosjon

Den muslimske verdens to viktigste flernasjonale organisasjoner ønsker nå en ny FN-resolusjon etter at karikaturene ble trykket i Danmark og Norge.

Den arabiske liga og Den islamske konferanseorganisasjon vil be FNs hovedforsamling om å vedta en resolusjon som forbyr angrep på religiøse oppfatninger.

Organisasjonene ønsker også at resolusjonen skal åpne for sanksjoner mot land som ikke følger påbudet.

Den arabiske ligas visegeneralsekretær Ahmed Ben Helli bekrefter samtaler er i gang for å forberede et resolusjonsforslag.

"vedta en resolusjon som forbyr angrep på religiøse oppfatninger"

Det er jo nettopp det som er problemet. Ingen med hodet på rett plass, eller som ikke er fanatiske i forhold til sin religion, kan i fullt alvor påstå at å spøke med gud, jesus eller mohammed er å "angripe en religiøs oppfatning".

"........................................."

Skrevet

"vedta en resolusjon som forbyr angrep på religiøse oppfatninger"

Det er jo nettopp det som er problemet. Ingen med hodet på rett plass, eller som ikke er fanatiske i forhold til sin religion, kan i fullt alvor påstå at å spøke med gud, jesus eller mohammed er å "angripe en religiøs oppfatning".

"........................................."

Hva man opplever av slikt er jo ganske individuelt. Og derfor mener jeg personlig at et slikt vedtak ikke lar seg gjennomføre. Selv om de fleste land vel har en blasfemiparagraf som vel rommer dette, enten den er sovende eller ei.

Det jeg derimot syne ser bra, er å ta opp slike temaer i FN, og ikke truke med vold.

Skrevet

Ja

Har du sett noen som truer palestinere på livet i Norge pga dette?

Har du sett noen vestlige stater som går ut og oppfordrer til boikott av varer fra f.eks palestinere eller andre muslimske land pga dette?

Jeg kan også finne likheter i reaksjoner i f.eks media, men det er bare en liten del av bildet.

Jeg finner ditt syn særdeles merkelig.

Skrevet

Hva man opplever av slikt er jo ganske individuelt. Og derfor mener jeg personlig at et slikt vedtak ikke lar seg gjennomføre. Selv om de fleste land vel har en blasfemiparagraf som vel rommer dette, enten den er sovende eller ei.

Det jeg derimot syne ser bra, er å ta opp slike temaer i FN, og ikke truke med vold.

Jeg ser også at WTO gjennom EU nå truer blant annet Saudi-arabia med sanksjoner om de ikke stopper boikotten av danske varer - hvilket så langt har medført at 800 saudi-arabere og 100 dansker har mistet jobben.

Skrevet

Finner du det rart at jeg sammenligner?

Alt je ghar lest av intervjuer med folk som bor i Gaza, enten de er norske elle rmuslimske sier at de ikke kjenner seg igjenn i det som blir fremstilt i avisene våre.

Man skriker opp om at noen ikke liker karikaturen av Muhammed, og samtidig er man fra seg av indigasnsjon over at det norske flagget blir brent.

Man klager over boikottaksjoner, men selv skal man boikotte alle muslimer.

Ja, for meg ser det ganske så likt ut.

Du se rikke forskjellen på det en stat gjør, og det enkeltmennesker i staten gjør?

Skrevet

Du se rikke forskjellen på det en stat gjør, og det enkeltmennesker i staten gjør?

jo, men jeg kan da ikke se at den palestinske staten har gjort noe som helst her.

og jeg ser også, at mange palestinere tror den norske staten står bak hetsenav muhammed.

saken er blåt opp over alle proposjoner både her og der.

Skrevet

Har du sett noen som truer palestinere på livet i Norge pga dette?

Har du sett noen vestlige stater som går ut og oppfordrer til boikott av varer fra f.eks palestinere eller andre muslimske land pga dette?

Jeg kan også finne likheter i reaksjoner i f.eks media, men det er bare en liten del av bildet.

Jeg finner ditt syn særdeles merkelig.

Jeg leser såpass mye på nett at jeg ser muslimer generelt bli truet på livet av og til i Norge.

"Vår kvinne" i Palestina har forøvirg ikke opplevd at hun er blitt truet på livet, og jeg har enda ikke hørt noen som sier de er blitt truet på livet der heller.

Men om så skulle skje, så er det jo interesant igjenn å skille mellom en liten gruppe ekstremister, og den palestinske stat, er det ikke?

Skrevet

Jeg ser også at WTO gjennom EU nå truer blant annet Saudi-arabia med sanksjoner om de ikke stopper boikotten av danske varer - hvilket så langt har medført at 800 saudi-arabere og 100 dansker har mistet jobben.

Så fant du jo selv svaret på det du spurte meg om -at også "vi" truer med ting på statsplan og unionsplan her.

Skrevet

Så fant du jo selv svaret på det du spurte meg om -at også "vi" truer med ting på statsplan og unionsplan her.

Men det er jo som følge av at muslimske stater FØRST har gjennomført tiltak.

Ser du ikke forskjellen på det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...