Gå til innhold

Sparepenger

Anbefalte innlegg

amerikafareren
Skrevet

Har dere sparepenger i tilfelle........eller må dere låne penger?

Inspirert av tråden om 100 000 kr. lurer jeg på om det er vanlig å være så fornuftig å heller spare penger enn å bruke dem her og nå. Har lest et sted at min generasjon tar i økt grad opp forbrukslån til å bruke på seg selv istedenfor å spare til alderdom og arv til barna.

Gjest småbarnsmor med lite på konto
Skrevet

Vi prøver å spare litt, men så kommer det 1-2 ganger i året der vi virkelig sliter økonomisk pga store regninger og må ta ut pengene.

sprelline1365380900
Skrevet

Har litt sparepenger ja, man langt i fra 100 000. Men litt er godt å ha da. I tilfelle vaskemaskinen ryker en dag, samtidig med TV'en og oppvaksmaskinen.

Skrevet

Vi har sparepenger, og gleder oss til å bli kvitt lånene... Når de er betalt (om ikke så veldig mange årene), kommer vi nok ikke til å ta opp noe særlig med lån. Så jeg kommer nok til å etterlate meg arv til mine barn...

Var det deg som skrev om hjemlengsel i går? I så fall: Er det bedre i dag?

Skrevet

Har spart 2000 pr mnd i aksjefond nå i tre år. Vært fristet mange ganger til å selge litt for å løse et kortsiktig likviditetsbehov, men har pint meg gjennom det uten å falle for fristelsen.

Med den utviklingen som aksjekursene har hatt de to årene, så er beløpet nå nesten hundre tusen. Føler ikke at jeg har "ofret" så veldig mye. Men pengene står der!

Lurer faktisk på at selge nå, fordi det kan komme en skikkelig nedtur på børsen i år. Kursene kan ikke bare stige og stige.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg har ca 180.000 + et feriested. Det er en form for sparepenger det også. Ingen gjeld.

Mannen min har sin egen økonomi.

Skrevet

Jeg har litt på sparekonto. Sparer noen hundrelapper i måneden. Har bare uføretrygd så det blir ikke så mye, men alle monner drar

Skrevet

Jeg har ca 180.000 + et feriested. Det er en form for sparepenger det også. Ingen gjeld.

Mannen min har sin egen økonomi.

Han høres fornuftig ut.

Skrevet

Har noen kroner på en sparekonto i banken. Lenge siden jeg sparte noe sist, for tiden minker den bare....

fei1365380229
Skrevet

Hadde litt på sparekontoen helt fram til nå som vi plutselig bestilte en sydentur for 6 og rørlegger har vært her og elektrikeren skal komme, så nå har vi minus og regner med å måtte ta opp litt ekstra lån for oppussingen.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Han høres fornuftig ut.

Åja, fordi jeg er så rotete mener du?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

bl.a ja.

He he, javel! Jeg savner en nærmere forklaring.

Skrevet

Har sparepenger. Har spart 1000 kr i måneden i mange mange år. Bruker bare av sparepengene til f.eks kjøpe ny vaskemaskin da den gamle røyk.

Liker å ha trygghet, kjøper aldri noe på kreditt.

Går det bedre med hjemlengselen, amerikafarer?

Gjest Elextra
Skrevet

Å låne til bolig (og nedbetale lånet) er også en form for sparing. Spørsmålet om man låner _eller_ sparer er derfor lite aktuelt for mange.

Skrevet

Jeg har rundt 10.000,- på konto i tilfelle f.eks. komfyren skulle si takk for seg (noe den snart gjør), men utover det har jeg ikke mer i bakhånd i kontanter nei. Men ettersom jeg har såpass lite i huslån er det ikke noe problem å låne litt mer om nødvendig.

Skrevet

Vi har 850 000,- på sparekonto.

Min kjære er et vidunder med penger!!!

Men nå kommer det til å gå ut litt for vi skal kjøpe ny bil + bygge om huset.

Skrevet

Nja, ikke mye sparepenger her i gården. Har litt på en bsu-konto, men de hjelper bare til boligkjøp da.

Men nå har vi brukt over 100 000 kr på å betale ned litt over 30 000 kr på lånet, så jeg håper virkelig vi går i pluss når vi selger leiligheten altså.

Vi sparer barnetrygden til snuppa hver mnd, men den har blitt tatt ut... En gang pga tregt trygdekontor, og nå pga bilforsikring.

Gjest No no no no....
Skrevet

Har alltid ganske mye penger "på bok". Mannen min driver selvstendig og må ha ca. 100.000,- i "bevegelseskapital". Men oftest står det 300.000,- på hans konto.

I tillegg har jeg en konto på ca. 100.000,-. Denne inneholder også sparepengene til barna (sparer barnetrygd). Så der står det ca. 15.000,- som jeg kan bruke.

Vi skal på to 14-dagers turer i år, og må ha litt til det. Men vi har jo mye mer enn det.

Innimellom betaler vi ned litt på huslånet. (Har boligkreditt så det er bare renter som blir trukket hver mnd.)

Så joda, vi har mye sparepenger. Og jammen er det godt:-)

Men alikevel passer jeg på å handle på salg, og bruker ikke mer enn vi trenger i hverdagen.

Gjest Mr. Pusten
Skrevet

Jeg har nettopp tippet over 100.000.- i "buffer" på kombinert spare- og brukskonto. Tør faen ikke bruke et rødt øre utenom daglige utgifter uansett...men jeg holder meg unna lån ihvertfall så lenge så mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...