Gjest sjokka Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 nå høres jeg vel veldig usolidarisk ut men jeg mener at i en jobb hvor du har ansvar for andre mennesker så må vi også regne med at de er såpass oppegående at de kan ta hånd om andre mennesker om noe galt skulle skje. Om man kjørte varetransport hadde det vært noe annet, da hadde han bare hatt seg selv å tenke på. Jeg var i alle fall meget engstelig da jeg satt på den bussen. Og jeg gjentar: Hva om noe kriminelt hadde skjedd, eller en trafikkulykke? Hadde bussjåføren klart å reagere like hurtig som en evt annen sjåfør? Er det forsvarlig?? Skal vi godta dette? 0 Siter
citygirl Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Jeg var i alle fall meget engstelig da jeg satt på den bussen. Og jeg gjentar: Hva om noe kriminelt hadde skjedd, eller en trafikkulykke? Hadde bussjåføren klart å reagere like hurtig som en evt annen sjåfør? Er det forsvarlig?? Skal vi godta dette? Hva vi her på dol mener om saken er vel egentlig revnende likegyldig. Hvis DU mener dette er uforsvarlig - får du melde det. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Jeg var i alle fall meget engstelig da jeg satt på den bussen. Og jeg gjentar: Hva om noe kriminelt hadde skjedd, eller en trafikkulykke? Hadde bussjåføren klart å reagere like hurtig som en evt annen sjåfør? Er det forsvarlig?? Skal vi godta dette? finner det ganske utrolig at du bare kopierer mitt innlegg og later som det er ditt men er glad for at noen er like opptatt av problematikken har ikke noe grunnlag for å klage på sjaføren, men er bekymret hvis det er vanlig at slike personer som du beskriver får jobb som bussjafører. 0 Siter
Gjest sjokka Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Men basert på ditt flyktige møte med denne mannen, mener du deg berettiget til å mene at han ikke burde hatt jobben? Synes du litt raskt hopper på konklusjonen PU, men jeg opplevde jo ikke fyren heller. Var det virkelig så ille at vedkommende er til fare for noen, får du jo melde fra til busselskapet. Men generelt - synes jeg ikke en lett PU er til hinder for jobb i busselskap, nei. Det stilles samme krav om trafikkforståesle /regler etc til dem som andre, ville jeg tro. Jeg mener det stiller flere/høyere krav enn trafikkforståelse. Blant annet sosial kompentanse/forståelse. Mitt 5-minutters møte med sjåføren var faktisk såpass tydelig at jeg innså at denne mannen har tydelig kognitive vansker. Jeg vurderer å melde han til busselskapet, men det er ingen lett avgjørelse. Jeg mener likevel avgjort at en veldig viktig egenskap ved å være bussjåfør er å inneha sosial kompetanse. Både i trafikk kunnskap og blant passjerene, som han skal ha ansvar for. Det er til å sammenligne: Ville dere sittet på et fly med en tilbakestående pilot? 0 Siter
Prozak Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Jeg var i alle fall meget engstelig da jeg satt på den bussen. Og jeg gjentar: Hva om noe kriminelt hadde skjedd, eller en trafikkulykke? Hadde bussjåføren klart å reagere like hurtig som en evt annen sjåfør? Er det forsvarlig?? Skal vi godta dette? "Hva om noe kriminelt hadde skjedd, eller en trafikkulykke? Hadde bussjåføren klart å reagere like hurtig som en evt annen sjåfør?" Hvis vedkommende er ansett skikket for å kjøre buss, så må man bare anta at dette med trafikkulykke neppe arter seg annerledes enn for andre folk. Når det gjelder noe kriminellt - hva tror du en jobben til en bussjåfør går ut på der? En bussjåfør er hverken sikkerhetsvakt eller politibetjent, og hvis f.eks noen på bussen drar frem en hagle og skyter villt rundt seg, så er det ingenting bussjåføren kan gjøre for å hindre det. En bussjåfør er ikke trent til å gripe inn for å hindre kriminelle handlinger. Og igjen vil jeg gjerne høre hva annet enn ditt inntrykk av personen, den ene gangen, som gjør at du konkluderer med at fyren er tilbakestående/forstyrret/etc.? Sånn bare for saken skyld. "........................