Gå til innhold

Navn

Anbefalte innlegg

Gjest Juliian
Skrevet

Ser på 'Vil du bli millinær?' der ene deltakeren hadde tre sønner, som alle hadde Kristian som mellomnavn. Hadde en nabo en gang som hadde tre døtre som alle hadde Beate som mellomnavn. Men dama var så rar at jeg antok hun bare hadde glemt navnevalget fra gang til gang. Men er det faktisk flere (mange?) som velger å gi flere barn samme mellomnavn? Hvor lite oppfinnsom er man ikke da?

Skrevet

kan jo henne at det har med tradisjoner å gjøre da vet du

i min familie er det mange som heter Synnøve som mellomnavn. Ikke bindestreksnavn, men det står som fullt navn, hvis du skjønner

synes det er flott med slike tradisjoner jeg, selv om ikke Synnøve er førstevalget mitt blant mellomnavn

Skrevet

Vet også om noen som ga tvillingguttene sine samme mellomnavn.

Men Michael Jackson tar vel kaka, med sine Prince Michael I og Prince Michael II... :-)

Skrevet
  mij skrev (På 30.1.2006 den 19.41):

Vet også om noen som ga tvillingguttene sine samme mellomnavn.

Men Michael Jackson tar vel kaka, med sine Prince Michael I og Prince Michael II... :-)

Er det sant? Snakk om å bli den evige toer....

Gjest Juliian
Skrevet
  Timari skrev (På 30.1.2006 den 19.33):

kan jo henne at det har med tradisjoner å gjøre da vet du

i min familie er det mange som heter Synnøve som mellomnavn. Ikke bindestreksnavn, men det står som fullt navn, hvis du skjønner

synes det er flott med slike tradisjoner jeg, selv om ikke Synnøve er førstevalget mitt blant mellomnavn

Joda, tradisjon er greit. I min slekt går f.eks navnet Erik igjen. Men da betyr det at førstefødte i hver generasjon får dette navnet (enten som fornavn eller mellomnavn). Ikke at ALLE guttene får dette navnet.

Skrevet

Mellomnavn er vel igrunn bare tøys?

Syns det er mer enn nok med ett fornavn og ett etternavn jeg. ;)

fei1365380229
Skrevet

John Travolta har vel tre døtre som alle heter Rose til mellomnavn.

Skrevet

Det må da ligge et enormt behov for oppmerksomhet bak slike navne"valg"

Skrevet

Hei

Jeg har sett mange skrekkeksempler på navn som brukes i noen slekter. F.eks. kjenner jeg noen som kaller alle mannlige familiemedlemmer Arthur..

Hele denne tråden bygger på litt misforståelser av hva som er fornavn eller mellomnavn.

Fornavn kan være Per, Per Ove, Anne Gunn eller Frits Olaf Anders osv. Man kan altså ha ett eller flere fornavn.

Mellomnavn er egentlig et etternavn som blir brukt innimellom, typisk Hansen Olsen, der Olsen er etternavnet og Hansen er mellomnavnet.

Noen har også doble etternavn.

Navneloven er her:

http://www.lovdata.no/all/nl-20020607-019.html

Hilsen

Skrevet

Vel, det er ikke noe jeg ville gjort i alle fall.

Skrevet

Jeg vet om en familie som har døpt sine sønner med samme fornavn, bare skilt dem ved å ha forskjellige fornavn nr. 2.

Skrevet

Vet om noen som har Trygve som mellomnavn til sine to gutter.

Skrevet
  fei skrev (På 30.1.2006 den 19.58):

John Travolta har vel tre døtre som alle heter Rose til mellomnavn.

John Travolta har en sønn og en datter tror jeg...

Sylvester Stallone har tre døtre ved navn Sistine Rose, Scarlet Rose og Sophia Rose.

Jaggu kan det være nyttig å lese Se og Hør ;-)

Skrevet

Jeg vet om noen som hadde to gutter som hette Jan Kåre og Kåre Jan. Også litt spesielt. Da den ene døde en ulykke for en tid siden, var folk i tvil om hvem av dem som var død, for de blandet sammen navnene.

Skrevet
  Åsemor skrev (På 30.1.2006 den 19.51):

Mellomnavn er vel igrunn bare tøys?

Syns det er mer enn nok med ett fornavn og ett etternavn jeg. ;)

Jeg kunne ikke vært mere enig med deg Åsemor

fei1365380229
Skrevet
  togli skrev (På 30.1.2006 den 22.21):

Sylvester Stallone har tre døtre ved navn Sistine Rose, Scarlet Rose og Sophia Rose.

Wow, er det to forskjellige personer :). Hva har han Sylverster gjort her i verden da?

Skrevet
  togli skrev (På 30.1.2006 den 22.21):

Åå, det er så nydelige navn!

Skrevet
  DarkPink skrev (På 31.1.2006 den 7.41):

Åå, det er så nydelige navn!

Jepp, iallefall på amerikanske barn :-)

Skrevet
  fei skrev (På 31.1.2006 den 7.25):

Wow, er det to forskjellige personer :). Hva har han Sylverster gjort her i verden da?

Han har spilt inn de fantastiske filmene Rocky og Rambo iallefall ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...