Gjest hundeeiger Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Når er det båndtvangstid for hundene? 0 Siter
citygirl Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Husk båndtvangen: 1. april til og med 20. august Lov om hundehold (hundeloven): § 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m. I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt § 10. Løse hunder Enhver kan oppta hund som er løs i strid med § 6 § 28. Straff Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt overtrer §6 Båndtvang betyr FYSISK BÅND, båndtvangen gjelder også tettbygd strøk ! Ellers i året kan det iverksettes båndtvang utenom dette, ved f.eks veldig mye snø pga dyra i skauen. Ellers er det lokale regler overalt. I byen jeg bor i, er det visstnok båndtvang hele året i tettbygde områder. Men det overholdes ikke. 0 Siter
Gemini Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 I tillegg til det citygirl skriver, så kan den enkelte kommune/politidistrikt ha egne vedtekter om båndtvang utenom den lovfestede båndtvangen. Og (selvsagt) skal man også utenom båndtvang-perioder har full kontroll på hunden, slik at man uansett hva som oppstår skal kunne kalle inn hunden når det er nødvendig. 0 Siter
Åsemor Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 I byen vår er det ekstraordinær båndtvang nå pga snøen, og det tror jeg det er flere andre steder og, syns jeg hørte noe om det på radioen... Sjekk kommunens hjemmeside eller noe. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.