Gå til innhold

Separasjon - deling - penger

Anbefalte innlegg

Gjest banklån er ikke like ok
Skrevet

Så lenge jeg vil ha ca halvparten av det en leilighet koster i egenkapital så vil vel banken gi meg lån selv om jeg har lav inntekt. De tar vel også hensyn til barnebidraget når de ser på min totaltøkonomi? Jeg vil vel kunne få innvilget et lån når de ser at jeg kan betjene det selv om jeg er lavtlønnet ? Huff så mye å bekymre seg for og tenke på.

Jeg er alene med to barn.

Da jeg ønsket å bytte bolig fikk jeg beskjed om at jeg tjente for lite. (Den gangen 270.000 + at jeg hadde studielån). Jeg hadde nok i egenkapital og kunne stille med nok sikkerhet. Jeg ønsket å låne slik at jeg fortsatt lå under 60% av kjøpesum.

Jeg fikk nei fra tre banker. Selv den banken jeg hadde hatt bolilån i i 15 år. Betalt det samme i boutgifter som jeg nå ville få. Aldri misliholdt noe som helst. Klart å betale på en langt lavere inntekt.

Jeg gikk fra bank til bank. Hadde med meg budsjett. Hadde også gjort meg en del tanker dersom renta skulle stige eller andre uforutsette ting skulle skje. Jobbe ekstra, si opp tlf osv...

Den banken som til slutt ga meg lån er jeg evig takknemmelig. Men saksbehandler måtte snakke med banksjefen om det var ok. Endelig en person som trodde på meg. At jeg kunne klare. Og det var IKKE banken jeg hadde hatt de siste 15 årene.

Lykke til

Skrevet

Så lenge jeg vil ha ca halvparten av det en leilighet koster i egenkapital så vil vel banken gi meg lån selv om jeg har lav inntekt. De tar vel også hensyn til barnebidraget når de ser på min totaltøkonomi? Jeg vil vel kunne få innvilget et lån når de ser at jeg kan betjene det selv om jeg er lavtlønnet ? Huff så mye å bekymre seg for og tenke på.

Jeg er alene og da jeg søkte boliglån for 2 1/2 år siden tjente jeg vel ca. 190.000,-? Fikk uten problemer låne 630.000,- og siden jeg var så heldig å ha 400.000,- i egenkapital gikk det helt greit. Jeg har i ettertid vært så "heldig" å arve en slump så nå har jeg ikke mer enn 300" i boliglån.

Gjest modific
Skrevet

Er alene med 1 barn, tjener i underkant av 250 000 i året og har lån på 1,1 mill. Og det går bra. Han går i bhg og jeg får litt overgangsstønad, og tilskudd til barnetilsyn (66% av bhg regningen). Og det går helt greit. Greier å legge av litt hver mnd så vi kan ta oss en sommerferie i år også.

Du får nok også bidrag, det får ikke jeg, det kan du regne ut på trygdeetatens sider.

Også får du barnetrygd for et barn mer enn du har og skatteklasse 2.

Så jeg tror nok du vil klare deg bra alene også. Lykke til og håper du slipper at det går så langt...

Gjest hallow :o/
Skrevet

Er alene med 1 barn, tjener i underkant av 250 000 i året og har lån på 1,1 mill. Og det går bra. Han går i bhg og jeg får litt overgangsstønad, og tilskudd til barnetilsyn (66% av bhg regningen). Og det går helt greit. Greier å legge av litt hver mnd så vi kan ta oss en sommerferie i år også.

Du får nok også bidrag, det får ikke jeg, det kan du regne ut på trygdeetatens sider.

Også får du barnetrygd for et barn mer enn du har og skatteklasse 2.

Så jeg tror nok du vil klare deg bra alene også. Lykke til og håper du slipper at det går så langt...

Takk for oppmuntring og gode tips! Jeg håper det ordner seg for oss jeg også!

Skrevet

Jeg er enslig forsørger med ca 350 000 i bto inntekt. I tillegg har jeg en drøy tusenlapp i bidrag (hva du får kan du regne ut på www.trygdeetaten.no), dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn (64% av utg). Totalt netto i underkant av 25 000 pr mnd.

Jeg har førstehjemslån og Startlån fra kommunen, månedlige boutgifter ca 6500 for en treroms i en av Norges aller dyreste byer (kjøpesum ca 1,5 mill). Jeg hadde under 100 000 i egenkap.

Mange banker gir førstehjemslån selv om det ikke er den første boligen, leste jeg i en oversikt i Dagbladet her om dagen. Sjekk også www.startlan.no.

Lykke til.

Gjest hallow :o/
Skrevet

Jeg er enslig forsørger med ca 350 000 i bto inntekt. I tillegg har jeg en drøy tusenlapp i bidrag (hva du får kan du regne ut på www.trygdeetaten.no), dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn (64% av utg). Totalt netto i underkant av 25 000 pr mnd.

Jeg har førstehjemslån og Startlån fra kommunen, månedlige boutgifter ca 6500 for en treroms i en av Norges aller dyreste byer (kjøpesum ca 1,5 mill). Jeg hadde under 100 000 i egenkap.

Mange banker gir førstehjemslån selv om det ikke er den første boligen, leste jeg i en oversikt i Dagbladet her om dagen. Sjekk også www.startlan.no.

Lykke til.

Takk for gode tips!

Skrevet

Godt å se at det går an å klare seg selv om man låner så mye på en inntekt som ikke er av de største. Når du snakker om minstebidrag - snakker du da om barnebidraget ditt ? Jeg synes ikke det var så lett å regne ut bidrag på siden du ga meg link til. Det kan ikke være mulig at jeg skal få så mye penger å rutte med ? Da flytter jeg på dagen for da blir jeg en holden dame ;o)

Min bedre halvdel kommer nok ikke til å være den enkleste å ha med å gjøre når det gjelder fastsettelse av bidrag, men det ble anbefalt å prøve å få til en privat avtale. Vi får se hva det blir til hvis det blir aktuelt. Akkurat nå står faktisk hele livet mitt på hodet, så jeg vet ikke opp eller ned på noen ting. Prøver bare å nøste i noen tråder for å innhente en smule trygghetsfølelse for meg selv, og da er min økonomiske framtid ganske viktig!

De anbefaler privat avtale, og det gjør forsåvidt jeg også - så lenge konfliktnivået er rimelig greit. Hvsi ikke kan du få trygdeetaen til å fastsette bidrag. Da må dere betael noen hundrelapper hver, men da blir penge krevd inn av Statens innkrevingssentral og det blir i alle fall riktig.

Skrevet

De anbefaler privat avtale, og det gjør forsåvidt jeg også - så lenge konfliktnivået er rimelig greit. Hvsi ikke kan du få trygdeetaen til å fastsette bidrag. Da må dere betael noen hundrelapper hver, men da blir penge krevd inn av Statens innkrevingssentral og det blir i alle fall riktig.

Man kan få statens innkrevingssentral til å ta seg av en privat avtale også. Det koster ingenting.

Skrevet

Hjelpe meg så mange skrivefeil...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...