Gå til innhold

Og nå brennes det norske flagget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser såpass mye på nett at jeg ser muslimer generelt bli truet på livet av og til i Norge.

"Vår kvinne" i Palestina har forøvirg ikke opplevd at hun er blitt truet på livet, og jeg har enda ikke hørt noen som sier de er blitt truet på livet der heller.

Men om så skulle skje, så er det jo interesant igjenn å skille mellom en liten gruppe ekstremister, og den palestinske stat, er det ikke?

Det er viktig å skille mellom personer og stat (eventuelt organisasjoner) her - det er jeg helt enig i.

Nettopp derfor er det skremmende at flere muslimske stater har oppfordret til boikott av land som følge av dette.

At det så besvares av WTO og EU samt FN er ikke en reaksjon på enkeltmenneskers handlinger, men som en REAKSJON på staters handlinger.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

20

• pip

16

• flisa

5

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

jo, men jeg kan da ikke se at den palestinske staten har gjort noe som helst her.

og jeg ser også, at mange palestinere tror den norske staten står bak hetsenav muhammed.

saken er blåt opp over alle proposjoner både her og der.

Sistnevnte kan du ha litt rett i.

Men i Saudi-arabia har allerede 800 mennesker, og i Danmark 100 mennesker, mistet jobben som følge av Saudi-arabias (statens) reaksjon på dette.

Skrevet

Men det er jo som følge av at muslimske stater FØRST har gjennomført tiltak.

Ser du ikke forskjellen på det?

Slik som dette er fremstilt for dem gjennom enkelte aviser, så mener vel de at vi var først.

Da er det bare å si som til unger: Jeg bryr meg ikke om hvem som startet, men hvem som slutter.

Skrevet

Men det er jo som følge av at muslimske stater FØRST har gjennomført tiltak.

Ser du ikke forskjellen på det?

for ikke å legge til -om min unge slår søstra si, og så skylder på at hun slå først, så er det sjelden et godt argument i mine ører.

Men om du liker den formen for argumentasjon, så har du jo lov til det ;-)

Skrevet

Sistnevnte kan du ha litt rett i.

Men i Saudi-arabia har allerede 800 mennesker, og i Danmark 100 mennesker, mistet jobben som følge av Saudi-arabias (statens) reaksjon på dette.

Ja, slik er det når en boikott virker.(selv om jobben bare er mistet for noen dager)

Men du mener vel ikke at boikottaksjoner er feil av den grunn? Skulle vi ikke ha boikottet Sør-Afrika? Er det feil å oppfordre til boikott av dit elle rdatt?

Jeg synesvdet er en helt grei politisk markering, selv om e jikke er enig i grunnlaget for boikotten, enten det er us-amerikanere som boikotter fransk vin, eller sv-ere som boikotter jaffa.

Skrevet

Slik som dette er fremstilt for dem gjennom enkelte aviser, så mener vel de at vi var først.

Da er det bare å si som til unger: Jeg bryr meg ikke om hvem som startet, men hvem som slutter.

Nå bør man vel sette noe større krav til stater enn til enkeltpersoner?

De har ikke minst sine egne kanaler (f.eks ambasader) å finne korrekt informasjon gjennom - og ikke minst et vesentlig større ansvar for de handlinger de utfører, og de konsekvenser det får.

"Da er det bare å si som til unger: Jeg bryr meg ikke om hvem som startet, men hvem som slutter."

Det er en enkel måte å få slutt på en konflikt på. Og det er en like enkel måte å sikre seg at en ny snart kommer - startet av samme unge som slapp å ta ansvar forrige gang h*n startet noe....

Og som derved samtidig lærer at det er lett å slippe å ta ansvar for egne handlinger.

Uten at jeg skal legge meg opp i din måte å drive barneoppdragelse på:-)

Skrevet

Ja, slik er det når en boikott virker.(selv om jobben bare er mistet for noen dager)

Men du mener vel ikke at boikottaksjoner er feil av den grunn? Skulle vi ikke ha boikottet Sør-Afrika? Er det feil å oppfordre til boikott av dit elle rdatt?

Jeg synesvdet er en helt grei politisk markering, selv om e jikke er enig i grunnlaget for boikotten, enten det er us-amerikanere som boikotter fransk vin, eller sv-ere som boikotter jaffa.

Boikott kan være et egnet virkemiddel til mye - også som provokasjon.

Det avhenger helt av årsaken til boikotten og hensikten med boikotten.

Og er det fra en stats side - etter en grundig vurdering av hvorfor man gjør det og hvem man ønsker å ramme.

I tillfellet med Saudi-arabia ser hensikten med boikotten ut til å være å tvinge frem en unnskyldning fra den danske stat.

Så får det være opp til en hver (også stater) å vurdere hvordan de ønsker å reagere på dette.

