Gå til innhold

Kan man ansette bussjåfører på tiltak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I ettermiddag skulle jeg ta bussen til butikken. Da jeg gikk ombord i bussen og skulle betale, brukte bussjåføren så lang tid på å telle pengene jeg gav han (4 femmere og 8 kronestykker) at han ble sint på meg og begynte å kjefte på meg. Han sa blant annet at jeg måtte forstå at jeg forsinket bussen ved å gi han så mange kronestykker.

Han virket veldig forsinket i bevegelsene. Og han virket forvirret på en måte. Jeg begynte faktisk å lure på om han var tilbakestående. Muligens på tiltak. Kan man jobbe som buss-sjåfør på tiltak? Jeg tenker at man tross alt har ansvaret for alle menneskene i bussen. Tenk om det skulle oppstå kriminelle situasjoner. Eller enda verre: Trafikkulykker, som fort kan skje!

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

8

• citygirl

7

• Gemini

5

• Reg@l

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ble ikke dette spørsmålet stilt her for et par dager siden også, med en litt annen situasjonsbeskrivelse...?

"..........................................."

Skrevet

Ble ikke dette spørsmålet stilt her for et par dager siden også, med en litt annen situasjonsbeskrivelse...?

Jepp

Skrevet

Jo.

Gjest Lignet veldig
Skrevet

"tok bussen til praksisstedet i dag og bussjaføren var mildt sagt merkelig. Måten han pratet på, og opptrådde på gjorde at jeg lurte på om han kunne ha en mild psykisk utviklingshemming i noe grad.

det var den veldig langsomme måten han pratet på, og noen rare håndbevegelser, (Soft signs) som fikk meg til å undre litt

Men han var en stødig sjafør, passet veldig godt på

Men hvis det stemmer, at noe ER galt med han.

er det nok til å være busssjafør? skal man ikke også ha noen sosiale ferdighet og kunne hamle opp med folk som skaper bråk på bussen?

eller er ikke det så viktig?

- Timari "

Skrevet

"tok bussen til praksisstedet i dag og bussjaføren var mildt sagt merkelig. Måten han pratet på, og opptrådde på gjorde at jeg lurte på om han kunne ha en mild psykisk utviklingshemming i noe grad.

det var den veldig langsomme måten han pratet på, og noen rare håndbevegelser, (Soft signs) som fikk meg til å undre litt

Men han var en stødig sjafør, passet veldig godt på

Men hvis det stemmer, at noe ER galt med han.

er det nok til å være busssjafør? skal man ikke også ha noen sosiale ferdighet og kunne hamle opp med folk som skaper bråk på bussen?

eller er ikke det så viktig?

- Timari "

Det lignet ja. Muligens det ikke er uvanlig med bussjåfører på tiltak da.

Annonse

Skrevet

:)

Morsom vri dette her, å kopiere andres innlegg og late som de er deres egne

men det er jo fint at noen fortsetter tråden der jeg slapp

Skrevet

Jeg kopierte ikke ditt innlegg. Har faktisk andre ting å gjøre enn å kopiere andres innlegg.

Det jeg opplevde i dag var noe jeg opplevde....

Merkelig sammentreff....

Skulle hatt en diskusjon om dette her.

Skrevet

"men det er jo fint at noen fortsetter tråden der jeg slapp"

Greit at noen andre tar over drittjobben, liksom? :-)

"............................................."

Skrevet

"men det er jo fint at noen fortsetter tråden der jeg slapp"

Greit at noen andre tar over drittjobben, liksom? :-)

greit at noen setter fokus på emnet

jeg synes ikke det er bra eller trygt at mennesker med utviklingshemning skal ha jobb som bussjafører

Skrevet

jeg synes ikke det er bra eller trygt at mennesker med utviklingshemning skal ha jobb som bussjafører

"jeg synes ikke det er bra eller trygt at mennesker med utviklingshemning skal ha jobb som bussjafører"

Det har de ikke heller - det sier seg selv.

Skrevet

Nå trenger man i grunnen ikke være rakettforsker for å ta busslappen da.

Synes det er fint at folk som ikke er helt som andre også kan jobbe. Han hadde sikkert ikke hatt jobben om han ikke kunne kjøre bussen.

Skrevet

"jeg synes ikke det er bra eller trygt at mennesker med utviklingshemning skal ha jobb som bussjafører"

Det har de ikke heller - det sier seg selv.

Det hadde jo han i det tilfellet jeg var ute for.

Hvorfor er du så påståelig for det motsatte da?

Er du bare ute etter å kverulere?

Annonse

Skrevet

Nå trenger man i grunnen ikke være rakettforsker for å ta busslappen da.