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Jeg mener det stiller flere/høyere krav enn trafikkforståelse. Blant annet sosial kompentanse/forståelse. Mitt 5-minutters møte med sjåføren var faktisk såpass tydelig at jeg innså at denne mannen har tydelig kognitive vansker. Jeg vurderer å melde han til busselskapet, men det er ingen lett avgjørelse. Jeg mener likevel avgjort at en veldig viktig egenskap ved å være bussjåfør er å inneha sosial kompetanse. Både i trafikk kunnskap og blant passjerene, som han skal ha ansvar for. Det er til å sammenligne: Ville dere sittet på et fly med en tilbakestående pilot? "Jeg mener likevel avgjort at en veldig viktig egenskap ved å være bussjåfør er å inneha sosial kompetanse." Jeg tror ikke du helt har forstått hva jobben til en bussjåfør går ut på. Men...be that as it may. "Både i trafikk kunnskap og blant passjerene, som han skal ha ansvar for." Sosial kompetansi i trafikkunskap? Hva er det for noe, egentlig? Når det gjelder passasjerene, så skal en bussjåfør kommunisere det som trengs for å selge billetter og evt. andre grunnleggende og banale ting. Særlig mye mer enn det tror jeg ikke inngår i arbeidsintruksen. "Det er til å sammenligne: Ville dere sittet på et fly med en tilbakestående pilot?" Den uttalelsen der gjør vel at det blir vanskelig å ta deg seriøst heretter, vil jeg tro. ".........................................." 0 Siter
citygirl Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Jeg mener det stiller flere/høyere krav enn trafikkforståelse. Blant annet sosial kompentanse/forståelse. Mitt 5-minutters møte med sjåføren var faktisk såpass tydelig at jeg innså at denne mannen har tydelig kognitive vansker. Jeg vurderer å melde han til busselskapet, men det er ingen lett avgjørelse. Jeg mener likevel avgjort at en veldig viktig egenskap ved å være bussjåfør er å inneha sosial kompetanse. Både i trafikk kunnskap og blant passjerene, som han skal ha ansvar for. Det er til å sammenligne: Ville dere sittet på et fly med en tilbakestående pilot? De er jo sykmeldte... *lol* OK - så synes du det. Så melder du ham. Men meld ham ikke fordi du tror han er PU. Meld ham fordi du opplevde ham som en sikkerhetsrisiko. Busselskapene ansetter vel ikke folk de ikke tror klare jobben sin? Har du tenkt over muligheten for andre årsaker enn PU? Diabetiker med føling? Rusmisbruk? Drypp? Jeg hadde vært forsiktig med å sette diagnose i meldingen min til busselskapet hvertfall. 0 Siter
Prozak Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 man ser med en gang at noe ikker som det skal være. Hva slags diagnose vedkommeende har skal jeg være forsiktig med å si. Men klart man ser at fyren har vansker. "man ser med en gang at noe ikker som det skal være. Hva slags diagnose vedkommeende har skal jeg være forsiktig med å si." Er du nå egentlig så sikker på det? Det er altså ikke mulig å ta feil i løpet av ett eneste lite møte? ".............................................." 0 Siter
Gjest sjokka Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 finner det ganske utrolig at du bare kopierer mitt innlegg og later som det er ditt men er glad for at noen er like opptatt av problematikken har ikke noe grunnlag for å klage på sjaføren, men er bekymret hvis det er vanlig at slike personer som du beskriver får jobb som bussjafører. Jeg kopierer ikke dine innlegg. Jeg har lett tilbake og ser at du har et innlegg som ligner på mitt. Jeg vet ikke jeg. Jeg har i alle fall opplevd at det er utrygdt å reise med buss-sjåfører og om ikke flere er oppfatt av det, finner jeg det merkelig. 0 Siter
