Gå til innhold

Hva må man betale i mnd. på lån

Anbefalte innlegg

Gjest 2millioner
Skrevet

Her koster en leilighet 2 millioner; hva må man betale i måneden da? Hus koster faktisk 3 millioner! *sjokkert over boligprisene; ser drøm om eget hus forsvinne....*

Skrevet

Hvis du tar et utgangspunkt i at renta vil stige noe, så må du regne med å betale et sted rundt 13-16 tusen for et lån på 2 mill med nedbetalingstid på rundt 25 år.

Har du ikke alt for god økonomi, så bør du kanskje legge terskelen enda litt høyere i tilfelle renta stiger enda mer om noen år - eventuelt gå for et fastrentelån.

De fleste banker har en kalkulator der du kan legge inn de beløpene du ønsker, og få vite hva du må betale pr mnd.

Men igjen - husk at renta vil variere, og at den nå er lav. Ta derfor forbehold om at den vil kunne stige en del.

Skrevet

Hvis du tar et utgangspunkt i at renta vil stige noe, så må du regne med å betale et sted rundt 13-16 tusen for et lån på 2 mill med nedbetalingstid på rundt 25 år.

Har du ikke alt for god økonomi, så bør du kanskje legge terskelen enda litt høyere i tilfelle renta stiger enda mer om noen år - eventuelt gå for et fastrentelån.

De fleste banker har en kalkulator der du kan legge inn de beløpene du ønsker, og få vite hva du må betale pr mnd.

Men igjen - husk at renta vil variere, og at den nå er lav. Ta derfor forbehold om at den vil kunne stige en del.

Me betalar ca 5500 kroner i månaden for eit lån på 1.2 million

Skrevet

Me betalar ca 5500 kroner i månaden for eit lån på 1.2 million

Det høres "passe" ut med dagens rentenivå.

For et par tre år siden så ville du måtte betale ca 7.500 for samme lånet - med det rentenivået som var da.

Som jeg skrev "Hvis du tar et utgangspunkt i at renta vil stige noe...."

Og det er særdeles viktig å ta hensyn til når man nå tar opp lån.

Det er HELT sikkert at renta vil stige på sikt, og med et lån på 2 mill vil en renteøkning på 2% bety over 3.000 i økte renteutgifter pr. mnd.

Gjest 2millioner
Skrevet

Det høres "passe" ut med dagens rentenivå.

For et par tre år siden så ville du måtte betale ca 7.500 for samme lånet - med det rentenivået som var da.

Som jeg skrev "Hvis du tar et utgangspunkt i at renta vil stige noe...."

Og det er særdeles viktig å ta hensyn til når man nå tar opp lån.

Det er HELT sikkert at renta vil stige på sikt, og med et lån på 2 mill vil en renteøkning på 2% bety over 3.000 i økte renteutgifter pr. mnd.

Vi har ikke råd til egen bolig nå, så det må dessverre vente. Å leie en leilighet koster 4500-5000 i måneden, og jeg ville heller betalt på vårt eget.

Skrevet

Vi har ikke råd til egen bolig nå, så det må dessverre vente. Å leie en leilighet koster 4500-5000 i måneden, og jeg ville heller betalt på vårt eget.

Jeg forstår deg godt.

Samtidig så kjenenr jeg de som kom i store økonomiske uføre på 80 tallet da renta plutselig steg kraftig.

Mange ble gjeldsslaver i svært lang tid etterpå.

Det som da hente (kort) var at renta steg, folk hadde ikke lenger råd til å betale lånet og måtte selge boligen som var belånt fullt opp.

Men prisene på bolig sank kraftig, så de fikk ikke på langt nær nok igjen fra salget til å betale ned lånet.

Hvilket medførte at de da satt med flere hundre tusen i gjeld, og ingen bolig - og fremdeles måtte betale for et sted å bo.....

Skrevet

Hva med å kjøpe en litt billigere leilighet i første omgang? Selv i Oslo finnes det selvsagt mange leiligheter under 2 mill.

Gjest Lisan12
Skrevet

Vi har akkurat vært hos DnBNOR og fått en oversikt over hva det vil koste. Førstehjemslån (fullfinansiering) med rente pr. i dag:

2 millioner kr. 9 600,- pr.mnd.

2,5 millioner kr. 12 500,- pr.mnd.

Skrevet

Vi har akkurat vært hos DnBNOR og fått en oversikt over hva det vil koste. Førstehjemslån (fullfinansiering) med rente pr. i dag:

2 millioner kr. 9 600,- pr.mnd.

2,5 millioner kr. 12 500,- pr.mnd.

Var det første hjemmet deres, eller kan man snike seg på førstehjemslån på hjem nr 2 f.eks?? :-)

Skrevet

Sjekk kalkulatoren på din side. Huslån. Kjempefin. Den forteller deg hva du har tilrådelig, for ulike rentetrinn.

Gjest Lisan12
Skrevet

Var det første hjemmet deres, eller kan man snike seg på førstehjemslån på hjem nr 2 f.eks?? :-)

Det kommer an på om du har hatt førstehjemslån tidligere. Har du ikke det, kan du få det.

Vi har hatt boliglån tidligere, men ikke førstehjemslån.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...