Synes det er fint at folk som ikke er helt som andre også kan jobbe. Han hadde sikkert ikke hatt jobben om han ikke kunne kjøre bussen.

nå høres jeg vel veldig usolidarisk ut men jeg mener at i en jobb hvor du har ansvar for andre mennesker så må vi også regne med at de er såpass oppegående at de kan ta hånd om andre mennesker om noe galt skulle skje.

Om man kjørte varetransport hadde det vært noe annet, da hadde han bare hatt seg selv å tenke på.

Skrevet

nå høres jeg vel veldig usolidarisk ut men jeg mener at i en jobb hvor du har ansvar for andre mennesker så må vi også regne med at de er såpass oppegående at de kan ta hånd om andre mennesker om noe galt skulle skje.

Om man kjørte varetransport hadde det vært noe annet, da hadde han bare hatt seg selv å tenke på.

Men basert på ditt flyktige møte med denne mannen, mener du deg berettiget til å mene at han ikke burde hatt jobben? Synes du litt raskt hopper på konklusjonen PU, men jeg opplevde jo ikke fyren heller. Var det virkelig så ille at vedkommende er til fare for noen, får du jo melde fra til busselskapet.

Men generelt - synes jeg ikke en lett PU er til hinder for jobb i busselskap, nei. Det stilles samme krav om trafikkforståesle /regler etc til dem som andre, ville jeg tro.

Skrevet

Det hadde jo han i det tilfellet jeg var ute for.

Hvorfor er du så påståelig for det motsatte da?

Er du bare ute etter å kverulere?

Jeg hører du påstår det, men det tar jeg kun som en ting som noen har sagt. Du beskrev vel også en oppførsel, uten at du faktisk har noe dokumentasjon på at vedkommende var tilbakestående.

Når jeg sier at det ikke er slik, så begrunner jeg det i litt kjennskap til bransjen, samt sunn fornuft. Det er klart et rutebilselskap ikke ansetter noen som har en mental forstyrrelse som kan forstyrre jobben de gjør. Det er vel åpenbart? Skulle noe sånt likevel skje, så er det jo noen som har gjort en feil et eller annet sted. Og det hender jo selvfølgelig.

".........................................."

Skrevet

Men basert på ditt flyktige møte med denne mannen, mener du deg berettiget til å mene at han ikke burde hatt jobben? Synes du litt raskt hopper på konklusjonen PU, men jeg opplevde jo ikke fyren heller. Var det virkelig så ille at vedkommende er til fare for noen, får du jo melde fra til busselskapet.

Men generelt - synes jeg ikke en lett PU er til hinder for jobb i busselskap, nei. Det stilles samme krav om trafikkforståesle /regler etc til dem som andre, ville jeg tro.

Det er ikke trafikksikkerheten jeg tenker på, men at jobben også innebærer å takle sosiale situasjoner.

Om en krise oppstår så skal bussjaføren ha ansvaret. Han skal også kunne førstehjelp og kunne tilkalle hjelp utenfra der det er nødvendig. Hvordan skal han kunne vurdere farer, når han tydeligvis har nedsatt dømmekraft pga PU?

Skrevet

Det er ikke trafikksikkerheten jeg tenker på, men at jobben også innebærer å takle sosiale situasjoner.

Om en krise oppstår så skal bussjaføren ha ansvaret. Han skal også kunne førstehjelp og kunne tilkalle hjelp utenfra der det er nødvendig. Hvordan skal han kunne vurdere farer, når han tydeligvis har nedsatt dømmekraft pga PU?

"Hvordan skal han kunne vurdere farer, når han tydeligvis har nedsatt dømmekraft pga PU?"

Men hvor har du dette med PU fra? Ut fra en enkelt observasjon? Faktisk dokumentasjon eller noen som vet hva de snakker om som har sagt det om vedkommende?

"............................................"

Skrevet

Hvordan vet du at han er PU?

Hvordan vet du at han har nedsatt dømmekraft?

Kan man sette diagnose på et menneske og vurdere dem etter et kort møte? Jeg tviler.

Men meld nå fra om du er så sikker på at han er farlig på noe vis.

Skrevet

Hvordan vet du at han er PU?

Hvordan vet du at han har nedsatt dømmekraft?

Kan man sette diagnose på et menneske og vurdere dem etter et kort møte? Jeg tviler.

Men meld nå fra om du er så sikker på at han er farlig på noe vis.

man ser med en gang at noe ikker som det skal være. Hva slags diagnose vedkommeende har skal jeg være forsiktig med å si.

Men klart man ser at fyren har vansker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...