Jeg reagerer svært negativt av årsaker tidligere nevnt, og du ser ut til å synes at det er både riktig og naturlig.

Og det er du selvfølgelig i din fulle rett til å mene:-)

Skrevet

Nå bør man vel sette noe større krav til stater enn til enkeltpersoner?

De har ikke minst sine egne kanaler (f.eks ambasader) å finne korrekt informasjon gjennom - og ikke minst et vesentlig større ansvar for de handlinger de utfører, og de konsekvenser det får.

"Da er det bare å si som til unger: Jeg bryr meg ikke om hvem som startet, men hvem som slutter."

Det er en enkel måte å få slutt på en konflikt på. Og det er en like enkel måte å sikre seg at en ny snart kommer - startet av samme unge som slapp å ta ansvar forrige gang h*n startet noe....

Og som derved samtidig lærer at det er lett å slippe å ta ansvar for egne handlinger.

Uten at jeg skal legge meg opp i din måte å drive barneoppdragelse på:-)

Det var en forenkling det som handlet om å bare be folk slutte, og ikke bry seg om vhem som begynte.

Men som med barn, så vil begge parter mene at det var den andre som begynte. Og som uhildet voksen kan man se at hvorfor begge mener det, fordi probvokasjonene gjerne har begynt i det små og bygget seg opp.

Så også her. Du etterlyser hvor mye jeg har lest om denne saken.

En god del.

Hvor mye har du lest, og hva har du lest?

Og jo mer jeg leser, og hvor grundigere det jeg leser er, jo mindre synes det meg klart hvem som begynte og hvem som var først til å slå her.

Skrevet

Det var en forenkling det som handlet om å bare be folk slutte, og ikke bry seg om vhem som begynte.

Men som med barn, så vil begge parter mene at det var den andre som begynte. Og som uhildet voksen kan man se at hvorfor begge mener det, fordi probvokasjonene gjerne har begynt i det små og bygget seg opp.

Så også her. Du etterlyser hvor mye jeg har lest om denne saken.

En god del.

Hvor mye har du lest, og hva har du lest?

Og jo mer jeg leser, og hvor grundigere det jeg leser er, jo mindre synes det meg klart hvem som begynte og hvem som var først til å slå her.

Og nettopp derfor er det viktig å kunne diskutere hva denne konflikten faktisk dreier seg om.

For dette dreier seg om vesentlig viktigere saker enn trykkingen av noen bilder av Muhammed.

Hvis man i disse debattene som nå har vært legger merke til en del såkalte "moderate norske" muslimers oppfatning av ytringsfriheten, og deres behov og ønsker om å stramme inn denne med lover og regler, så burde du legge merke til hva som synes å være deres hensikt og mål med dette.

Og det er noe vesentlig mer fundamentalt enn trykking av noen bilder av Muhammed.

Denne diskusjonen/debatten burde vært tatt for lengst (når innvandringen av muslimer til vesten virkelig "tok av"), og videreført til dette ikke lenger var noe vi var "redde for" å ta opp.

Dette dreier seg om de grunnleggende verdier i vårt demokrati, og disse settes nå på prøve.

Blåser denne debatten/konflikten over uten å medføre noe, så vil den bare på nytt dukke opp i fremtiden - og da sansynligvis med enda alvorligere følger.

Skrevet

Og nettopp derfor er det viktig å kunne diskutere hva denne konflikten faktisk dreier seg om.

For dette dreier seg om vesentlig viktigere saker enn trykkingen av noen bilder av Muhammed.

Hvis man i disse debattene som nå har vært legger merke til en del såkalte "moderate norske" muslimers oppfatning av ytringsfriheten, og deres behov og ønsker om å stramme inn denne med lover og regler, så burde du legge merke til hva som synes å være deres hensikt og mål med dette.

Og det er noe vesentlig mer fundamentalt enn trykking av noen bilder av Muhammed.

Denne diskusjonen/debatten burde vært tatt for lengst (når innvandringen av muslimer til vesten virkelig "tok av"), og videreført til dette ikke lenger var noe vi var "redde for" å ta opp.

Dette dreier seg om de grunnleggende verdier i vårt demokrati, og disse settes nå på prøve.

Blåser denne debatten/konflikten over uten å medføre noe, så vil den bare på nytt dukke opp i fremtiden - og da sansynligvis med enda alvorligere følger.

Det handler jo overhode ikke om å trykke bilder av Muhammed eller ei!

Muhammed er avbildet i Norge før, og de skjer også i muslimske land.

Om man tror at det er bilder av muhammed som er begynnelsen på dette, da tar man feil.

Skrevet

Det handler jo overhode ikke om å trykke bilder av Muhammed eller ei!

Muhammed er avbildet i Norge før, og de skjer også i muslimske land.

Om man tror at det er bilder av muhammed som er begynnelsen på dette, da tar man feil.

Det er jo nettopp det jeg skriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...