Gemini Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 man ser med en gang at noe ikker som det skal være. Hva slags diagnose vedkommeende har skal jeg være forsiktig med å si. Men klart man ser at fyren har vansker. Men du (av alle - med din utdannelse) vet vel at det er mange andre tilstander enn PU som kan gi "annerledes" fakter og atferd, uten at det er snakk om at intelligensen er svekket? 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 "man ser med en gang at noe ikker som det skal være. Hva slags diagnose vedkommeende har skal jeg være forsiktig med å si." Er du nå egentlig så sikker på det? Det er altså ikke mulig å ta feil i løpet av ett eneste lite møte? ".............................................." vel, muligheten er der for at han var rusa, gikk på noe stoff av noe slag om så det er tilfelle, så blir jeg ikke mer beroliget 0 Siter
Gjest sjokka Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 De er jo sykmeldte... *lol* OK - så synes du det. Så melder du ham. Men meld ham ikke fordi du tror han er PU. Meld ham fordi du opplevde ham som en sikkerhetsrisiko. Busselskapene ansetter vel ikke folk de ikke tror klare jobben sin? Har du tenkt over muligheten for andre årsaker enn PU? Diabetiker med føling? Rusmisbruk? Drypp? Jeg hadde vært forsiktig med å sette diagnose i meldingen min til busselskapet hvertfall. Jeg har ikke tenkt å sette noe diagnose basert på et fem-minutters møte selvfølgelig. Men han var en sikkerhetsriskiko. Bare det han sa til meg, at jeg måtte skjerpe meg og at jeg var en hurpe fordi jeg hadde for mange kronestykker, og at han skalv over hele kroppen og ikke klarte å holde rattet ordentlig er for meg bevis nok. 0 Siter
Reg@l Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Hvis ikke dette er et fiktivt innlegg så lurer jeg på om du kan være snill å fortelle meg hvor dette skjedde? 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Men du (av alle - med din utdannelse) vet vel at det er mange andre tilstander enn PU som kan gi "annerledes" fakter og atferd, uten at det er snakk om at intelligensen er svekket? Vel det er forholdsvis sjeldent at man har en slik atferd uten at man har PU. Kanske mannen var psykotisk? Eller var alvorlig sinnslidende Men man trenger ikke å ha studert spesped for å se at noe var galt her. 0 Siter
Gjest sjokka Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Hvordan vet du at han er PU? Hvordan vet du at han har nedsatt dømmekraft? Kan man sette diagnose på et menneske og vurdere dem etter et kort møte? Jeg tviler. Men meld nå fra om du er så sikker på at han er farlig på noe vis. Jeg håper da inderlig at du også forstår at man ikke kan sette en diagnose etter et kort møte. Men jeg håper inderlig at du forstår at man etter 5 minutter kan bli bekymret noe jeg ble. Derfor skal jeg melde det. Var det klart nok? 0 Siter
Gjest sjokka Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 "Hvordan skal han kunne vurdere farer, når han tydeligvis har nedsatt dømmekraft pga PU?" Men hvor har du dette med PU fra? Ut fra en enkelt observasjon? Faktisk dokumentasjon eller noen som vet hva de snakker om som har sagt det om vedkommende? "............................................" PU kan komme av mange ting.Faktisk også av rusmisbruk. Det spiller ingen rolle. Det er jobben man skal gjøre som er viktig. Dere er bare opphengt i detaljer, og kverulerer. Om noen er full, eller har røykt hasj, eller hva det nå måtte være, så fungerer man dårligere uansett og da spiller det liten rolle om man er tilbakestående eller er ruset. Man fungerer utrolig dårlig uansett!! 0 Siter
