Gå til innhold

Manisk-depressiv - Orfiril og alkohol

Anbefalte innlegg

Gjest Aina E
Skrevet

Jeg har hatt periodevise depresjoner og tider med manglende impulskontroll...

Har fått utredning og behandles nå med Orfiril mot manisk-depressiv lidelse.

Har gått på disse i bare tre dager, men er så i tvil om dette er riktig. Jeg føler meg så til de grader "normal" av og til, at jeg er usikker på om diagnosen er riktig. Ellers er det veldig vanskelig å godta at dette kanskje blir mitt "nye" liv. Medisiner, ingen impulsive ideèr, null kreativitet...

Det største problemet med sykdommen har vært angst og depresjoner. Angst for hjertesykdommer har vært en skikkelig plage, men jeg innbiller meg at det er en sammenheng mellom hjerterytmeforstyrrelser og depresjoner/angst. Nå leste jeg plutselig at dette stemmer og ikke bare er noe jeg innbiller meg.

Vil behandlingen med Orfiril redusere denne faren for hjertesykdom?

Ellers har jeg et sp.mål til:

Jeg som de fleste andre nordmenn nyter alkohol av og til. Enten til mat, eller til fest.

Jeg leste i pakningsvedlegget at man ikke må kombinere alkohol med Orfiril...

Vil det si at jeg ikke kan ta en fest resten av livet??

Neste helg feirer jeg og min samboer bursdagene våre og vi har invitert alle våre felles venner. Jeg har ikke tenkt å drikke brus hele kvelden.

Hva skal jeg gjøre?

Håper noen kan gi meg tilfredsstillende svar på i hvertfall noen av spørsmålene mine!

Mvh.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. etter tre dagers behandling er det utenkelig at orfirilen skulle ha noen som hels virkning på deg. Du får gi den langt mer tid før du gir deg til å vurdere virkningen.

2. Sannsynligvis vil enhver medisin som påvirker depresjonene i gunstig retning også påvirke assosiasjonen til hjerte/kar-sykdom.

3. Jeg er fristet til å ta på meg den seriøse legemasken og si: "Det er da mulig å feste uten alkohol", men da måtte jeg gå på akkord med min overbevisning, og det gjør man jo ikke så gjerne :-)

Fra spøk til alvor: Den første tiden en bruker medisiner som virker på hjernen, skal en være svært forsiktig med alkohol. Når en etter et par måneder er i stabil fase, kan en prøve seg forsiktig frem med økende doser. Vanligvis går dette svært bra.

Jeg vil på det sterkeste advare mot flatfyll når en bruker slike medisiner!

Skrevet

Hei:-)

Fikk bare lyst til å fortelle at jeg har en venninne som har bipolar lidelse og som er medisinert for dette. Hun er fortsatt svært kreativ - jobber en del som skuespiller, skriver musikk etc. etc. Så for henne har medisinene ført til at hun slipper å miste kontrollen over livet sitt - uten at hun har mistet evnen til kreativitet. Hun opplever ikke lenger de ekstreme oppturene ved begynnende mani (og den særegne form for "kreativitet" hun erfarte da) - men til gjengjeld slipper hun også de enorme nedturene.

Lykke til med å finne ut om medisinene dine har gunstig effekt for deg!

Skrevet

Hei. Ville bare kommentere alkohol og hjerterytmeforstyrrelser.......

Er det noe som lager "uroligheter" i hjerteregionen, så er det vel alkohol, særlig dagen derpå. Det er ihvertfall min erfaring. Man blir redd, særlig når det raser avgårde, men det sies jo at det ikke er farlig så da får man vel bare ha det så....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...