Gå til innhold

Kan man ansette bussjåfører på tiltak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel det er forholdsvis sjeldent at man har en slik atferd uten at man har PU. Kanske mannen var psykotisk? Eller var alvorlig sinnslidende Men man trenger ikke å ha studert spesped for å se at noe var galt her.

At noe er galt, er ikke ensbetydende med PU. DET var poenget mitt.

Som andre her har vært inne på, så kan det kanskje være en person med fx føling eller et drypp, som altså til vanlig fungerer helt normalt, men som plutselig har fått et "anfall" av noe slag.

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

8

• citygirl

7

• Gemini

5

• Reg@l

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest diabetiker?
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å sette noe diagnose basert på et fem-minutters møte selvfølgelig. Men han var en sikkerhetsriskiko. Bare det han sa til meg, at jeg måtte skjerpe meg og at jeg var en hurpe fordi jeg hadde for mange kronestykker, og at han skalv over hele kroppen og ikke klarte å holde rattet ordentlig er for meg bevis nok.

Jøss, hørtes nesten ut som han var en diabetiker med føling.

Skjelvinger, aggresjon, forvirrethet.

Jeg synes riktignok det burde stilles som krav at man har kontroll på sin diabetes før man kjører offentlig transport.

Skrevet

"tok bussen til praksisstedet i dag og bussjaføren var mildt sagt merkelig. Måten han pratet på, og opptrådde på gjorde at jeg lurte på om han kunne ha en mild psykisk utviklingshemming i noe grad.

det var den veldig langsomme måten han pratet på, og noen rare håndbevegelser, (Soft signs) som fikk meg til å undre litt

Men han var en stødig sjafør, passet veldig godt på

Men hvis det stemmer, at noe ER galt med han.

er det nok til å være busssjafør? skal man ikke også ha noen sosiale ferdighet og kunne hamle opp med folk som skaper bråk på bussen?

eller er ikke det så viktig?

- Timari "

Kanskje de har tatt buss med samme sjåfør. Det er jo ikke direkte usansynlig.

Skrevet

Jøss, hørtes nesten ut som han var en diabetiker med føling.

Skjelvinger, aggresjon, forvirrethet.

Jeg synes riktignok det burde stilles som krav at man har kontroll på sin diabetes før man kjører offentlig transport.

Ikke godt å si hva som var galt. Om det var psykiske problemer, et eller annet syndrom, om han opplevde en krise hjemme, en sykdom, rusmisbruk, eller hva det nå enn var. Jeg synes det er fælt så rapportere sånt, men hva skal jeg gjøre da?

Føler det er som å velge mellom pest og kolera. Uansett vil det være ubehagelig.

Skrevet

Som andre her har vært inne på, så kan det kanskje være en person med fx føling eller et drypp, som altså til vanlig fungerer helt normalt, men som plutselig har fått et "anfall" av noe slag.

Antakelig, men NOE var i alle fall galt. MEN så står jo valget MELLOM å rapportere det og IKKE:

Innser at jeg i grunn bør gjøre det. Det føles mest riktig. Men det er ikke lett. Antakelig er dette en person som ikke har det lett fra før, uansett..

Skrevet

en anfall som varer 50 minutter?

Man ser som regel forskjellen på et slikt anfall og en kognitiv nedsettelse.

Skrevet

en anfall som varer 50 minutter?

Man ser som regel forskjellen på et slikt anfall og en kognitiv nedsettelse.

Vel - uansett så er det vel liten tvil om at du bør melde din bekymring til busselskapet, så lenge du følte situasjonen såpass ubehagelig. Du trenger ikke utdype hvilken diagnose du tror vedkommende har, bare beskrive situasjonen og sjåførens atferd, så tar busselskapet affære dersom det er grunnlag for det.

Skrevet

Antakelig, men NOE var i alle fall galt. MEN så står jo valget MELLOM å rapportere det og IKKE:

Innser at jeg i grunn bør gjøre det. Det føles mest riktig. Men det er ikke lett. Antakelig er dette en person som ikke har det lett fra før, uansett..

Se mitt svar til Timari om det samme, altså at du nok bør melde fra til busselskapet, men holde spekulasjon om diagnose utenfor.

Skrevet

Kanskje de har tatt buss med samme sjåfør. Det er jo ikke direkte usansynlig.