Angela1365380318 Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Nå er ikke bussjåfør et sånt yrke som er kreativt, spennendes, eller krever veldig gode karakterer eller høy utdanelse. Det eneste man trenger å gjøre er å søke jobb, så betaler busselskapet lappen for deg. Så det er nok mange som ikke gidder eller har råd til utdannelse, ikke kommer inn eller får jobb andre steder og som ikke har særlig ambisjoner som blir bussjåfører. (jeg sier ikke alle, i byen jeg bor i prøver de busselskapt å lokke studenter til deltidsjobber hos de, og det finnes jo de som faktisk drømmer om å bli bussjåfør) Her er de så desperate at de ansatter alle som kommer innom kontoret tror jeg, bla invandrere som ikke kan snakke norsk eller er kjent der de skal kjøre (de kan veien, men om du spør om han skal til x, eller kan si ifra når man er på y, så aner han ikke) Damer som kjører mer oppå fortauet en på veien og menn uten sosiale følere og som er konstant sur. Det skjer så mye rart med bussjåfører her jeg bor at jeg gjærne skulle sett at noen tok en debatt om det. Staten setter opp auto pass, lager kolektiv felt og gjør alt for å gi bilistene et h*****, og da mener jeg kollektivtrafikken bør ha en minstestandar iallefall! En bussjåfør har et stort ansvar, det er ikke en jobb for hvem som helst. Når vi setter oss på bussen legger vi faktisk livet vårt i hendene hans/hennes. 0 Siter
citygirl Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Jeg håper da inderlig at du også forstår at man ikke kan sette en diagnose etter et kort møte. Men jeg håper inderlig at du forstår at man etter 5 minutter kan bli bekymret noe jeg ble. Derfor skal jeg melde det. Var det klart nok? Ja, det siste du skriver er fornuftig nok og jeg hadde nok meldt fra selv om jeg opplevde en sjåfør som en sikkerhetsrisiko. Men å derfra mene at "folk med PU umulig kan fungere som bussjåfører" synes jeg er for drøyt. Det var det jeg reagerte på. For du vet INGENTING om hvorfor mannen var som han var. Og du kan heller ikke trekke konklusjoner om alle bussjåfører eller alle med PU. Det burde hvertfall du med din utdanning se deg for god til å utbasunere. Selv om det er på et anonymt forum. 0 Siter
Gjest sjokka Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Nå er ikke bussjåfør et sånt yrke som er kreativt, spennendes, eller krever veldig gode karakterer eller høy utdanelse. Det eneste man trenger å gjøre er å søke jobb, så betaler busselskapet lappen for deg. Så det er nok mange som ikke gidder eller har råd til utdannelse, ikke kommer inn eller får jobb andre steder og som ikke har særlig ambisjoner som blir bussjåfører. (jeg sier ikke alle, i byen jeg bor i prøver de busselskapt å lokke studenter til deltidsjobber hos de, og det finnes jo de som faktisk drømmer om å bli bussjåfør) Her er de så desperate at de ansatter alle som kommer innom kontoret tror jeg, bla invandrere som ikke kan snakke norsk eller er kjent der de skal kjøre (de kan veien, men om du spør om han skal til x, eller kan si ifra når man er på y, så aner han ikke) Damer som kjører mer oppå fortauet en på veien og menn uten sosiale følere og som er konstant sur. Det skjer så mye rart med bussjåfører her jeg bor at jeg gjærne skulle sett at noen tok en debatt om det. Staten setter opp auto pass, lager kolektiv felt og gjør alt for å gi bilistene et h*****, og da mener jeg kollektivtrafikken bør ha en minstestandar iallefall! En bussjåfør har et stort ansvar, det er ikke en jobb for hvem som helst. Når vi setter oss på bussen legger vi faktisk livet vårt i hendene hans/hennes. Det er akkurat det jeg mener. Jeg har ofte sittet med hjertet i halsen når jeg sitter på bussten Noen bussjåfører kjører mer på fortauet enn på gata som du sier og tar en "halv" sving og kjører gjerne en "60" i 50-sona. En gang holdt en bussjåfør på å kjøre meg regelrett ned. Men nok om det. Jeg er rett og slett bekymret for det jeg så den dagen. 0 Siter
Gjest sjokka Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Hvis ikke dette er et fiktivt innlegg så lurer jeg på om du kan være snill å fortelle meg hvor dette skjedde? Jeg skulle gjerne ha gjort det, men jeg vil gjerne slippe. Vil neppe at dette skal være til ubehag for noen, nå når jeg skal melde det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.