Gå til innhold

Båndtvang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husk båndtvangen: 1. april til og med 20. august

Lov om hundehold (hundeloven):

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt

§ 10. Løse hunder

Enhver kan oppta hund som er løs i strid med § 6

§ 28. Straff

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt overtrer §6

Båndtvang betyr FYSISK BÅND, båndtvangen gjelder også tettbygd strøk !

Ellers i året kan det iverksettes båndtvang utenom dette, ved f.eks veldig mye snø pga dyra i skauen.

Ellers er det lokale regler overalt. I byen jeg bor i, er det visstnok båndtvang hele året i tettbygde områder. Men det overholdes ikke.

Skrevet

I tillegg til det citygirl skriver, så kan den enkelte kommune/politidistrikt ha egne vedtekter om båndtvang utenom den lovfestede båndtvangen.

Og (selvsagt) skal man også utenom båndtvang-perioder har full kontroll på hunden, slik at man uansett hva som oppstår skal kunne kalle inn hunden når det er nødvendig.

Skrevet

I byen vår er det ekstraordinær båndtvang nå pga snøen, og det tror jeg det er flere andre steder og, syns jeg hørte noe om det på radioen...

Sjekk kommunens hjemmeside eller noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...