Kanskje ikke umulig

Kan jo høre med Timari hvilken buss hun tok og hvilken dag?

Skrevet

Se mitt svar til Timari om det samme, altså at du nok bør melde fra til busselskapet, men holde spekulasjon om diagnose utenfor.

Det har jeg allerede sagt for lenge siden, Gemini.

Skrevet

Det har jeg allerede sagt for lenge siden, Gemini.

Beklager så meget, jeg har ikke lest ethvert innlegg i denne tråden...

Skrevet

Kanskje ikke umulig

Kan jo høre med Timari hvilken buss hun tok og hvilken dag?

Fyren kjørte helt sikkert ikke bare én rute og én dag heller - og kunne jo hende han virket merkelig flere ganger.

Skrevet

Nå er ikke bussjåfør et sånt yrke som er kreativt, spennendes, eller krever veldig gode karakterer eller høy utdanelse. Det eneste man trenger å gjøre er å søke jobb, så betaler busselskapet lappen for deg.

Så det er nok mange som ikke gidder eller har råd til utdannelse, ikke kommer inn eller får jobb andre steder og som ikke har særlig ambisjoner som blir bussjåfører. (jeg sier ikke alle, i byen jeg bor i prøver de busselskapt å lokke studenter til deltidsjobber hos de, og det finnes jo de som faktisk drømmer om å bli bussjåfør)

Her er de så desperate at de ansatter alle som kommer innom kontoret tror jeg, bla invandrere som ikke kan snakke norsk eller er kjent der de skal kjøre (de kan veien, men om du spør om han skal til x, eller kan si ifra når man er på y, så aner han ikke) Damer som kjører mer oppå fortauet en på veien og menn uten sosiale følere og som er konstant sur.

Det skjer så mye rart med bussjåfører her jeg bor at jeg gjærne skulle sett at noen tok en debatt om det. Staten setter opp auto pass, lager kolektiv felt og gjør alt for å gi bilistene et h*****, og da mener jeg kollektivtrafikken bør ha en minstestandar iallefall!

En bussjåfør har et stort ansvar, det er ikke en jobb for hvem som helst. Når vi setter oss på bussen legger vi faktisk livet vårt i hendene hans/hennes.

Ja, vi er en gjeng med hjernedøde idioter. Veldig hyggelig lesning :-/

Petrine Eiffel
Skrevet

nå høres jeg vel veldig usolidarisk ut men jeg mener at i en jobb hvor du har ansvar for andre mennesker så må vi også regne med at de er såpass oppegående at de kan ta hånd om andre mennesker om noe galt skulle skje.

Om man kjørte varetransport hadde det vært noe annet, da hadde han bare hatt seg selv å tenke på.

Det stemmer vel ikke helt at en som kjører varetransport bare har seg selv å tenke på? Hvis man er ute i trafikken så har man et temmelig stort ansvar, uansett om man er alene i kjøretøyet eller ei...

Angela1365380318
Skrevet

Ja, vi er en gjeng med hjernedøde idioter. Veldig hyggelig lesning :-/

Det var da absolutt ikke det jeg sa!!

Tror du får lese innlegget mitt en gang til.

Poenget var at det finnes mange som ikke er skikket til å være bussjåfør og som er det, men det finnes de som virkelig ønsker å være det, og det finnes de som virkelig er gode i jobben sin, kjører pent, er hyggelig, hjelper passasjerene, vet hvor bussen skal og når den skal dit. Detfinnes slike bussjåfører ja, og det er en fryd å kjøre med dem, men de hører til unntaket heller en regelen.

Skrevet

Det var da absolutt ikke det jeg sa!!

Tror du får lese innlegget mitt en gang til.

Poenget var at det finnes mange som ikke er skikket til å være bussjåfør og som er det, men det finnes de som virkelig ønsker å være det, og det finnes de som virkelig er gode i jobben sin, kjører pent, er hyggelig, hjelper passasjerene, vet hvor bussen skal og når den skal dit. Detfinnes slike bussjåfører ja, og det er en fryd å kjøre med dem, men de hører til unntaket heller en regelen.

Hvis det er ditt inntrykk så er jeg 100% sikker på at du ikke har tatt buss her hvor jeg bor. Her er passasjerene menlig kjempefornøyde med oss sjåfører. Og DET varmer veldig synes jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...